Batteri laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Millepromille

Batteri laddare

Inlägg av Millepromille »

Hallå har några frågor om mitt batteri laddar projekt

Batteriet som ska laddas är ett kamera batter till en pentax optio S4
ett lithium ion batteri på 4.7 volt

fråga 1: hur start ska ladd spänningen var för ett sådant batteri?
jag hade tänkt 5 volt för det står det på laddare som finns nu

fråga2: funkar det bra med en vanlig spännings regulator som omvandlar bilbatteriets 12 till 5 volt i så fall? en som klarar en ström på 0.5 Ampere borde fungera tycker jag?

fråga 3: handlar inte om batteri laddaren. På kameran finns det en ström input för att ladda batteriet (tror jag) den är specifierad för 4.5 volt input. går det att koppla in 5 volt där utan att den går sönder? om någon vet vad det är för typ av anslutning på kameran så undrar jag det också 8)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Mycket sär skrivning

Har du provat de tjugo första träffarna på google på "charge li-ion battery"? Mycket informativa. Exempelvis:
Charging method is constant current - constant voltage (CV-CC). This means charging with constant current until the 4.2V are reached by the cell (or 4,2V x the number of cells connected in series) and continuing with constant voltage until the current drops to zero. The charge time depends on the charge level of the battery and varies from 2-4 hours for full charge. Also Li-Ion cannot fast charge as this will increase their temperature above limits. Charging time increases at lower temperatures.

Charge current is recommended to be set at 0,7CmA (where C is battery capacity). If voltage is below 2,9V per cell it's recommended to charge at 0,1CmA. Charging environment must have a temperature between 0-40. Maximum discharge current must not exceeds 1.0CmA and discharge voltage must not go below 3,0V
Från http://www.electronics-lab.com/articles ... construct/

Du behöver således både en konstant-strömgenerator och en spänningsregulator som dessutom ska aktiveras i rätt ögonblick. enklast är nog att leta upp någon IC-krets som fixar detta på egen hand och sampla den från någon trevlig tillverkare.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

MAX1811 är en Li Ion laddar, väldigt enkel... kommer dock inte ihåg om den klarar 4.7 V eller om den är gjord för mindre batterin.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag laddar mina accar till modellflyg med en hemma snickrad laddare. Den är byggd runt en spänningsregulator med stömbegränsning. Så det går allt att bygga själv...
Skriv svar