Hjälp med temperaturskillnadsstyrning (långt ord)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hasse99

Hjälp med temperaturskillnadsstyrning (långt ord)

Inlägg av Hasse99 »

Hej.
Jag är en glad amatörastronom på 33 vintrar som har ett problem, nämligen daggbildning på optiken.
Jag skulle behöva hjälp med att konstruera en krets som kan känna av skillnaden på lufttemeraturen och temperaturen på optiken som kan driva värmare som sitter på optiken. Optiken skall nämligen vara ett par grader varmare än luften för att undvika daggbildning.
Kretsen skall:
-Drivas med 12 volt.
-Ha 5 kanaler ut som kan styras separat.
-Driva upp till 10 W / kanal.
-Ha så små yttre temperatursensorer som möjligt, dock ej ytmonterat.

Tack på förhand, Hasse
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp med temperaturskillnadsstyrning (långt ord)

Inlägg av TomasL »

och vad skall styra vad, och styras av vad.

Lite bättre förklaring, så blir det enklare.
Dessutom, vad vill du betala, då jag utgår i från att du vill ha allt serverat på ett fat.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En temperatursensor som t.ex SMT160 + transistor per kanal. Samt mikrokontroller som läser av temperatursensorerna och PWM reglerar värmeelementen borde det vara löst.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men Bluint, snälla, naturligtvis kan man använda en bunt sensorer (och vilken typ och noggrannhet, det diskuterades en tempkanal och 5 andra, till vad?), man vad skall de reglera,, och hur mycket osv, i all oändlighet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lösningsförslaget är baserat på den tillgängliga informationen. I annat fall får kravspecen bli utförligare.

Men att hålla en yta över kondensationstemperaturen borde inte kräva stor nogrannhet eller snabbhet.
Hasse99

Inlägg av Hasse99 »

Ok, jag skall försöka förklara tydligare:
-Hela systemet skall drivas av ett 12 v bilbatteri.
-Det är 5 separata ställen på teleskopet som skall värmas med värmeband.
-Värmebanden kommer ha en effekt upp till 10 W/st, 1 värmband per ställe som skall värmas.
-En tempsensor skall känna av lufttemperaturen och en tempsensor (1 på varje ställe) skall vara placerad på optiken och känna av temperaturen där. Sensorerna som skall placeras på optiken behöver vara små pga platsbrist.
-Hela iden med kretsen är att se till att optiken på teleskopet håller en högre temperatur, det räcker med någon eller några grader, än den omgivande luften så att inte dagg kan bildas.
-Jag skall kunna kalibrera kretsen själv för att få den tempertur skillnad som fungerar bäst.
-Det behöver inte vare exterm presition på komponenterna men det skall funka bra och i rätt så många minusgrader.

Hoppas att det blev tydligare den här gången.
MVH Hasse
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Blir det inte "daller" i luften med värme?
Hasse99

Inlägg av Hasse99 »

Det är helt riktigt att det blir att det blir daller om det blir för mycket värme. Därför är det viktigt att optiken bara värms någon grad över den omgivande luftens tempertur. Det finns färdiga styrningar att köpa men dom bygger på PWM och måste manuellt justeras löpande under natten beroende på lufttemperaturen.
Är det möjligt att använda sig av NTC/PTC-resistorer som styr ingångarna till en OP-förstärkare som i sin tur styr en transistor? Det behövs inget avancerat som en PWM utan det funkar fint med en enkel av/på-funktion.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kan du inte ha en fläkt typ hårtork?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

4kTRB: Varför hela tiden försöka frångå specen? Han har ju skrivit att han vill använda värmeband, då är det väl det han vill ha en styrning till och inte en hårtork :doh:

Det hela verkar vara ganska klart i mina ögon, men frågan kvarstår vilken budget som finns för detta prokjekt? Lite grovt kan man säga att om det finns en lösning köp den. Vill man få ner kostnaden gäller det att man kan lösa det mesta (läs allt) själv, att få någon att göra detta åt sig kostar betydligt mer än att köpa den färdiga lösningen.

Jag tror att det blir svårt att få någon att göra en lösning gratis till dig, men jag tror säkert att lösningen redan finns tillgänglig på nätet (du är defenitivt inte först med detta problem). Är du med i någon amatör- (eller proffs) astronomiklubb/förening/forskningsprojekt måste ju fler ha samma problem och kanske sitter på en lösning.

Men än en gång, om du vill ha hjälp med en färdig lösning, vad får det kosta? Vill du ha hjälp till självhjälp vill det till att DU gör en design som vi sedan kan hjälpa dig att förbättra/förändra eller såga helt :lol:
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Fast enklaste möjliga är ju en jämförande koppling mellan två termistorer av lämplig typ, precis som Hasse föreslår. Detta går vidare till en komparator med hysteres och en MOSFET-baserad drivkrets (kan i enklaste fallet ersättas av ett relä). Ett utmärkt tillfälle att lära sig lite analog elektronik.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Går det kanske bygga något av det jag hade i Idétråden?

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=40160
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska du en enkel sak som du själv bygger ihop så rekomenderar jag dig att börja välja temeperaturgivare

lm 35
ger 10 mV per grad, men behöver ha ett motstånd till negtiv spänning för att fungera i minusgrader
storlek som vanlig transistor
fördelen är att man lätt kan mäta vad det håller för temperatur

sedan har man bara en op som jämför värmeslingasn temperatur och lufttemperaturen och ger en spänning ut till värmeelementet, via en effekttransistor

så långt är det mycket simpelt, vill man ha en lite högre temperatur på optiken så behöver man lägga till ett par grader,
det kan man göra genom att ha en op som adderar lite spänning på temperaturen på luftgivaren, inget svårt

med en enkel utgångstransistor så kan man förlora lite effekt på transistorn, är det batteridrivet så gör man en sak som omvandlar spänning till pulskvot, en 555'a funkar

i det hela en standard konstruktion , bara till att bygga, räcker med en multimeter för att bygga och felsöka och då kan man ha multimetern för att visa temperaturen med
Hasse99

Inlägg av Hasse99 »

Jag hittade ett datablad på LM35 http://www.ortodoxism.ro/datasheets/nat ... 005698.PDF.
På sidan 7 finns det en krets som mäter skillnad mellan temperaturer. Kan man trimma in den vänstra LM35 så att när den är 2 grader varmare än den högra är potentialen över "meter" 0 volt? Där tänkte jag om man kunde koppla in en op-förstärkare. När sedan tempskillnaden ändras så ändras potentialen och op-förstärkaren switchar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla istället längst upp på sidan 8 :wink:
kolla även på mitten av sidan 5, där har du din koppling
Skriv svar