Ang brytare osv så kanske det trots allt är lika bra att köra med gemensam home/limit och säkerställa att dem klarar lite mer Over Travel/OT. För säkerhets skull lixom. Nu bryter ju Mach3 pulståget direkt när man slår i limit så gantryt bör inte gå många steg bakom denna position men man vet ju inte.
Ang skärm så har jag läst att motorkablage o.dyl som "sänder ut" störningar skall ha skärm jordad i båda ändarna för att skärmen inte skall fungera som "antenn" och signalkablar som är potentiell mottagare av störningarna skall jordas i ena ändan enbart. Men det kan ju iof vara fel, finns så mycket på nätet som låter som sanningar men som vara helt knas iaf

Lite av charmen med nätet, man tvingas tänka själv oxå
Enkelt att ta bort jordningen i ändan på motorkablaget så skulle kunna testa det å se om det blir bättre.
Ang givarna PeterH visade. Grymt, lite coolt med indikeringen. När aktiveras utgången, vid rött eller grönt? Verkar ha en hygglig hysteres inb oxå
Clipboard01.jpg
Enligt datablad är dem "Shielded" vilket verkar vara att den inte skall påverkas av omgivande material och "ser" bara rakt fram? Är det en riktig tolkning? Skulle vara nice. Rent intuitivt så känns det som om att en sån här typ av givare har en brantare (och där med bättre reproducerbarhet) rakt frammifrån, går man in från sidan har man en större yta (D ~ 8 mm?) som skall täckas mer eller mindre för att aktivera givaren. Plus att om man går in från sidan är det kritiskt att avståndet mellan givaren och "spateln" är konstant över tid annars lär brytpunkten flytta på sig. Rakt framifrån är det inte lika viktigt känns det som, speciellt om man har en onödigt stor yta den triggar mot (D >> 8 mm). Men kör man rakt framifrån å denna lilla sötnos triggar på 2 mm så har man inte mycket OT att spela på.
Modellen som är NC borde ju gå att anv direkt mot G540??
G540 har, vad jag förstår, på sina ingångar för givare en pull-up på ca 1,5kohm i serie med en diod (därav ~11,4 v om man mäter på dem och ~7,1 mA mot jord), detta pull-up motstånd borde ju kunna agera LOAD under förutsättning att den inre resistansen i givaren inte är så hög att den inte sänker 7 mA hela vägen. Iom att givaren behöver ngn form av drivspänning gissar jag och den bara har 2 snablar in så kanske det inte går att sänka G540n för då har vi ju ingen spänning mellan pinnarna på givaren?!? Enligt datablad kan den "driva" loads på 3 to 100 mA, 7 mA ligger ju väl inne i det spannet.
Nu verkar dem ju iof vilja ha min 12v och G540 ger bara ~11,4v, men det kanske räcker

Eller så kör man ngn logik mellan givaren och G540n så är det problemet löst.
Många funderingar nu

Hittade 4 st av NC-modellen på ebay så funderar på att slå till! Som Ni ser är jag lättpåverkad åt olika håll, suger upp tips som en svamp och agerar nog ibland liiite förilat men sån är jag
Tack för all respons, va gjorde man utan forat
Mvh Love
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.