Spolarnas fält drar projektilen till dess mittpunkt. Genom att deaktivera spolen då maximeras rörelseenergin. Om den första spolen deaktiveras senare så måste nästa spole använda kraft för att dra projektilen ur det ev kvarstående magnetfältet.
En sidofråga, kan man på ett effektivt sätt detektera närvaron av ett metalliskt föremål i spolen?
2-steg Coilgun
Re: 2-steg Coilgun
Verkar så: 4hv.orgblueint skrev:En sidofråga, kan man på ett effektivt sätt detektera närvaron av ett metalliskt föremål i spolen?
Skulle också gärna se en sådan siffraOscbe112 skrev:Har du några siffror på hur mycket energi du överför till projektilen?

4hv metoden med 10 MHz metalldetektor verkar omständigt. Jag tänkte att man kunde använda förändrar elektrisk egenskap som inträffar när permitiviteten ändras. T.ex att mättnadsgraden tar en dipp då projektilen kan mättas i tillägg till luftspolen.
Tillägg:
När en projektil av metall inkommer i spolen borde strömmen som krävs för att magnetisera spolen öka långsammare. Dessutom borde en viss EMK induceras då metallen blir magnetiserad eller är magnetiserad av föregående steg. Ovanpå detta har man den strömpuls som går åt för att ladda spolen.
En strömshunt, snabb DSO, positionsmätning, och dito kopplad triggermekanism borde göra att man kan reda ut det.
Tillägg:
När en projektil av metall inkommer i spolen borde strömmen som krävs för att magnetisera spolen öka långsammare. Dessutom borde en viss EMK induceras då metallen blir magnetiserad eller är magnetiserad av föregående steg. Ovanpå detta har man den strömpuls som går åt för att ladda spolen.
En strömshunt, snabb DSO, positionsmätning, och dito kopplad triggermekanism borde göra att man kan reda ut det.
Oscbe112: Nej, inte än. Ska mäta hastighet med mitt hemmabygge till kronograf senare när jag har lust att börja optimera spolarna och start position. Uppskattar hastigheten till >20m/s just nu.
Mer info angående kinetisk energi och hastigheter dyker upp senare när jag får lust att plocka ihop kronografen igen
Erdes: Bra gissning! Vikten är ca 26gram.
Blueint: Självklart, men utan direkt avstängning så får man istället balansera kapacitans/resistans för att se till att man inte får 'bak-sug'. D.v.s om det hela är rätt optimerat så ska det inte finnas något nämnvärt magnetfält kvar från steg1 när kulan kommit till mitten.
Sannolikheten är dock hög att en v-switch skulle höja effektiviten men något sånt sparar jag till framtida projekt. Målet med denna är bara att få något fungerande/kul med >1 steg.
Angående sidofrågan, det är långt över min kompetens
Mer info angående kinetisk energi och hastigheter dyker upp senare när jag får lust att plocka ihop kronografen igen

Erdes: Bra gissning! Vikten är ca 26gram.
Blueint: Självklart, men utan direkt avstängning så får man istället balansera kapacitans/resistans för att se till att man inte får 'bak-sug'. D.v.s om det hela är rätt optimerat så ska det inte finnas något nämnvärt magnetfält kvar från steg1 när kulan kommit till mitten.
Sannolikheten är dock hög att en v-switch skulle höja effektiviten men något sånt sparar jag till framtida projekt. Målet med denna är bara att få något fungerande/kul med >1 steg.
Angående sidofrågan, det är långt över min kompetens

Ah, man får ju inte glömma att den är avrundad också
26g är ju ganska ordentlig projektil. Men jag tror 20m/s är lite i underkant, gissar i och för sig friskt, men lite mer än 1,6% verkningsgrad tror jag man kan få, eller någon kanske vet bättre?
En sak jag tänkte på var att kablarna ser lite tunna ut mellan kondensatorerna och spolarna. Det borde ju vara ganska ordentliga strömmar där i mellan och det kan nog bli ett relativt stort spänningsfall över kablarna, ta hellre ordentligt överdrivna kablar, kanske kan pressa ut någon extra m/s
Man kan nog försöka ha så korta kablar också för att undvika kablarnas induktans jämnar ut strömpulsen något, även om jag inte tror det är så enormt snabba pulser i och med att spolen har en hel del induktans.

En sak jag tänkte på var att kablarna ser lite tunna ut mellan kondensatorerna och spolarna. Det borde ju vara ganska ordentliga strömmar där i mellan och det kan nog bli ett relativt stort spänningsfall över kablarna, ta hellre ordentligt överdrivna kablar, kanske kan pressa ut någon extra m/s

Humm, nu blev jag sugen på att försöka mig på en coilgun.
Har tänkte igenom det rätt många gånger, men aldrig kommit till skott hehe =].
>>En sidofråga, kan man på ett effektivt sätt detektera närvaron av ett metalliskt föremål i spolen?
Jag har inte testat detta, men jag tror att ett alternativ till bosse på 4hv.org kan vara att mäta när strömmen i spolen har sitt minimum.
Anta att man har en spole med en visst ström i. När kulan närmar sig centrum händer två saker:
* Induktansen ökar
* Energi överförs till kulan
Bägge effekterna borde leda till att strömmen i spolen minskar.
Det exakt motsatta borde hända när kulan passerar mitten. Alltså bör man få ett minimum i ström precis då man vill slå av spolen.
Har tänkte igenom det rätt många gånger, men aldrig kommit till skott hehe =].
>>En sidofråga, kan man på ett effektivt sätt detektera närvaron av ett metalliskt föremål i spolen?
Jag har inte testat detta, men jag tror att ett alternativ till bosse på 4hv.org kan vara att mäta när strömmen i spolen har sitt minimum.
Anta att man har en spole med en visst ström i. När kulan närmar sig centrum händer två saker:
* Induktansen ökar
* Energi överförs till kulan
Bägge effekterna borde leda till att strömmen i spolen minskar.
Det exakt motsatta borde hända när kulan passerar mitten. Alltså bör man få ett minimum i ström precis då man vill slå av spolen.