Robot (modell större)
Robot (modell större)
Hej
Har kommit över ett par rullstolsmotorer och har nu under ett år gått och sneglat på dem men nu tänkte jag att jag skulle sätta fart på dem och bygga en robot (som vem vet kanske blir utrustad med ett klippaggregat eller nått annat kul så småningom), till att börja med skall jag iaf försöka bygga någon form av kontrollenhet till motorerna.
Eftersom det är ett par vanliga DC motorer antar jag att man får använda en PWM för att styra hastigheten samt en h-brygga för att kunna backa.
Motorerna är märkta 150W, 24V och enligt specifikationer från tillverkaren
Starting Current: 40A (Översatt med altavista från tyska)
Permanent current: ~6A
Kompplingsscheman på h-bryggor och pwm-kretsar har jag hittat gott om men inga som ska klara spikar på 40A. Någom som har några kopplingscheman liggandes eller någon annan användbar information?
I övrigt vad ska man tänka på när man bygger kretsar med strömmar i ovan nämnd klass?
/Björn
Har kommit över ett par rullstolsmotorer och har nu under ett år gått och sneglat på dem men nu tänkte jag att jag skulle sätta fart på dem och bygga en robot (som vem vet kanske blir utrustad med ett klippaggregat eller nått annat kul så småningom), till att börja med skall jag iaf försöka bygga någon form av kontrollenhet till motorerna.
Eftersom det är ett par vanliga DC motorer antar jag att man får använda en PWM för att styra hastigheten samt en h-brygga för att kunna backa.
Motorerna är märkta 150W, 24V och enligt specifikationer från tillverkaren
Starting Current: 40A (Översatt med altavista från tyska)
Permanent current: ~6A
Kompplingsscheman på h-bryggor och pwm-kretsar har jag hittat gott om men inga som ska klara spikar på 40A. Någom som har några kopplingscheman liggandes eller någon annan användbar information?
I övrigt vad ska man tänka på när man bygger kretsar med strömmar i ovan nämnd klass?
/Björn
Jag byggde en H-brygga som teoretiskt ska hålla för 50 A kontinuerligt, med kylning.
Länk
Jag varnar dig för att läsa tråden, det är fler än jag som blivit förstörda av den
Ditt problem är att hitta ett gäng FET som tåler minst 40 A. Jag hade tur att hitta på tradera för en rimlig slant.
Nästa problem är de gigantiska back-EMF som uppstår när du switchar motorerna. Rejäla dioder så du inte smäller FETarna för en sådan orsak.
Sen är det bara att börja etsa, och förstärka ledningsbanorna rejält så de pallar en 50 A. Du vill inte att laminatet ska smälta och förångas...
Länk
Jag varnar dig för att läsa tråden, det är fler än jag som blivit förstörda av den

Ditt problem är att hitta ett gäng FET som tåler minst 40 A. Jag hade tur att hitta på tradera för en rimlig slant.
Nästa problem är de gigantiska back-EMF som uppstår när du switchar motorerna. Rejäla dioder så du inte smäller FETarna för en sådan orsak.
Sen är det bara att börja etsa, och förstärka ledningsbanorna rejält så de pallar en 50 A. Du vill inte att laminatet ska smälta och förångas...
oj oj oj... får nog ta den bärbara och gå ut i sommarsolen och sätta mig och läsa... den tråden var ju inte lite lång...
Jag skulle villja separera styrspänningen och motorspänningen. Hur pass kraftiga optokopplare behövs eller ligger själva lasten bara över FETarna? eller finns det någon annan bra lösning till det hela. Bör vara ganska snabba då jag hade tänkt styra dem med PWM. (hus snabba de nu behöver vara... vid för höga frekevenser kan jag inte tänka mig att motorn går så bra?!?)
(Frågan kanske besvaras i tåden jag fick länk till men som sagt jag har inte läst den ÄN
Ne nu ska det läsas!
/Björn
Jag skulle villja separera styrspänningen och motorspänningen. Hur pass kraftiga optokopplare behövs eller ligger själva lasten bara över FETarna? eller finns det någon annan bra lösning till det hela. Bör vara ganska snabba då jag hade tänkt styra dem med PWM. (hus snabba de nu behöver vara... vid för höga frekevenser kan jag inte tänka mig att motorn går så bra?!?)
(Frågan kanske besvaras i tåden jag fick länk till men som sagt jag har inte läst den ÄN

Ne nu ska det läsas!
/Björn
Jag svarar gärna här, för din skull. Även om du läser tråden så blir du nog bara förvirrad, den är hemsk
Märk väl att hela tråden innehåller 4 olika H-bryggor som utvecklats efter varandra. Det är dock bara den första som fungerade så bra som jag ville, men den är för klen för dina önskemål, du måste snvända dig av 4 N-FETar för att komma upp i >40 A strömtålighet
All last ligger över FETarna. Optokopplarna behövs bara om du _helt_ vill skilja på motorbatterier och elektronik. Annars brukar det gå utmärkt att dela jord, då behövs sällan optokoplare. Hursomhelst så kan optokopplare ge problem vid höga (några kHz) switchfrekvenser då de börjar dämpa signalerna för mycket. Det problemet upptäckte jag iaf.
När det gäller dina motorer tror jag inte du ska ha så hög switchfrekvens för att få optimal drift, kanske rentav i 100 Hz-området.

