Kretskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MH100

Kretskort?

Inlägg av MH100 »

Hej!

Håller på med ett skolprojekt som bl.a. innefattar att göra ett kretskort.
Jag kan egentligen ingenting om hur man gör kretskort. Men jag tänkte visa mitt första försök. Förväntar mig inte att ni ska särskåda kortet, men om ni vill kan ni väl kasta ett snabbt öga på det och ge mig lite feedback.
(btw... skall göras om i vilket fall som helst, glömde avkopplingskondingar på detta .. plus lita annat som ska ändras.)
Tack!

Bild

(Hmm.. fattar visst inte riktigt hur man länkar in bilder direkt...)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Bild

Kanske lite petig nu ja men det finns seriösa problem där vissa banor sitter ihop med vissa öar som säkert inte är meningen andra är liter med estetiskt men det inrigade iafl hade jag ändrat på iafl.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Om du klickar på knappen "DRC" nere till vänster kan du köra en liten check som bland annat kollar så att inga ledare korsar varann osv.
MH100

Inlägg av MH100 »

Tack för svaren!
Adis tack för tiden du tog dig!
Menar du att jag ska ta bort alla skarpa hörn eller? typ göra två 45graders vilklar av en 90 graders?
Hur är det med tjockleken på ledare? hur vet man hur mycket ström man kan köra i repektive tjocklek?

DRC checken säger att allt är ok.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Ja, 90graders är elaka, dem ska man undvika.

Vill du veta vad ledarna klarar för ström får du kolla upp någon tabell. Tänk på att tjockleken på kopparskiktet på kortet spelar roll för hur mycket ström den klarar. Om jag inte minns fel fanns det någon tabell i faktasidorna i elfakatalogen.
MH100

Inlägg av MH100 »

antar att 90 graders är problem när man etsar. Men är det ett problem i praktiken om man hobbyetsar hemma eller är det ett problem även om en proffsfirma gör kortet?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nä det är väl inte något jätteproblem egentligen, ser lite fult ut och signaler på några GHz gillar det inte heller :)

Jag skulle precis som Chille gjorde rekommendera att du kör "DRC", ställ då in rätt parametrar som ledarbredd och isolation till de värden du kan etsa med.

/Johan
Senast redigerad av strombom 25 juni 2005, 01:25:29, redigerad totalt 1 gång.
MH100

Inlägg av MH100 »

ok i see...
Men det är ju lätt å fixxa.. så i nästa version blir det inga 90 graders!
Skriv svar