Vibrationsmätning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vibraguy

Vibrationsmätning

Inlägg av vibraguy »

Tjenare. Har ett problem som jag skulle behöva lite hjälp med.

Jag skulle vilja på ett billigt vis få till en vibrationsmätare för mätning av vibrationer i betong.
Finns dessa att köpa färdiga, eller måste man böka med programmering typ phidgets?

Antingen att jag får signalen som 4-20mA eller 0-10v och läsa av det därifrån, eller att man kan logga det online eller offline och därigenom lägga det som en graf eller liknande.
Tacksam för alla era ideér.
Mvh, Andreas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Vibrationsmätning

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

först, hur stora vabrationer och innom vilket frekvensområde?
mycket stor skillnad

och du vill ha en utsignal i meter per sekund kvadrat?

ge oss mycket mera info om vad och varför du vill mäta så kommer det nog en del svar
vibraguy

Inlägg av vibraguy »

Man tackar för det varma välkomnandet.

Scenario:
på tredje våningen ligger ett gym. Ett fasligt slammrande med vikter på uppåt 250-300kg och marklyft gör att byggnaden vibrerar när dessa släpps i betongen från 1,5-2 meters höjd.

Problemet är att jag måste kunna påvisa detta på "pappret"
för att hyresgästen kan ta tag i problemet.

Vill ha något i stuk med en seismograf. då kanske du är med på noterna. Är inte hemma alls på detta området, och på detta forumet så huserar uppenbarligen många brilljanta sinnen.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Att mäta vibrationer är nog inte det stora problemet utan det är nog att få rätt storleksordning på vibrationerna. När du väl har ett mättal har du fortfarande bevisbördan att visa att det är över något gränsvärde etc.
Det borde finnas något gränsvärde i någon lag/norm. Då kan man kanske få en hint om hur man ska mäta för att få rättvisande värde.
xxargs

Inlägg av xxargs »

problemet vid dylika spörsmål är att utrustningen som mäter detta måste vara spårbart kalibrerad från ett mäthus och att mätövningen noggrant dokumeterad samt tänkbara felkällor analyserad och bevisar att dessa inte påverkar det man vill visa i någon högre grad - och att man har jurister som förstår detta, vilket nog är den största problemet då de förmodligen inte ens vet skillnaden mellan fart och hastighet...
Seroster

Inlägg av Seroster »

En VÄLDIGT simpel lösning som tillochmed en jurist hade kunnat förstå är ett glas vatten på en hylla och en videokamera =P
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Du kan kanske kontaktahttp://www.vikab.se/.

De har handhållna vibrationsmätare att sälja
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"vikter på uppåt 250-300kg och marklyft" .. "släpps i betongen från 1,5-2 meters höjd."

Vibraguy:
Du har alltså varit där och sett detta? Hur stora gropar var det i betongen? :D
Ett tips i all välmening: Jag har inte varit där, men det låter som en klar överdrift och för att
du ska komma någon vart med problemen så måste du ge ett trovärdigt intryck hos inblandade instanser.

Enklast och bäst: Bjud dit störningsjour eller annan som ska bedöma störningarnas omfattning.
Man behöver inte ha någon form av bevis för att de ska undersöka det. Bevisen kan de dokumentera.
Låter det mycket så kan du hyra/låna en dB-mätare från kommunen.

Vill du ändå bygga en seismometer så kanske det här projektet kan ge inspiration:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=27010
Frågan är då bara hur du har tänkt bevisa att det är de på gymet som stör.....
El Fire
Utsparkad, på semester

Inlägg av El Fire »

Jag skulle fundera på en lösning med en grammofonpickup.
Sedan översätta vibrationerna till dB värde.
Skriv svar