Som arbetslös ungdom har jag alldeles för mycket fritid och den spenderar jag nu med att sova och bygga på min modellbil. Den blir i plåt och i skala 1:5 så den kommer väga en del.
Jag skulle vilja ha en motor på den, men har inte verktygen att ordna en bensinmotor i miniatyr, så därför får jag göra nåt elbaserat. Det jag helst vill göra är en solenoidmotor, eftersom man då kan få en ganska häftig realistisk funktion med kamrem och kamaxel som styr 4 solenoider ("cylindrar"). Nu har jag sett att alla motorer på YouTube i stort sett går att stoppa med lillfingret. Dom utvecklar alltså dåligt med vrid och kommer aldrig i världen kunna driva en plåtbil på en meters längd framåt. Finns det något sätt att förbättra detta? Hur kraftigt batteri och hur kraftiga lindningar kommer krävas?
Det jag annars överväger är att köpa en skruvdragare och ta motorstyrning och hela kittet från den, kommer bli förhållandevis sjukt billigt och inga problem med vridet. Bara det att det inte blir lika roligt

Sen har jag problemet att jag vill ha realistisk startfunktion. Jag vill alltså lösa det så att om jag vrider nyckeln till det momentana, återfjädrande läget och släpper den så ska motorn gå på "tomgång". Hur kan man lösa detta? Impulsrelä och kombinera det med att man kör motorstyrningen på lågt varvtal? Ännu hellre att en startmotor drar runt elmotorn och att jag på nåt sätt får den att starta, precis som en bilmotor?
Mvh Johan.