Kan man på enkelt sätt bygga en krets som ökar utspänningen vid "höga" ljudtryck? ~110-120dB
gärna då "steglöst".
Jag ska ha den för att styra en 24V fläkt som sitter som ventilationsfläkt i en hemmabio.
när det är låg volym eller tysta avsnitt i en film ska kretsen släppa runt 12-14V.
När det börjar dundra på och för lite väsen så ska kretsen öka på utspänningen upp till 24V.
Kretsen kan matas med 12 eller 24 volt, men jag antar att det är enklast att mata med 24V.
vassego´ att spåna på
Ljudstyrd ventilation.
Sen gäller det ju också att kretsen inte är känslig för fläktljudet...
Är ju inte så bra om ljudet från fläkten får kretsen att tro att det är ett högt filmljud. Detta borde du slippa om du plockar ljudet från högtalarutgången direkt...
Om jag inte missat nått så hade volvo ett liknande problem med att hålla bilradioljudet i fas med alla andra ljud i kupen(men inte öka för sig själv), man vill ju oftast spela högre på motorvägen än i stan ( i alla fall om man äger lite äldre bilar typ 850n...) Tror de löste det genom att helt förlita sig på varvtalet på motorn/alt hastigheten.
Är ju inte så bra om ljudet från fläkten får kretsen att tro att det är ett högt filmljud. Detta borde du slippa om du plockar ljudet från högtalarutgången direkt...
Om jag inte missat nått så hade volvo ett liknande problem med att hålla bilradioljudet i fas med alla andra ljud i kupen(men inte öka för sig själv), man vill ju oftast spela högre på motorvägen än i stan ( i alla fall om man äger lite äldre bilar typ 850n...) Tror de löste det genom att helt förlita sig på varvtalet på motorn/alt hastigheten.
- Schnegelwerfer
Jag tror att det bästa är att satsa på en riktigt tyst fläkt som går kontinuerligt. Jag tror att det kommer att skapa minst irritation.
Om du bygger en lösning som höjer fläktvarvtalet vid ökad ljudvolym, kommer fläkten inte att hinna varva ner när det blir tyst. Då kommer man garanterat att lägga märke till fläkten.
Om du bygger en lösning som höjer fläktvarvtalet vid ökad ljudvolym, kommer fläkten inte att hinna varva ner när det blir tyst. Då kommer man garanterat att lägga märke till fläkten.