GPS -> kurs

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal

GPS -> kurs

Inlägg av Gimbal »

Säg att man vill ha en kompasskurs med hjälp av GPS, och att man vill ha kursen även när man står still.
Vet att större båtar fixar det med tre (har jag för mig) mottagare uppsatta i en trekant.

Men det borde väl funka hyfsat även med två st med ett känt avstånd emellan, frågan är hur litet avstånd man kan ha och ändå få ex 1 grads precision? Någon som har en susning?

Om absolut positionen glider omkring spelar ju inte så stor roll i det här fallet, bara båda mottagarna glider likadant. :humm:
monstrum

Re: GPS -> kurs

Inlägg av monstrum »

Med största säkerhet kommer du inte att få samma relativa noggrannhet på bägge mottagarna eftersom dom antagligen inte använder exakt samma uppsättning av satelliter för varje mätning (och därmed inte alls "glider" likadant). Hade du haft tillgång till rådata från GPS:erna så skulle det kunna fungera. Tyvärr är det ett ganska avancerat och dyrt projekt.
Enkla svaret är: använd en kompass.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Lite bättre GPS mottagare har inbyggd kompass.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tanken var om det kunde vara ett alternativ till elektronisk kompass i ex. en quadkopter. Sitter mottagarna nära varandra så borde de väl i de flesta fall se ungefär samma satelliter.

Sökte runt lite och hittade flera system för båtar, där 2 mottagare används och sitter så tätt som 0,5m ifrån varandra. Men kanske används (som monstrum var inne på) inte "vanliga" mottagare.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

De lösningar jag har sett för att ta fram orientering mha gps har bestått av en specialmottagare med flera antenningångar. De har alltså full kontroll vilka satteliter som används vid beräkningarn. Tror Novatel har en sån produkt om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns solid-state kompass som avkänner jordens magnetfält, alltså extremt mycket enklare än att ha fler GPS-mottagare - och sannolikt strömsnålare också.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

@Andax,
Ok, det låter troligt och ger ju lite mer kontroll på det hela.

@Icecap,
jodå men de jag sett (vilket inte är särskilt många iofs) har varit rätt värdelösa. Har en i min handgps tex. och den viftar glatt+-15 grader beroende på hur den lutas. (och den behöver inte lutas mycket) Det räcker för att visa kartan någorlunda rätt, men att navigera efter, nej tack. Då är den visserligen bara 2axlig, och de nyare har en 3axlig. Det kanske funkar bättre?

I båten har jag en fluxgate kompass till autopiloten, den är faktiskt riktigt hyfsad, men kanske inget att sätta på en quadkopter.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

HMC6352 är inte så tokig eller dyr.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är det du vill uppnå?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Så länge den digitala kompassen hoppar kring det sanna värdet borde den kunna ge en bra kurs tillsammans med ett gyro även om den hoppar ganska mycket.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Enklare digitala kompasser har bara en axel. I de flesta Android-telefoner sitter det en 3-axlig magnetsensor (och ofta även en 6-axlig accelerometer, 3 axlar för lutning och 3 axlar för rotation kring lutningsaxlarna).

Tekniken springer framåt med stormsteg skulle jag vilja påstå.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

danei skrev:Vad är det du vill uppnå?
Ett alternativt (kanske bättre) sätt att hålla koll på kursen i en quadkopter. Om man ändå ska ha en gps så varför inte lägga till en till och få ut en stabil kurs (var ursprungstanken).

Men det kanske inte går med vanliga el-cheapo gps'er, vad vet jag. Det var liksom därför jag ställde frågan.
Skriv svar