Kyla en glödstiftsmotor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
monstrum

Re: Kyla en glödstiftsmotor

Inlägg av monstrum »

Jo, just denna typen av elektronik kör jag med själv och det fungerar rätt ok. Det har räddat min motor några gånger då den annars hade gått för varm.

Det känns dock som att man skulle vilja optimera bränsleblandningen för att förbränningen ska bli optimal, inte för att kyla motorn. En EGT-övervakare skulle ju kunna sköta förbränningsoptimeringen och sen får man ha någon enkel temperaturövervakare på motorblocket som ser till att man inte eldar upp motorn.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Andy skrev:Det borde gå att bygga en hyfsat lätt ”heatpipe” konstruktion för att ”flytta” bort värmen med.
Ja att t.ex. titta på CPU-kylningsprylar borde ju vara en rätt bra ide.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Om man tänker sig att man bygger om hela toppen till en kopparplatta, sedan ett par/tre kraftiga heatpipes i koppar upp till en rejäl kylfläns som sitter direkt ovan stjärtbommen, i luftströmmen. Det borde bli effektivare än vattenkylning
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Mmm, mycket koppar dock som väger... ;-)
Sen är frågan hur stor fläns du behöver för att få lika effektiv kylning som du får från fläkten som blåser koncentrerat på toppen?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Sant. Troligtvis är det så att de professionella helitillverkarna har provat olika metoder och kommit fram till att den nuvarande är den bästa :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Eller så har de nöjt sig med "minsta möjliga förändring" från en flygplansmotor, bara det fungerar...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kan ju så vara. Dessutom så är knappast etanol något som det läggs några större resurser på idag. Eldrivet är ju så överlägset.
Jämför bara med hårddiskar. När lanserades den första 2 TB-disken? Det är ju i.a.f. över 2 år sedan. Fortfarande finns inga diskar på över 2 TB att köpa. All energi läggs på att utveckla SSD-diskarna. Ett liknande förhållande tror jag det är med modellhelisar. Ingen bryr sig om att förbättra metanolhelisar. De metanolhelisar vi köper idag är i stort detsamma som de jag köpte för 10 år sedan. Men på elfronten har det hänt otroligt mycket!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Så sant som du säger, men det har faktiskt kommit en metanolmotor på 70cc i år som ska passa i chassin avsedda för 50cc... så lite händer det ju. ;-)

I och med terrorversamheten blir det ju även svårare att få tag i nitrometan till vettigt pris, och helimotorer vill väl ha en 30% inblandning... så det är mycket som talar för eldrift. Nu börjar de ju strula med transporter av stora liposar, så det är ju lite käppar i hjulen för elarna meeen...
Nerre

Inlägg av Nerre »

hubben skrev:Mmm, mycket koppar dock som väger... ;-)
Man kan ju kompromissa med aluminium.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Just det, jag glömde att aluminium inte väger nåt.. ;-)

Skämt å sido, om man snackar prestanda på en rcheli - om man vill flyga 3D och använda den effektökning man eftersträvar här - så är vikten A och O. Ökar du vikten blir det mer massa för motorn att lyfta, men även att snabbt ändra riktning på när man vill göra manövrer. För att man ska vinna någonting på den effektökning man får genom att kyla på bättre sätt utan fläkten på vevaxeln etc. så gäller det att man inte ökar vikten nämnvärt på helin. Isåfall kommer den att kännas tristare även med lite mer effekt. Visst, det ser ju bra ut på papper, men känns det inte roligare att flyga vinner man ju inte så mycket med en liten effektökning. ;-)

Ökar du vikten och ökar effekten motsvarande med bibehållen rotordiameter så tappar du ändå prestanda. Du behöver en högre pitchvinkel för att få samma acceleration, och vid höga pitchvinklar tappar rotorn effekt. Vid extremerna får du bladstall och då tappar du allt lyft och trillar ner igen. ;-)

Det jag vill komma fram till efter allt svammel är att det är enkelt att hitta alternativa sätt att kyla motorn. Men för att få en prestandaförbättring måste lösningen vara lika tung, eller lättare, än den nuvarande kylmetoden... ok, marginellt tyngre kan gå.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det "enklaste" och lättaste sättet att kyla borde väl vara att vinkla motorn 90 grader ut från chassiet, så att cylinder/topp hamnar i "fri vind" från huvudrotorn. Sedan kan man göra en lätt tratt som samlar upp vind och tvingar den förbi cylindern om man tror att det behövs. Då kan man skippa fläkten och ändå få vettig kylning?
Nerre

Inlägg av Nerre »

hubben skrev:Just det, jag glömde att aluminium inte väger nåt.. ;-)
Det är ju lättare än koppar i alla fall. Fast jag vet inte om skillnaden i värmeledning uppväger det... Hur mycket grövre dimension aluminium måste man ha för att få samma ledning som med koppar?
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Heatpipes å allt sån't går nog bort pga effekterna som skall ventileras bort.

En jättefläns med 6-8 grova heatpipes klarar typ av 300W värme. Glödstiftsmotor = kW värme.

Enda sättet är väl att hitta effektivare/lättare motor. Wankel? Jet?

Man pressar ju ur bra effekt ur 3,5kubik 1/8 R/C-bil motorerna... med stora insuget och 25% nitro får jag väl ut 3 hästar eller så... så heli killarna så väl porta sin snurror lite bättre.
Kom inte å snacka vrid, effekt är effekt, särskilt för er helikillar som kör nästan konstant varvtal.

Ur en 50kubik 2-taktsnurra skall man kunna plocka en 19häst eller så om man vill.

Hehe, bara för skojs skull köpte jag en vass motor till min 20år gamla 1/8 kärra. 5000kr fattigare... fort gick det... och rensade snabbt plastdrevet efter kopplingen.

Annat bränsle? metanol är ju en ganska energifattigt bränsle, propanol har mer energi och högre oktantal.
Klart.. allt har sitt pris....
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Skorstenseffekten? varmare bättre verkningsgrad.
svanted

Inlägg av svanted »

Walle skrev:Kan ju så vara. Dessutom så är knappast etanol något som det läggs några större resurser på idag. Eldrivet är ju så överlägset.
Jämför bara med hårddiskar. När lanserades den första 2 TB-disken? Det är ju i.a.f. över 2 år sedan. Fortfarande finns inga diskar på över 2 TB att köpa. All energi läggs på att utveckla SSD-diskarna. Ett liknande förhållande tror jag det är med modellhelisar. Ingen bryr sig om att förbättra metanolhelisar. De metanolhelisar vi köper idag är i stort detsamma som de jag köpte för 10 år sedan. Men på elfronten har det hänt otroligt mycket!

bara för info....

http://www.nordichardware.se/nyheter/86 ... -bild.html
Skriv svar