Märk väl att hela tråden innehåller 4 olika H-bryggor som utvecklats efter varandra. Det är dock bara den första som fungerade så bra som jag ville, men den är för klen för dina önskemål, du måste snvända dig av 4 N-FETar för att komma upp i >40 A strömtålighet
All last ligger över FETarna. Optokopplarna behövs bara om du _helt_ vill skilja på motorbatterier och elektronik. Annars brukar det gå utmärkt att dela jord, då behövs sällan optokoplare. Hursomhelst så kan optokopplare ge problem vid höga (några kHz) switchfrekvenser då de börjar dämpa signalerna för mycket. Det problemet upptäckte jag iaf.
När det gäller dina motorer tror jag inte du ska ha så hög switchfrekvens för att få optimal drift, kanske rentav i 100 Hz-området.
Hmm... har letat runt lite på Elfa för att försöka få en uppfattning om det hela. Där finns FET transistorer som är märkta med >= 40A för hyffsade priser. Betyder detta att de ska klara upp till 40A?
(http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=2458.htm)
Du skriver att jag behöver fyra N-FET, menar du till hela bryggan eller menar du att jag behöver 4*4 N-FET till hela bryggan. Själv trodde jag att jag behövde 2 N-FET och 2 P-FET?! Men som sagt är inte så hemma på detta området.
Helst skulle jag nog villja separera spånningarna helt men men det blir i så fall ett senare problem.
/Björn
(http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=2458.htm)
Du skriver att jag behöver fyra N-FET, menar du till hela bryggan eller menar du att jag behöver 4*4 N-FET till hela bryggan. Själv trodde jag att jag behövde 2 N-FET och 2 P-FET?! Men som sagt är inte så hemma på detta området.
Helst skulle jag nog villja separera spånningarna helt men men det blir i så fall ett senare problem.
/Björn
Du behöver (minst) fyra N-FET per brygga. Du behöver en brygga per motor.
Du kan köra med dubbla antalet FET också, men då tenderar priset att spåra ur, det brukar vara bättre att använda fyra dyra än åtta billiga.
Anledningen till att du inte ska använda P-FET är att det inte finns några riktigt kraftiga sådana till rimligt pris. Därför kör man vid stora strömmar endast N-FET och får därmed bättre matchning FETarna mellan.
För att driva de två "övre" N-FETarna behövs en överspänning, d.v.s. en drivspänning som är högre än motorns drivspänning. Detta görs via spänningspumpar. Lämpligtvis låter du en komplett H-brygga-drivkrets sköta detta åt dig, istället för att försöka göra allt själv, som jag gjorde i dendär tråden.
Ta en titt på det här projektet. Här har du mycket info att hämta!
Du kan köra med dubbla antalet FET också, men då tenderar priset att spåra ur, det brukar vara bättre att använda fyra dyra än åtta billiga.
Anledningen till att du inte ska använda P-FET är att det inte finns några riktigt kraftiga sådana till rimligt pris. Därför kör man vid stora strömmar endast N-FET och får därmed bättre matchning FETarna mellan.
För att driva de två "övre" N-FETarna behövs en överspänning, d.v.s. en drivspänning som är högre än motorns drivspänning. Detta görs via spänningspumpar. Lämpligtvis låter du en komplett H-brygga-drivkrets sköta detta åt dig, istället för att försöka göra allt själv, som jag gjorde i dendär tråden.
Ta en titt på det här projektet. Här har du mycket info att hämta!
netbear:
Du kan använda dig av enbart N-FET, om du t ex använder dig av en HIP 4081
Kort funktionsbeskrivning: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2019789.htm
Viss diskusion om kretsen (och alternativ) finns med i tråden (naturligtvis) .
Hej netbear..här är EN av galningarna som varit med å skrivit i den nämnda tråden om motordrivstegDu skriver att jag behöver fyra N-FET, menar du till hela bryggan eller menar du att jag behöver 4*4 N-FET till hela bryggan. Själv trodde jag att jag behövde 2 N-FET och 2 P-FET?! Men som sagt är inte så hemma på detta området.

Du kan använda dig av enbart N-FET, om du t ex använder dig av en HIP 4081
Kort funktionsbeskrivning: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2019789.htm
Viss diskusion om kretsen (och alternativ) finns med i tråden (naturligtvis) .
Jag hittade den här sidan
http://www.sorobotics.org/hbridge1.html
där används det fyra N-FET men det behövs det dubbla voltantalet för att öppna de två fösta FETarna. I mitt fall skulle detta bli 48V. Skulle det fungera med den h-bryggan om man väljer lämpliga komponenter?
/Björn
http://www.sorobotics.org/hbridge1.html
där används det fyra N-FET men det behövs det dubbla voltantalet för att öppna de två fösta FETarna. I mitt fall skulle detta bli 48V. Skulle det fungera med den h-bryggan om man väljer lämpliga komponenter?
/Björn