ström mätning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1610
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

ström mätning

Inlägg av lizerdboy »

tjena , skulle vilja veta vad ni har för bra tip på ström mätning med op "helst utan rail to rail" . med någelunda linjärt resultat.

jag har bra varianter men med rail to rail, och jag hittar inge bra små op som man kan använda. någon som vet kanske, och inte kosta skjortan =).

ska mäta en utström från en reg med en avr.

hälst med mätning av den negativa "jord" strömmen.

någons som har någe bra tips ?

//Lizerd
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Vad har du för spänningar tillgängliga?
Enbart +5V och 0V?
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1610
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

3.3 till 5v och jord de är de enda
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1610
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

de finns konstant 5v och jord då spänningen kommer från usb.

utspänningen som jag vill mäta strömmen på är mellan 3.3 till 5v.

ingen som har något bra schema för negativ ström mätning,
hälst utan behov av rail to rail op.

somebody?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

LM324 klarar insignaler ner till jord, vilket borde vara tillräckligt "rail to rail".

Hur stor ström (min/max) och hur bra precision behövs?
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1610
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

precisionen är inte de stora så de behövs inte någe jätte nogrant.

0-2A => 0-5v skulle vara perfekt
danielj
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 mars 2004, 21:24:15

Inlägg av danielj »

Skulle vilja ha något liknande.

Vill veta hur mycket en EL motor som sitter i en RC bil
som kör på ca 4.8V eller 7,2V drar i snitt under en körning.
macgyver
Inlägg: 321
Blev medlem: 8 juni 2005, 00:24:09
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

skulle det inte räcka med ett litet shuntmotstånd kopplad till en OP som förstärker spänningen från shuntresistansen (och ev inverterar) ut signalen?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

danielj skrev:Skulle vilja ha något liknande.

Vill veta hur mycket en EL motor som sitter i en RC bil
som kör på ca 4.8V eller 7,2V drar i snitt under en körning.
Vad använder bilen för metod att styra hastigheten? Är det en analog lösning eller PWM? Om det är analogt brukar det ju finnas ett effektmotstånd som är kopplat till motorn. Du skulle nog kunna mäta spänningen över det motståndet.
danielj
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 mars 2004, 21:24:15

Inlägg av danielj »

Ja du, efter som det är frekv. inblandat gissar jag att det är någon form av PWM lösning.

Jag själv använder ett "QUANTUM COMPETITION 2" från http://www.lrp-electronic.com/

och gissar att de flesta reglagen fungerar på ungefär samma sätt.

Varför skulle man behöva ett effektmotstånd för? Borde det inte räcka med
att ha en Amp mätare i serie på motorn för att få fram belastningen?
Problemet är ju att man sedan vill kunna lagare det till's man har kört klart.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Ja idag är det nog så att de flesta RCbilar använder PWM, förr var det ju vanliga mekaniska och analoga metoder.

Strömmätare fungerar så att man sätter ett lågohmigt effektmotstånd i serie med lasten och sen kollar man spänningen över det moståndet. Det är så vanliga multimetrar fungerar.
danielj
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 mars 2004, 21:24:15

Inlägg av danielj »

Hehe vet inte vad jag tänkte med nyss. Såg bara effektmotstånd och sedan tänkte jag bara på en massa effektförluster :( Jag vill ju ha
så lika förhållande som i verkligheten som möjligt också.

Men är det någon som skulle kunna tänkas hjälpa mig att konstruera
någon sådant här.

Kanske ska berätta lite mer nogrant vad jag vill göra...

En motor kommer ju arbeta under en viss belastning mer än andra under
ett race och veta man vilken belastning motor har oftas kan man där efter
ställa in motorn till att vara mest effektiv under de belastningarna genom
att ha olika kol tryck, kol, timing m.m.

I dag måste man mer eller mindre changs på vad man tror är den belastningen som man har vilket jag skulle vilja slipppa.

Det finns otroligt mycket bra att läsa på rccars.com 's forum om EL motorer
och hur man ska ställa in det för att gå så bra som möjligt.

Edit: Ber om ursäkt om minna saker inte har ett dugg med tråden skaparens grund fråga att göra med
Senast redigerad av danielj 11 juli 2005, 11:22:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

lizerdboy: Det går att mäta såklart! Det går även att logga.

Som mätmotstånd kan ledningen mellan 5V matningen och förbrukaren fint duga, där har du ett litet motstånd, med den rätta förstärkningen kan du få en spänning som motsvarer strömförbruket. Att logga den är lätt, peta dit en MCU med minne nog och det är klart.

Att klara sig undan utan Rail2Rail blir strax svårare och jag ser inte heller orsaken att undvika det, du kan på det viset undvika att ha en "lös" referens, svävande nollpunkt osv.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1610
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

Icecap: jepp jag vet att de går =), jag hade hoppats på att någon hade någon anulunda lösning, har några lösningar och alla krävde rail 2 rail ,
och jag hade ingen sådan på lager, så de blir lite inköp av ett par nya op.

strömmätnigen är bara en liten del av hela maskineriet, MCU o logg är redan inblandat =)
Skriv svar