Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Inlägg av hubben »

Det beror ju iofs lite på HUR den stallade. Vek den upp nosen rakt upp och föll rätt ner, eller gjorde den en halv barrelroll och gick med vingspetsen först i backen?

Ett flygplan som stallar utan att "vika", dvs stallar rakt, är mycket tryggare att flyga - särskilt vid start/landning.
DupeS

Inlägg av DupeS »

Som det såg ut på filmen så gick den rakt upp sen ned med spetsen i backen.
Möjligtvis att du skulle kolla så att både höger/vänster sida väger lika mycket då den vek en aning till vänster när du kastade den(första kastet), kan bero på viktskillnad, men väl motoriserad tror jag inte det kommer vara några problem.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Hur mycket är de kvar o göra innan de blir provflygning? :)

Se till att inte tyngdpunkten ligger för långt bak så de inte slutar som de gjorde för "nån" annan vid premiären ;)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tja, svart att säga, det var ingen klockren beskrivning någon av de två du sa. Men stannade nog, tappade ena vingen lite för den andra, började dyka och rollade lite så att den vingen som tidigare var uppåt tog i marken först. Men det ser ut som att den precis började räta upp sig när den tog i marken, så hade den fått två meter till kunde den nog landat fint själv.

Här är en sloooow-motion film av det:
http://www.youtube.com/watch?v=VtBwxTJpJLE

Jag har bara höjdroder och eldragning kvar (Edit: och fastsättning av motorn), det är i princip allt. Ska ut till lantbygden imorgon, så det hade varit kul om jag han göra den klar (fungerande) tills dess!
grahn

Inlägg av grahn »

Ahh den "stallade" kan bero på att du kastade ganska hårt. Mer vikt fram och mera begränsade kast är nog "the way to go".
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

grahn: Att den stallade var nog pga att jag kastade den väldigt högt uppåt för att se hur den betedde sig då, jag _tror_ inte tyngdpunkten är några problem. :)

UPPDATERING:

Idag fortsatte byggandet. Först ut var styrningen av höjdrodrena. För att kunna montera servot i sidan av flygplanskroppen i depron så skar jag ut en bit balsaträ med hål för servot.
Bild

Balsaträbiten sattes sedan på insidan av flygplanskroppen och servot stack in och skruvades utifrån in i balsaträt.
Bild

Såhär ser det ut med staget från utsidan. Staget fick bli av en 1,5mm TJOCK pianotråd eftersom den tunna tog slut... (och jag vill provflyga imorgon när jag har chansen)
Bild

Sedan efter att motorn var monterad i ett balsaträfäste så var det dags för kabeldragning. 3,5mm bananliknande kontakter var utmärkta till det.
Bild

Också var kabeldragningen klar, och flygplanet flygfärdigt!
Bild

De två servona i vingarna som styr skevrodrena kopplade jag samman med en Y-splitter... (tills vidare, sen blir det kanske mixat så att jag kan ha flaps)
Bild

....

När det var klart tog jag ut flygplanet där ute och höll det vertikalt samtidigt som jag drog på full gas, propellern ger i alla fall bra mycket mer kraft än vad flygplanet är tungt, kanske dubbelt upp, så vertikal flygning är inga problem.

När jag nu var ute i trädgården med ett fungerande flygplan kände jag ju att jag var tvungen att provkasta det, bara ett litet kort kast med motorn på... :) ... Det resulterade i att flygplanet gjorde en looping ovanför huvudet på mig, upp två meter kanske, och sedan slog ner ned nosen först bredvid mig.
Nosen blev lite skrynklig (deformationszon ;))....
Bild

...och propellern tog i sidorodret och fräste upp ett hål i det.
Bild

Men annars blev det inga skador. Efter lite undersökning kom jag fram till att den plötsliga loopingen beror troligen på att motorn var lutad lite uppåt, dvs, den tryckte aktern ner mot marken. Så ett nytt motorfäste tillverkades, detta blev betydligt rakare.
Bild

Flygplanet är nu helt återställt, och batteriet är laddat, så imorgon bär det ut till gården så blir det en provflygning. Jag ska se om jag kan få min kompis att filma :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Grattis! :bravo:

Hoppas det flyger bra nu, och att det blir film :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag varit ut och testflugit flygplanet, så här kommer de lovade filmerna!

