Bildskärmsbekymmer..

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Bildskärmsbekymmer..

Inlägg av vfr »

Ja, det är ju helt rätt. Om bara skärmen klarar så långt ner i frekvenser. Men det borde väl en bra multisynk kunna fixa, tycker jag.
Mora Trådgnist AB

Inlägg av Mora Trådgnist AB »

Om man kollar på denna skärm som finns att köpa så står det "AGIE special timings"
Något oroväckande...

http://www.adm-electronic.com/images/st ... on_eng.pdf
Mora Trådgnist AB

Uppdatering av läget:

Limpan4all hade den stora vänligheten att förse mig med en MF-5115-monitor och nu har jag testat. Jag trodde verkligen på den här skärmen
men inte ens den verkar kunna klara signalen och då vet jag inte vad som ska funka.... Jag bifogar en bild på resultatet.
Det känns ju ändå som att det är nära på nåt sätt men vad vet jag?

Jag ska göra ett experiment med den andra maskinen kanske för att utesluta att det kanske är nåt fel på signalen.
Verkar ju inte så ändå eftersom jag ju har bild på den gamla ACER-skärmen som sitter i om än dålig bild.
IMGP0064.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ta en oscilloskopbild på vertikal, horisontalsynk och linjesvep.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det ville verkligen vara dags att testa att knåpa ihop lite motstånd & ett par kontaktdon och se om du kan "skapa" ett VGA-"kompatibelt" signal och sedan testa med en plattskärm.

EDIT: En möjlig lösning: DENNA MEN LITE DYR
YTTERLIGAREN EN KONVERTER

EGA information
VGA information
Senast redigerad av Icecap 20 oktober 2010, 10:21:18, redigerad totalt 1 gång.
Mora Trådgnist AB

Det lustiga är att nu, efter en dryg timme, ser bilden ut så här:
IMGP0066.JPG

Det kanske tar en god stund för skärmen att hitta signalen. Jag har den på autoläge.

Annars låter det där med motstånd väldigt intressant men det måste jag få förklarat för mig,
jag är usel på elektronik...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Uppdaterade mitt inlägg ovan medan du skrev.
Mora Trådgnist AB

Den billigare av de två konverterarna har jag redan. Jag fick den aldrig att funka tyvärr. Jag fick i bästa fall en sned, rullande bild i en färg.

Tack ändå för tipset!
Mora Trådgnist AB

Hej igen...

Nu är det färdigt igen. Nu har den andra skärmen brakat ihop. Det är nåt med nätdelen och jag har satt min bror på att laga.
Eftersom min blotta närvaro verkar förstöra gamla bildskärmar så tänkte jag lyfta tråden för att se om inte klurig person
har någon permanent lösning.
Jag fick ju en skärm av Limpan och den använder jag fortfarande. Fungerar utmärkt även om de vita färgerna smetas ut som ni ser på
tidigare bild. Icecap var inne på att knåpa ihop några motstånd och använda en modern skärm och det låter oerhört lockande måste jag säga.
Tyvärr besitter jag inte kunskaperna.
Hur som haver, jag öppnade originalskärmen (som egentligen inte är original men en riktig utbytesskärm åtminstone) och där inne satt ett litet intressant kort.
Det såg klart eftermonterat ut och t.o.m jag kunde räkna ut att det var signalomvandlaren. Jag bifogar en bild på den. Den vänstra kretsen kom min bror
och jag (mest min bror..) fram till att det var något programmerat otyg som antagligen inte går att få tag i, annars ser den ju inte direkt omöjlig ut att kopiera.
omvandlare.JPG
Vore VÄLDIGT tacksam för hjälp att lösa denna fråga. Helst nån hyfsat enkel pryl man kan bygga själv som omvandlar signalen till modern standard.

/ Rikard
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jo det är en programmerbar logikkrets, finns att köpa på Elfa t.ex. det går kanske att löda loss och läsa av den som sitter där om man har en läsare/programmerare för det.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 6v8&in=toc

Har du kollat så utgången som är till skärmen är OK genom att flytta över den fungerande skärmen?

Det känns som om det hade varit bra med en lösning som tillåter användning av moderna skärmar. Inte så kul heller om de hittat på något eget system som bara nästan liknar standarden - för att kunna sälja sina egna skärmar.

Någon som är bekant med sådant här borde kunna mäta upp och kika.
Mora Trådgnist AB

Jag ska flytta över skärmen idag för att kolla att det inte är nåt fel på signalen. Det där med att man kan kopiera en krets var mer än jag visste,
det hade ju vart nåt. Ska kolla med brorsan om han har nån sån läsare men det är tveksamt. En lösning nu om inte bror får igång nätdelen till skärmen är
ju att löda loss omvandlaren och försöka använda den till en annan skärm. Det borde ju vara så att den omvandlar till en vanlig RGB-signal som är mer gångbar.

Man kan ju fundera över varför de tvunget måste använda sig av nån superudda signal. Deras nya maskiner är likadana, använder en väldigt märklig anslutning. 90-talsmaskinerna använder dock vanlig VGA såvitt jag vet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det där kortet ser endast ut att skapa en analog signal av en digital, svårigheten ligger väl i synkroniseringen.

Tills vi har oscilloskopbild på horizontalsvep och vertikalsvep så är det ganska hopplöst att hitta rätt.
Det finns många parametrar som kan var special, horizontalfrekvens, vertikalfrekvens, polarisation, interlace osv..
Mora Trådgnist AB

spec.JPG
Det här är det jag har på signalen men jag ska be brorsan mäta med oscilloskopet. Det är 6 kablar anslutna och jag antar att det är färger, jord och två synk. Ser inte ut att vara kopplat på något standardmässigt sätt heller så man får försöka lura ut hur det är gjort.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spontant kan jag tänka mig att en D/A byggd av resistanser kan vara användbart. Samt en multisynkmonitor kopplad till densamma. Förutsatt att 55,7 Hz ; 19,2 kHz passar det accepterade frekvensområdet.

Min gissning är att ledarna används såhär:
* Röd
* Grön
* Blå
* Synk (komposit eller separat Hsync + Vsync?)
* Antingen H/V-synk, eller RGBI dvs "Intensity" i kombination med RGB signalen. Kan förklara PLA:n.
* Jord (GND)

Allt med TTL nivåer, åter gissningsvis.

Fast till sist är det inget som slår en oscilloskopbild ;)
Mora Trådgnist AB

För att förvirra ytterligare så går det 8 kablar ut ur "grafikkortet". Två av dessa är inte anslutna alls i andra ändan så det är väl bara att bortse ifrån. Ska försöka få brorsan att mäta med oscilloskopet under dagen, själv kan jag inte sånt...
Skriv svar