Förvaring av bilsimulator utomhus = Möjligt? (kondens osv)
Förvaring av bilsimulator utomhus = Möjligt? (kondens osv)
Hej hej!
Jag håller på och bygger en bilsimulator, och den kommer på ett ungefär att ha följande saker i sig:
- Ratt/pedal/växelsystem (inga konstigheter, en vanlig som går att köpa till PC)
- Riktig instrumentpanel från bil
- Byggd i MDF + botten i spånskiva
- Klädd i bilmatta
- "kundvagnshjul" modell mindre kommer sitta under
- Stationär PC
- LCD skärm
- Rallystol
- Ljudsystem
Nu är det så att jag bor i en etta, och har en liten balkong där jag hoppades kunna rulla ut min simulator då jag inte använder den. Och då jag bor i Luleå så kan det bli väldigt mycket snö och låga temperaturer.
Om jag tar av PC:n, skärmen och stolen (stolen mest för att den ska hålla sig fräsch), och sedan fixar ett bra tätt kapell att täcka över hela konstruktionen med. Kommer resten att kunna stå övertäckt ute på en balkong några dagar och sedan tas in igen och användas, sedan ut igen osv? Hur blir det med elektroniken i ratten och ljudsystemet (enklare logitech 5.1)?
Tack på förhand!
Jag håller på och bygger en bilsimulator, och den kommer på ett ungefär att ha följande saker i sig:
- Ratt/pedal/växelsystem (inga konstigheter, en vanlig som går att köpa till PC)
- Riktig instrumentpanel från bil
- Byggd i MDF + botten i spånskiva
- Klädd i bilmatta
- "kundvagnshjul" modell mindre kommer sitta under
- Stationär PC
- LCD skärm
- Rallystol
- Ljudsystem
Nu är det så att jag bor i en etta, och har en liten balkong där jag hoppades kunna rulla ut min simulator då jag inte använder den. Och då jag bor i Luleå så kan det bli väldigt mycket snö och låga temperaturer.
Om jag tar av PC:n, skärmen och stolen (stolen mest för att den ska hålla sig fräsch), och sedan fixar ett bra tätt kapell att täcka över hela konstruktionen med. Kommer resten att kunna stå övertäckt ute på en balkong några dagar och sedan tas in igen och användas, sedan ut igen osv? Hur blir det med elektroniken i ratten och ljudsystemet (enklare logitech 5.1)?
Tack på förhand!
Re: Förvaring av bilsimulator utomhus = Möjligt? (kondens os
Jag tror faktiskt att spånskivan mår sämre av att vara utomhus än elektroniken!
Du får ju naturligtvis skydda den mot direkta vädereffekter som regn och snö... men fukt och växlande temperaturer ska elektroniken klara.
Du får ju naturligtvis skydda den mot direkta vädereffekter som regn och snö... men fukt och växlande temperaturer ska elektroniken klara.
Jag tror att man avsevärt förkortar livslängden både på spånskivan och elektroniken med den behandlingen.
När den är varm och tas ut händer inte så mycket, men när den är kall och tas in i den varma (relativt) fuktiga luften så kommer du utan tvekan få kondensbildning. Om du sedan tar ut den innan den blivit helt uppvärmd och torkad så kommer denna kondens frysa, när du sen tar in den igen så blir det mer kondens plus att den frusna kondensen tinar. Jag tror att det kommer bli problem med oxid och så, plus att skivorna nog riskerar att frysa sönder.
När den är varm och tas ut händer inte så mycket, men när den är kall och tas in i den varma (relativt) fuktiga luften så kommer du utan tvekan få kondensbildning. Om du sedan tar ut den innan den blivit helt uppvärmd och torkad så kommer denna kondens frysa, när du sen tar in den igen så blir det mer kondens plus att den frusna kondensen tinar. Jag tror att det kommer bli problem med oxid och så, plus att skivorna nog riskerar att frysa sönder.
Plywood (marin eller form) tror jag är vettigare än MDF och spånskiva. Visserligen blir det dyrare också.
Det största problemet lär som sagt var vara när du tar in kalla grejer och får kondens på dem. Att låta dem står ute är väl inte direkt värre än att låta dem stå inne så länge de står under tak. Generellt är ju luften ute oftast både renare och torrare än luften inne.
Det största problemet lär som sagt var vara när du tar in kalla grejer och får kondens på dem. Att låta dem står ute är väl inte direkt värre än att låta dem stå inne så länge de står under tak. Generellt är ju luften ute oftast både renare och torrare än luften inne.
Torrare i absoluta mått ja. Men det är relativa som är av intresse, och då är det torrare inne.
-
Som sagt kondensen kommer att ställa till det. Du har fått en del tips redan. Tror inte att det är något större problem med instrumentpanelen, den är gjord för att klara en del kondens. Ratten är inte avsedd för kondens, men bygg in något som värmer upp den invändigt och torkar upp den när du använder den.
Ljudsystemet lämnar du inne, bara anslut kontakten när du tar in simulatorn.
Ljudsystemet lämnar du inne, bara anslut kontakten när du tar in simulatorn.
Trots det så immar kalla glasögon eller kalla kameralinser igen väldigt snabbt när man kommer in med nedkylda grejer. Just av den anledningen bör man låta en -20 grader kall kamera ligga kvar i kameraväskan så den tinar långsamt och inget större luftutbyte sker i kameraväskan som för in fukt.danei skrev:Torrare i absoluta mått ja. Men det är relativa som är av intresse, och då är det torrare inne.
Är det därför man sätter ångspärr på insidan av isoleringen?danei skrev:Torrare i absoluta mått ja. Men det är relativa som är av intresse, och då är det torrare inne.
Jag trodde ångspärren satt där för att den höga luftfuktigheten inomhus inte ska gå ut i isoleringen...
Annars kanske du kan designa den så att det går att använda den som vardagsrumsbord eller liknande, bara att lyfta av bordsskivan och lyfta dit stolen när du vill köra typ. 

Nerre: Har jag sagt något annat? Den absoluta fuktigheten är högre inne, (som jag skrev förut). Om den luften kommer ut i väggen och blir kall så stiger den rellativa fukten. Medan det blir torrare i väggen om det kommer in uteluft som värms i väggen.
Det är tydligen ett område som är svårt att förstå.
Det är tydligen ett område som är svårt att förstå.
Eftersom vi dagligen noterar temperatur, lufttryck och luftfuktighet för våra prov så vet jag att på sommaren är det oftast fuktigare inomhus än utomhus (temp och luftfuktighet kollar vi på mätare som sitter inomhus, lufttryck kollade vi förut mot flygplatsdata för Bromma och där visades även luftfuktighet så man kunde se skillnaderna). Vintertid är det dock oftast torrare inne.
När det är relativt torrare inne beror det ju på att det är varmare där. Människor ger ifrån sig en massa fukt (både från huden och i utandningsluften).
När det är relativt torrare inne beror det ju på att det är varmare där. Människor ger ifrån sig en massa fukt (både från huden och i utandningsluften).
Dagligen var nyckelordet. På natten får du andra värden.