Jonas FogBuster kopia

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
alvestjo

Re: Jonas FogBuster kopia

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Ja, den är ganska styv eftersom den är armerad. Jag testade just nu och den går att böja (utan att ta i) till en cirkel med diametern 6cm (böjradie 3cm?).

Men jag har själv tyckt att den är onödigt styv speciellt när det inte är något speciellt högt lufttryck i slangen (manometern visar 0,5-1bar när man vrider på lagom med sprut) så det är helt onödigt med armering.
Jag plockade faktiskt upp o-armerad PVC slang i en butik igår som jag nog kommer använda istället. Den är mycket mer flexibel och följsam.

Ni som beställer kan alltså välja om ni vill ha den lite mer mjuka o-armerade slangen eller den lite hårdare armerade. Om ni väljer den o-armerade kan jag dra av 25kr på priset eftersom den är lite billigare. :-)

//Jonas
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Totalt två beställda nu.

Alltså priset är nu sänkt till 1125kr inkl allt på bilderna på förra sidan men slangen är utbytt mot en mycket mer flexibel o-armerad pvc-slang. Sista beställning är på onsdag kväll.

Om någon vill ha den armerade slangen så självklart fixar jag det.

//Jonas
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Va fin den blev! Inga byggbilder och förklaringar? Du anv. inte ett elektrodmunstycke som mig gissar jag?

Klart nyfiken på vätsketanken, var hittade du den? Ser ut att vara en mindre version av den jag använde så jag kanske kan byta till den mindre utan att modifiera mina fästen.

Lycka till med försäljningen!

Mvh L
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag har en av dessa, och jag måste säga att den fungerar suveränt! Måste bara hitta ett bra sätt att fästa upp den så man slipper sitta och hålla. ;-)
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Hej Love,

Ja, jag kör utan munstycke och det verkar funka bra. Men man skulle ju kunna testa med ett för att se om det blir bättre. Får köpa nästa gång jag är i en butik som säljer detta.

Jag har importerat tanken från Polen, har inte hittat någon som säljer i sverige. Jag har dock ett par extra så du kan få köpa en för 350kr om du vill. Skicka PM i så fall.

//Jonas
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Aha, du gjorde så. Jag funkar det så är det ju onödigt med merjobb å montera munstycke. Alla sätt är bra utom de dåliga :)

Tack för erbjudandet, ska ha det i åtanke om jag i framtiden tycker min nuvarande e för klumpig.

Mvh Love
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Ni som har koll på fysiken här, är längden på röret kritiskt eller kan man ha kortare rör. Är röret till för ngt termodynamiskt fenomen som jag inte förstår eller är det mest för att rikta strålen?
Tänker även att det finns säkert en anledning till varför man inte har sånna där fiffiga blå "ställbara slangar" med oranga munstycken som man ser på andra kylvätskesystem, kan bara inte riktigt klura ut varför (teorin hittils är att de små droppara kommer slå emot väggarna och sen vandra längs dem ut så det mest kommer luft och en och annan stor droppe vatten ur munstycket).
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Jag har faktiskt inte testat med böjt rör men mina tankar är precis som du säger att "ställbara slangar" inte kommer funka eftersom vätskan säkert fastnar på väggarna i böjen. Det är ju små vätskedroppar som åker i luftströmmen (som antagligen kraschar in i väggen vid böjar). Sen är nog rördiametern för stor i fallet "ställbara slangar" så det blir ingen fart på luften kan jag tänka mig.

För övrigt har jag byggt och sålt två färdiga sprutor nu. Jag köpte även material till 2 extra, så om någon är intresserad är det bara att säga till. Priset är 1125kr.

//Jonas
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag testade med sådana böjbara slangar - och det fungerar inte. Det kommer som du skriver luft, och någon droppe då och då...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har funderingar på att bygga mig en fogbusterkopia men har idag ingen kompressor. Jag har även ont om utrymme så jag håller på att fundera lite på om jag ska skaffa kompressor eller inte och i så fall vilken storlek etc.

Ni som kör fogbusterkopior, vad har ni för luftförbrukning? Jag tänker mig att det inte blir mycket alls eftersom man inte har så högt flöde men jag kan ju ha fel...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Finns liten minirecension av den i denna tråd:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... r&start=45

Där står det att med 4mm röret så räckte inte en kompressor som ger 50l/min fritt flöde, utan han behövde gå ner till 2mm för att kompressorn skulle orkar konstant, så 200l/min vid fritt flöde kanske kompressorn behöver ge?...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ah, tack! Hade missat den utvärderingen. Då tolkar jag det som att det räcker med 50L/min om man har ett smalare rör, vilket inte behöver vara något negativt.
Skriv svar