Plattavstånd vridkondensator.
Plattavstånd vridkondensator.
Hej !
Jag har kanske en simpel fråga men jag hittar tyvärr ingen information när jag googlar så jag tänkte slänga ut frågan här i forumet.
Det talas ofta om plattavstånd när man pratar om stora vridkondensatorer.
Hur mäter man detta ?
Mäter man plattorna inbördes på till exempelvis statorn eller rotorn eller vrider man
rotorn så att "plattorna" på rotorn och statorn går i varandra och sedan mäter mellan en platta på rotorn och en på statorn?
/Emil
Jag har kanske en simpel fråga men jag hittar tyvärr ingen information när jag googlar så jag tänkte slänga ut frågan här i forumet.
Det talas ofta om plattavstånd när man pratar om stora vridkondensatorer.
Hur mäter man detta ?
Mäter man plattorna inbördes på till exempelvis statorn eller rotorn eller vrider man
rotorn så att "plattorna" på rotorn och statorn går i varandra och sedan mäter mellan en platta på rotorn och en på statorn?
/Emil
Re: Plattavstånd vridkondensator.
Vet inte hur du ska mäta men jag tänker mig ett
vanligt dubbelsidigt laminat där avståndet borde vara samma
som plastens tjocklek. Kan det stämma tro?
vanligt dubbelsidigt laminat där avståndet borde vara samma
som plastens tjocklek. Kan det stämma tro?
välkommen till forumet
minsta avståndet mellan pltta på rotor till platta på stator, där man har mionsta avståndet har man ju även lägsta överslagsspänningen
minsta avståndet mellan pltta på rotor till platta på stator, där man har mionsta avståndet har man ju även lägsta överslagsspänningen
Kolla den här sidan: http://www.sm0vpo.com/use/tuning_caps.htm. Gör det själv vrid konding!
Hej och tack för svaren.
Ok så när man talar om plattavstånd menar man alltså avståndet mellan två plattor på rotorn och statorn
när kondensatorplattorna är i varandra.
/emil
Ok så när man talar om plattavstånd menar man alltså avståndet mellan två plattor på rotorn och statorn
när kondensatorplattorna är i varandra.
/emil
Fin variant där. Har själv länge tänkt bygga en sån liknande variant.MoS skrev:Kolla den här sidan: http://www.sm0vpo.com/use/tuning_caps.htm. Gör det själv vrid konding!
Om inte kravet på 1500V finns där så går det ha betydligt tätare mellan skivorna.
Tänkte mig en variant med 2 "gafflar" på en släde så man skruvar in den ena till önskat läge
men vridvarianten blir så klart bland det kompaktaste att bygga.
Minskar inte muttrarna lägsta överslagsspänningen i den där konstruktionen? Ser ju ut som att "isolationsavståndet" till muttrarna (statorn) är betydligt lägre än plattavståndet.MoS skrev:Kolla den här sidan: http://www.sm0vpo.com/use/tuning_caps.htm. Gör det själv vrid konding!
Beror kanske på vad isoleringen är av för typ mellan muttrarna.
Bör ju dock vara bättre än luft tycker man. Han hade testat
med hög spänning så man får väl anta att det fungerar.
Bör ju dock vara bättre än luft tycker man. Han hade testat
med hög spänning så man får väl anta att det fungerar.
Tänker också testa konstruktionen. Verkar ju inte allt för knepigt att få ihop, dessutom är det svårt att få tag på vridkondingar idag vad jag märkt.