Batteripack med USB-port

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
E85

Batteripack med USB-port

Inlägg av E85 »

Jag har tänkt bygga ett batteripack för laddning och drivning av USB-enheter som typ mobilen eftersom strömmen inte ens räcker till en hel dags (med lite övertid) webbradiostreamande på jobbet. Fick nyss hem en dc-dc-omvandlare som klarar att steppa upp en Li-ion-cell (2.8-4.2V) till 5V.

Borde jag skydda mot överspänning på nåt sätt och isåfall hur? Zenerdiod?
Läste nånstans att man behöver ett motstånd mellan D+ och D- i usb-kontakten för att vissa enheter ska ladda. Stämmer det?
Kan konstruktionen börja oscillera när batteriet börjar ta slut så att den slår av och på?
Finns det nåt enklare sätt att visa låg batterinivå än att använda en LED kopplad till komparator?
Användarvisningsbild
Remote

Re: Batteripack med USB-port

Inlägg av Remote »

Jag funderar om det är bättre att köpa en färdig. (jag förstår nöjet att bygga men...) Jag tänker på laddaren som finns på Clas men USB uttag för 299 eller vad det nu var och Kjell.com har ju ett flertal varianter.

Betr .varning och skydd av batterierna när de är urladdade är väl den enklaste lösningen ett relä ller FET styrd av en komparator. Fattigmanslösningen dvs utan komparator är att välja lämpligt seriemotstånd till reläspolen där lämplig spänning reläet släpper och där man man enkelt fixa självsvängningen med självhållning på reläet.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

En fördel med att bygga själv är att man kan använda 18650-batterier och byta direkt när dom är slut.. så slipper man ladda batteripacket mellan varje användning. Men jag hittade den här som verkar rätt smidig... http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18883
Skulle vilja ha en med 2x18650 helst iofs så jag borde nog bygga ihop nåt enkelt av prylarna jag har redan.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

De här finns ju också, men jag vet inte om det är vad du söker:
http://cgi.ebay.com/Pocket-Emergency-Ch ... 4223wt_905
QRP

Inlägg av QRP »

Borde inte en sådan här usb-pack från Kjell&Co gå att använda:
http://www.kjell.com/?item=31779&path=9 ... ,156000000

//QRP
xxargs

Inlägg av xxargs »

Den från kjell&co har ingen elektronik alls förutom en diod i serie och en strömbrytare utöver batterihållaren i sig. mao kan man göra en lika bra med en 4-cell batterihållare med en diod i serie till en USB-sladd - och lämpligtvis kör man då med 4 st R20-batterier om det skall räcka till mer än en mobiltelefonladdning...

hela konstruktionen bygger på att polspänningen på engångs AA-batterier, framspänningsfallet i dioden och resistansen i USB-kabeln sänker ytterligare lite vid last för att ligga runt 5 Volt under laddpulsen vid nya batterier. man kommer inte att nyttja AA-batterierna särskilt väl den här vägen - förmodligen är minst 50% av batteriet energi outnyttjad när den inte längre laddar inkopplad sak - en torr/akalalinebatterie är definitionsmässigt tom när polspänningen är vid 0.9 Volt vilket ger tillsamman 3.6 Volt - aldrig att det går att ladda en ens tomt LiIon-batteri med detta!.

Skall man ladda från NiMh-batterier så är det lika bra att kortsluta dioden inne i den då den 0.7 Volt i spänningsfall som den normalt ger vid akaline-batteridrift är väldigt kritiskt om det skal ladda eller inte med NiMh... kom dock ihåg att inte köra med AA-engångsbatterier i den efter modifikationen - eller om man så vill så görs det på egen risk...

Räkna inte med att batterierna i USB-apparaten blir fulladdad den här vägen med NiMh-batterier - vad glad om man kommer över halva kapaciteten då spänningsdifferensen mellan halvurladdade NiMh-batterier på 4.74 Volt (1.185V/cell) vid i praktiken 200 mA laddström och halvladdad LiIon på 3.9 Volt med tillhörande reglerkrets och FET-trissa helt enkelt blir för litet för att det skall bli någon större laddström och jag har råkat ut för att telefonen har mindre batteri efter än före om man låter en sådan laddas med halvladdade NiMh över natten - dvs telefonen indikerar att den laddas men drar igång så mycket interna saker i samband att den tycker att den är USB-ansluten och försörjd utifrån att laddningen blir i praktiken negativ.

Om man slänger ut kretskortet som sitter i och bygger in en riktig 5V omvandlare som kan ta inspänning från 3.6V till 7.2 Volt så kan det nog bli riktigt hyffsat... (dock är inte omvandlare-konstruktioner som kan glida sömlöst mellan buck till boost-drift helt vanliga om det inte körs via trafo)

En sak till att komma ihåg är att ca 50% av laddbatteriets energiinnehåll bränns av i förluster under laddningen innan energin har hamnat i förbrukarapparatens batteri - laddsystemen i USB-grejorna är _inte_ gjorda för att vara energisnåla utan bygger på oändlig tillgång av ström via USB-laddaren/datorn... dvs. man får vara glad 4 st AA-akalinebatterier på ca 2 Ah kapacitet räcker till för att ladda en telefon full med 900 mA-batteri även om det skulle ladda hela vägen till batterierna är heltomma.
QRP

Inlägg av QRP »

Jag tänkte mig närmast att USB-batteripaketet från Kjell&Co skulle få tjänstgöra som en extern strömförsörjning (ej laddning) till en GPS Garmin Etrex. Förstår att en laddningsprocedur innebär en annan problematik.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Problemet är ändå att du måste hålla spänningar inom rätt fönster för USB för att kunna strömförsörja utrustning vare sig den laddar eller inte, du kan ofta inte välja om externa packen bara skall försörja enheten tills batterierna är tomma utan att ladda den interna batteriet, utan batteripacket bangar på så mycket det orkar och slutar att leverera ström helt när spänningen går under 4.7 Volt eller så...

så småningom kanske man gör något åt det här när det gäller USB men i dagsläget så är energiförsörjningen väldigt 'slösande' vid laddning i apparater där man inte kan byta batterier ala R6/R03-celler eller liknande
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Ja men för att återgå till ursprunget så vill jag använda en dc/dc-omvandlare för att få 5V från en li-ion-cell på mellan 3V...4.2V. Jag har omvandlaren men undrar ifall jag behöver nåt mer. Kanske nån reset-krets med en MOSFET vore bra så att jag kan trycka igång den manuellt när jag vill ladda och när batterinivån kommer under säg 3V så bryter MOSFET:en tills man trycker igång den igen.
Skriv svar