Första testflygningen gick inte så bra, jag var för försiktig på gasen så flygplanet åkte ner och tog i marken med propellern. Detta gjorde att motorfästet slets av, men det var fixat på 10 min med lite superspackel :)
http://www.youtube.com/watch?v=1JjCUwH84lc
Bild

Andra testflygningen kan bara beskrivas med några få ord; Katastrof! Misär! Totalt fiasko ;)
http://www.youtube.com/watch?v=LGaL0ss0RUE
Bild

Efter en närmare undersökning av filmen och vraket misstänker jag att problemet med flygplanet var att motorn var lutad uppåt, detta gjorde att flygplanet aldrig fick upp farten utan ju mer jag gasade desto mer lutade flygplanet uppåt.

Olyckan på slutet berodde på att den motorn jag har har en väldigt kort axel, så när fästet är på axeln sticker den bara en mm in i propellern eller något sånt... Detta gör att om man trycker lite på propellern så sätter den sig snett på axeln, och när den då varvas upp blir den obalanserad så att den kommer ännu mera snett.. Det som hände på slutet var att propellern kom snett och högg av en stor del av flygplanets stjärtparti, det slog då ner i marken med vingen först och då lossnade inte kardborrebandet, utan flygkroppen slets av på mitten... :)

Detta projektet kommer (bokstavligt) få ligga på hyllan ett tag nu medan jag håller mig till marken, det är enklare med fyra hjul ;). Sen får jag väll köpa en ny motor och bygga ett nytt flygplan (vingen klarade sig relativt bra, så den kan nog gå att reparera).

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Träligt... har inte kollat på filmerna än då jag är inne på mobilen, men kan tänka mig hur de gick...

Inte lägga på hyllan, skulle rekomendera att bygga en vanlig profilkärra med motor i fronten, byggde själv en sån efter egen design och den flög riktigt fint efter andra flygförsöket :)
Tyvärr så skrota jag den i dag fast sparde vingen. Lyckades köra in i taggtrådsstaketet när jag gjorde inflygningen till landningen och då var den bortom all reparation enligt mig då kroppen gick av på två ställen
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag tycker att det ser ut som att planet är rätt baktungt. Annars skulle det aldrig stå sådär i luften medan du gasar på med en aktermonterad propp!

Ge inte upp nu, du har allt du behöver. Tvärbygg ihop en F22:a (du kan få ritningar av mig), tar en kväll, och kom igång med flygandet!

Bild

Bild

Bild

Jag har 2 polare som lärt sig flyga på denna, så den är lättflugen så det räcker! Håller för de flesta landningar, nosen kanske blir lite skrynklig men. =)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag funderar på att bygga en sådan depron-fighter sen, så då skulle jag ju kunna ta ritningarna från dig :). Men jag har ett annat projekt som jag gärna leker lite med också, och sen är jag inte så sugen på att lägga en till order från HK (ny motor), så det får vänta ett tag.

Ang. ifall den var baktung, det kan tänka sig att batteripacket lossnade vid första kraschen, och då skulle det kunna ha glidit bak några cm och orsakat att kärran blev baktung. :humm:
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Ska nog inte va några större problem o köra me den utrustningen som du har nu :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Precis.
Vad var det för motor du har?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

squiz3r skrev: Olyckan på slutet berodde på att den motorn jag har har en väldigt kort axel, så när fästet är på axeln sticker den bara en mm in i propellern eller något sånt... Detta gör att om man trycker lite på propellern så sätter den sig snett på axeln, och när den då varvas upp blir den obalanserad så att den kommer ännu mera snett.. Det som hände på slutet var att propellern kom snett och högg av en stor del av flygplanets stjärtparti, det slog då ner i marken med vingen först och då lossnade inte kardborrebandet, utan flygkroppen slets av på mitten... :)
Nja..alltså, axeln ska ju inte gå genom propellern, du använder ju propsaver. Jag tycker snarare det tyder på för klena gummiband/o-ringar. Propellern ska ju spännas rätt hårt mot propsavern.

Synd att det gick som det gick, men ny motor med längre axel ska du inte behöva!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Walle: Jasså, där ser man. O-ringarna jag hade kan inte varit för klena, jag körde med dubbla utav tjock modell, fick slita allt vad jag kunde för att få på dem. Min propeller kan liksom glida av i sidled, och det hindrar ju inte o-ringarna ifrån, så jag förstår inte riktigt hur det ska gå till om det inte sticker ut någon axel att sätta propellern på. Men det kanske helt enkelt är min propsaver som inte är "kompatibel" med min propeller?
Skriv svar