Positionering?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*asg* Tänkte inte på det....Är utorna större tror jag nog att gps duger, men länge sedan jag undersökte hur pass repeterbar gpsén är när man pratar om små ytor, jag menar på sjön skvittar det ju med 10-15 meter fel för det mesta..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

gps är inte helt vettig om man vill ha norgrannare, men kanske DGPS skulle räcka ?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om man har massor med pengar så tror jag det finns GPS-mottagare som kan ge en precision på ett par cm (åtminstone relativt en annan, fast monterad, mottagare).

Tror inte såna system är tänkta för gräsklippare direkt :)

Man kanske kan göra ett eget DGPS-system...

En GPS monteras i ett hörn av gräsmattan, och blir origo i ett koordinatsystem. Positionsdata skickas därifrån till klipparen via radio, och en processor räknar ut en relativ position med hjälp av en GPS-mottagare på klipparen.

Är ingen expert, men det känns som de flesta stora felkällorna skulle elimineras om man bara tittar på skillnaden mellan två identiska mottagare på samma plats (mer eller mindre).

Man skulle kanske t.o.m. kunna göra så att den fasta mottagaren alltid använder samma sattelliter för sina beräkningar som den rörliga (om det går att styra, och om den är monterad så att den alltid har minst lika bra fri sikt som den rörliga).
Krawk

Inlägg av Krawk »

Ett problem med gps är att om man har tex ett träd eller liknande på tomten så kommer klipparen inte (troligen inte) få någon gps mottagning under detta.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ett eget DGPS system är ju en riktigt rolig ide.

Undrar vilken precision man kan uppnå? Kanske man skulle exprimentera med en vacker dag...
danielj

Inlägg av danielj »

Vet någon vad man bör använda när man vill kunna mäta positionen
under högfart på något vettigt sätt?

Hur gör ex F1 när de kopplar sin position till telemetri datan?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Skulle tro att dom mäter med accelerometrar och DGPS.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Går det att rigga upp en kamera som ser hela gräsmattan tror jag nog det skulle vara det enklaste. Gäller bara att ha tillräcklig upplösning på kameran.

Sen beror det ju på hur stor tomt man har, hur den ser ut, hur bra precision man har. Vore ju inte så kul om den körde en decimeter fel och klippte ner morsans/frugans rabatt :lol:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag vill slå ett slag för att alla bara ska ha runda gräsmattor. En skjälvgående gräsklippar modifieras så att den har en lina i sidan. Linan går till en stolpe i mitten av gräsmattan.

Omkretsen på stolpen är samma som gräsklipparens klipp brädd så att den automatisk klipper gräsmattan i en spiral inåt.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Finns det inte hundhalsband som reagerar på en spänningssatt (hf?) kabel i marken? Ett sånt system kan man kanske hacka.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

På den här sidan: http://www.robotshop.se/micro/wwwrc/indext.htm

Här man gjort en sån här:
Bild
Här ser ni en tidig prototyp till kabelsändaren. Enklaste tänkbara lösning med en 555:a
och en transistor för att styra ut pulserna till kabeln. En potentiometer kalibrerar frekvensen, och med den andra styr vi effekten och kan på så sätt avgöra hur långt ifrån kabeln RC skall vända. drivspänning är 9-15 Volt.

Låter ju som en bra idé. Någon som vet hur man gör en "mottagare" för en sådan kabel? Även jag är lite sugen på att bygga.. :) Tänkte använda stampen som jag har liggande. Det kommer bilder så fort jag har rätat upp lite frågetecken :)

Trevlig midsommar!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Den där metoden har ju diskuterats tidigare. Den är bra som avgränsare men den blir lite jobbig om man vill ha strukturerad klippning. "Mottagaren" till den finns där på sidan nånstans. Man placerar spolar på roboten och sen filtrerar och grejar så att man får ut en puls som skickas till en µC eller nåt.

Någon som har en siffra på hur mycket ett DGPS system skulle kosta?

En variant skulle ju vara att gräva ner kabel i ett rutnät sen låter man roboten köra slumpartat en liten stund i varje ruta. Ser kanske inte så snyggt ut och det tar lite längre tid, men den vet ju var den är och den blir nog relativt noggrannt.

IR fyrar och en snurrande mottagare skulle vara skoj att testa men det är kanske för osäkert eftersom den måste träffa relativt exakt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle definitivt köra på IR-fyrar och ha en roterande sensor fast jag är kanske lite pervers. Grejen med IR är att elektroniken är ganska enkel, billig, trimningsfri och säker, nackdelen är att det ska räknas en del, mekaniken till sensorn osv.

I vilket fall ska man (helst) kunne göra en "karta" som tillåter att klipparen kan hålla koll på position, var den har varit, vilket som är förbjudet område osv, att komma till ett "stängsel" och bara slumpa ut en ny riktning ger statistisk sett en skaplig klippning men berätta det för gräset!

Jag hade ju delat upp kartan i celler och räknat när varje cell var klippt senast, sedan ville jag göra en regnmätare (har 1 liggande, mätar 1/100 mm regn...) och kalkulera hur mycket det gröna skiten växar, %-delen maskroser/tistler osv och prioritera dessa biter.

Det skulle väl ta 3-5 år att fixa den "riktiga" versionen....
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Hur fungerar det med ir-fyrar om det kommer ett träd mellan fyren och roboten?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja du, det beror nog på hur systemet fungerar. Om man har "tillräckligt många" finns det alltid minst 2 att ta vinkel ut mot, själv har jag en tomt som behöver klippas runt huset utom på infarten och jag skulle därför klura en del innan jag placerade ut fyror om jag hade för avsikt att göra en självgående klippare.

Men trädet ville ställa till det med GPS osv efter vad jag har förstådd.

Men jag tror på att om man bara ser till att klipparen kan se minst 2 fyr som har egen kod och "kan" deras placering på kartan kan man triangulera resten, det borde också vara möjligt att bygga in en funktion som gör att vid bortfall ner till 1 fyr kommer den att förtsätta 2-3 dm och om det fortfarande är 1 fyr enbart stoppa och larma.

Programmet blir nog "lite" större än en PIC pallar men man kan ju faktisk köra med trådlös kommunikation så att klipparen skickar över data på fyrkoder samt vinklar, hinder osv, en PC tuggar det tunga och skickar komandon: "10 grader till höger", "rakt fram 3 meter" osv.

Det skulle ha en "viss imponatoreffekt" att man kallar fram bilden på hur gräsmattan är klippt och beställer en extra klippning på fläcken man ska grilla på.......
Skriv svar