DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Ja kvittar ju egentligen, men skulle iaf handla så passade kanon för mig! Nu behöver jag bara ngn som kan fräsa ut ett fäste till spindeln. Ngn som vet "exakt" yttermått? 80 mm står det ju men vad är den egentligen?
gotis

Inlägg av gotis »

Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Deras datablad blir en fin ritning om man vill göra det själv också!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Tack för tipsen, men vet man att dem passar spindeln? Ngn som testat dem?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Den med 80mm diameter på hålet! Han säljer samma spindel.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Nice, ska kolla upp detta närmare. Tusen tack för tipset.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Kanonbra tips om spindeln! Jag sattsar nog på en sådan också till min Opti BF20. Jag kommer köra en hel del småsaker och behöver betydligt bättre varv på spindeln än de 3000rpm som orginalspindeln har. Jag vill dess utom köra med ordentlig kylning och då känns kressen jag har inte så rätt. Tackar!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Detta fäste ser ju nice ut, dem tar drygt 500kr för det oxå, budgeterat för 1000kr så de e ju i princip gratis mao ;)

Butiken

Bild

Kod: Markera allt

TYPE E C I G F B J N P Q H D
H2-80 102 122 110 52 80 100 80 8 M10 25 24 80
Lite synd man skruvar fast fästet underifrån, det är inte helt optimalt för mig men ingen omöjlighet.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Damn! Spindeln ligger redan och väntar på mig när jag kommer hem ikv!! Snabba ryck, trodde aldrig tullbehandlingen skulle gå så smidigt. Återstår dock att se vad tullen vill ha betalt, tror avsändaren har en förkärlek för att skriva "gåva" eller ett rimligt lågt värde. Köpesumman va ju inte så hög oavsett så betalar gärna va jag är "skyldig" staten ;)

Snabba ryck!! La ordern 26/11 på kvällen. Dvs en dryg vecka från beställning till leverans :tumupp:

Kod: Markera allt

4 nov kl 09:19	OKQ8, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe.
4 nov kl 07:07	Posten Företag, Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe.
4 nov kl 06:40	Posten Företag, Försändelsen har ej kunnat delas ut. Försändelsen aviserad.
4 nov kl 06:49	Posten Företag, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. 
3 nov kl 15:29	Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.
2 nov kl 21:41	Stockholm EMS, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.
2 nov kl 21:41	Stockholm EMS, Under tullbehandling hos Posten AB
30 okt kl 17:14	Kina, Försändelsen har lämnat sorteringsterminal i utlandet för vidare transport till Sverige.
28 okt kl 22:08	Kina, Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet.
Bilder på kittet kommer ikv.

Mvh Love
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Julafton redan i november?

Då har man sprättat paketet från Kina, staten ville ha 444kr så troligen skrev han ner värdet lite. Fine by me!

Måste säga att det var stabiiila grejor, spindelmotorn väger BLY, ska nog väga den i morgon för det påverkar ju acc parametrarna för framförallt Z-axeln där man måste addera gravitationsaccelerationen på 9,82. har dock räknat med att den skulle väga ca 6kg så är nog ganska rätt med beräkningarna iaf. Byggkvallan känns helt ok både på VFD och spindel, ska bli spännande att testa dem tillsammans.

Bild

Vänligt nog fick jag med en spännhylsa, 3-4mm, så har jag ngt att testa med sen innan jag köper ett helt kit från 2 till 13 mm i framtiden.
Bild

Motsatsen till "vänligt nog" så fick jag inte ett kommunikationschip för RS485 kommunikation mellan VFD och Mach3 men där har jag varit förutseende nog å inhandlat ett sådant i förväg (35kr) så är bara att löda dit så hoppas jag det rockar som det ska.
Bild

Fick lite länkar i paketet oxå, delar med mig av dem så ni kan se vad ni får om ni handlar lika dan spindel:
Inkoppling
Manual

Fick även lite inställningar som lyder:
PD013 = 8
PD005 = 400
PD004 = 400
PD003 = 400
OBS, skall ställas i den ordningen, inget annat. Han uppmanar även att man ytterligare en gång kontrollerar PD005-003 så man verkligen satt dem rätt annars brinner spindeln upp :)
Vet ännu inte vad alla dessa inställningar gör men det får jag läsa på om, ska ju kontrollera den via PWM eller RS485 sen så måste ju in å greja i inställningarna då. Ett senare problem :)

Kul med grejor, frågan är när man har ork att greja... ska nog beställa resten till Z-axeln snart oxå, efter det har jag nog alla delar som behövs för att testfräsa, men ojoj va mycket jobb innan jag är där.

Mvh Love
perra_e

Inlägg av perra_e »

Visst är det kul med julafton :D

Jag hade större tur än du. Mitt paket kom igår och jag hade kretsen för RS485 monterad i min VFD.
Jag blev också överraskad över hur robust och välbyggt det verkar vara. Det enda som var lite konfunderande var ett borrmärke i muttern till spännylsan. Jag lurar på om det är någon typ av balansering eller om det bara är någon som har sluntit med borrmaskinen :shock:

Tack än en gång för tipset om spindeln och för länkarna till manualen som jag inte fick med i min sändning. Priset verkar dess utom ha gått upp 100 USD igen.

--Per
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

He he, alltid lika spännande att beställa från Kina, man vet inte vad man får alla gånger (ang chipet).
Skumt med priset oxå, måste varit tryckfel på den jag köpte :) Grymt nöjd iaf, oavsett får vi nog en hel del för pengarna!!

Har oxå ett borrhål, vettetusan varför, är nog tänkt att vara där iaf :) Kan vara för att man ska veta åt vilket håll man ska vika hylsan för att få ut den, fast det är bara ena hålet som matchar riktningen.. jag har 2 borrhål.

Inser även att de slangkopplingar jag köpt inte kommer passa i gängen på spindeln, antingen beställer jag nya kopplingar eller så borrar/gängar jag upp R1/8 i spindeln, får se va som känns enklast.

EDIT: Finns inga 8 mm slangkopplingar med mindre gäng än 1/8 så det blir till att borra/gänga spindeln ist, de e ju gratis oxå, om jag inte pajar den på kuppen :)

Perra_e: hur ska du styra spindeln? PWM eller RS485?
H.O

Inlägg av H.O »

Hej grabbar, kul o se att tomten kommit tidigt!
Borrhålen (eller markeringarna) är med största säkerhet för balansering. Om ni tittar i muttern för ER-hylsan så är den inte helt symetrisk invändigt, där är en kant som greppar spåret i spännhylsan och för att det ska vara lättare att montera/demontera hylsan i muttern så är denna kant inte lila djup runt om. Om hålen lajnar upp med den sida på muttern där kanten är som störst så ÄR det för balansering.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

jo, iaf det ena är på samma sida som kanten, så de är säkert för balans, Men går ju anv som indikering åt vilket håll man ska vinkla för att ta ur hylsan oxå :) 2 funktioner i ett :tumupp:

Ska ta å testa allt en sväng nu innan jag sätter lödkolven i VFDn, dock utan vatten så får bli en mycket kort test. Återkommer med bilder/filmer.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det blir via en g540 till att börja med. Jag har en som jag skulle haft till en posyA4, men som har blivigt över nu. Den skall även driva en 4:e Axel. Det känns meningslöst att sälja den för att skaffa någon annan drivning. Kan även användas om det blir av med en verktygsväxlare i framtiden.
Skriv svar