LM317 är en 1.25V spänningsregulator. Den reglerar så att utgången alltid är 1.25V över kontrollpinnen.
Sätter du R till 1 ohm så måste det gå 1.25A i motståndet för att bli 1.25V.
10 ohm ger att det måste gå 125mA för att bli 1.25V. osv.
På en LM317 är ingången den vänster ledning på ritningen.
LM317 är en regulator som är byggt till att försöka hålla 1,23V mellan utgången (höger ledning) och FeedBack (FB, den neråt).
I kopplingen som visas sker det alltså när spänningen över R uppnår dessa 1,23V vilket betyder att det sker vid en viss ström igenom motståndet - vilket går igenom LED'n också.
Att hela kopplingen sedan är ineffektiv är en annan sak, att använda den till LED som behöver "det lilla extra" är bara dumt.
Ja, en spännings- eller strömregulator (IC) är ju byggd av transistorer, om än i mikrometerskala.
En transistor är ju inget mer än ett ström- eller spänningsstyrt motstånd. Tricket är alltid en regulator att få en återkoppling som jämför utsignalen med ett referensvärde och ändrar insignalen på något sätt.
Ganska enkelt att bygga med en OPAMP, några motstånd och en zenerdiod. Vill du använda diskreta transistorer så kan du ju först bygga en OPAMP.
Den som Diman visade här är ju ett exempel som visar på principen. Sen kan man ju använda andra komponenter än just en spänningsregulator. Man mäter spänningen genom ett motstånd och reglerar så att den blir konstant. Då kommer strömmen också att vara konstant. För att göra det så behövs någon slags spänningsreferens, så någon form av spänningsregulator kommer du att behöva, eller möjligtvis en zenerdiod.
Men säg att man vill kunna kontrollera strömmen och spänningen var för sig, som tex ett bättre labb-agg. Om spänningen och strömmen har ett linjärt förhållande; är då tricket att ändra lutningen på linjen(förhållandet)?
Då får du känna av strömmen och strypa tillförseln
om den överstiger ditt inställda börvärde. Du kan känna
av strömmen till exempel före lasten men efter den komponent
som ställer in önskad spänning.
Du kan inte höja spänningen mer om strömmen begränsas
allt enligt Ohms lag.
Jag gjorde några lite annorlunda strömgeneratorer (tror jag?), kanske kan vara användbara?
De finns beskrivna på min hemsida http://www.ekoschakt.se/Elektronik.html
Jag skrev sidan på engelska men jag kan göra en till sida på svenska om någon vill/ tycker det är bättre.