Orkar man inte vänta på DX så såg jag i går att Kjell också har till inte för hemskt pris:
http://www.kjell.com/?item=98369
Elektronik till CNC-Fräs för en nyfiken
Re: Elektronik till CNC-Fräs för en nyfiken
Då har det hänt lite mer grejor. Rapportdags!
Centerless Slipad Axel var slut, i vart fall i den dimension jag ville ha på ståldepån. Sen tyckte flickvännen att 1200kr axel för att förstärka något som jag inte ens testkört ännu kanske kan vara lite overkill.
Mycket av jobbet som skett sen sist är inte fotat, men jag fick häromdagen: De vinklarna som fotats tidigare är monterade på Y-Axeln, (Test här för att se att det passar): En helhetsbild som togs samtidigt som föregående bilder: Jag har köpt en överhandsfräs på biltema, Första gången någonsin jag använder en sån, men jävlar vad fint det blir när den fräser!
Jag har åter fått bekräftat att det lönar sig att dubbelkolla allt innan man monterar ihop det.
Ena kullager-vinkeln hade hamnat på en klack som jag inte såg, (p.g.a miss när jag fräste spåret med överhandsfräsen) så när jag skulle kalibrera y-vagnen blev det aldrig bra. Det var glapp hur jag än gjorde, och när det var någotsånär glappfritt så lutade hela fanskapet och gick inte att rulla från ände till ände utan att det tog i. Efter kontrollmätning av exakt allt flera gånger insåg jag vad det var och felet var fixat på 3minuter med en kniv..
Efter kalibrering, Den hänger där, rören (gardingstängerna) sviktar lite när jag bänder i vagnen, men det är glappfritt och det rör sig inte så farligt mycket som jag hade trott: En stegmotor monterades ungefär samtidigt: Infästning i y-vagnen: Gängstång för y-vagn, axiallager med 5-56 på .. inte optimalt, men det smörjer iaf bättre än inget. Dock kan jag väl glömma att få någon form av färg att fastna där om jag vill lacka sen.
Sen lades det cirka 2dagar på att testköra fräsen med den motor som monterats, hitta accelerations-värden, maxhastighet, latencies m.m. i linux emc2. En jäkla massa testkörande i en dimension.
Inte så spännande, men kul att se att det äntligen rör på sig!
Under den senaste veckan har det inte skett något, men igår så började jag igen.
Montering av X-vagn med drivning, kalibrering av vinklar och lite diverse småpill. Stegmotor monterad: och närbild: Sen kunde jag inte hålla mig, så jag tejpade fast en penna med silvertejp i y-vagnen, la en liten vikt ovanpå och provkörde maskineriet på en bit papper (Räkning från telia, den var närmast)
pennan svajade lite. Från början var det bara några mm, sen började tejpen sakta men säkert ge vika och den svajade mer o mer .. Ni ser resultatet.
Kvalitet och precision, javisst!: Dock känns det bra att den har högre precision än min flickvänns lillasyster (nyproducerad sen ett år tillbaka). Men jag får nog skynda mig så jag inte blir omsprungen av henne.
Nu ska jag gå och klura på infästningen av Z. Fästning av rör i Y, avgasklammer med kullager, gängstång, islagsmutterfäste samt vinklarnas (med kullager) storlek ska tas med i beräkningen. Det blir nog lite trixigt då jag just nu är osäker på hur mycket det kommer bygga, dessutom vill jag ha plats för upgrade till 30mm axel så småningom.
Centerless Slipad Axel var slut, i vart fall i den dimension jag ville ha på ståldepån. Sen tyckte flickvännen att 1200kr axel för att förstärka något som jag inte ens testkört ännu kanske kan vara lite overkill.
Mycket av jobbet som skett sen sist är inte fotat, men jag fick häromdagen: De vinklarna som fotats tidigare är monterade på Y-Axeln, (Test här för att se att det passar): En helhetsbild som togs samtidigt som föregående bilder: Jag har köpt en överhandsfräs på biltema, Första gången någonsin jag använder en sån, men jävlar vad fint det blir när den fräser!

Ena kullager-vinkeln hade hamnat på en klack som jag inte såg, (p.g.a miss när jag fräste spåret med överhandsfräsen) så när jag skulle kalibrera y-vagnen blev det aldrig bra. Det var glapp hur jag än gjorde, och när det var någotsånär glappfritt så lutade hela fanskapet och gick inte att rulla från ände till ände utan att det tog i. Efter kontrollmätning av exakt allt flera gånger insåg jag vad det var och felet var fixat på 3minuter med en kniv..

Efter kalibrering, Den hänger där, rören (gardingstängerna) sviktar lite när jag bänder i vagnen, men det är glappfritt och det rör sig inte så farligt mycket som jag hade trott: En stegmotor monterades ungefär samtidigt: Infästning i y-vagnen: Gängstång för y-vagn, axiallager med 5-56 på .. inte optimalt, men det smörjer iaf bättre än inget. Dock kan jag väl glömma att få någon form av färg att fastna där om jag vill lacka sen.
Sen lades det cirka 2dagar på att testköra fräsen med den motor som monterats, hitta accelerations-värden, maxhastighet, latencies m.m. i linux emc2. En jäkla massa testkörande i en dimension.
Inte så spännande, men kul att se att det äntligen rör på sig!

Under den senaste veckan har det inte skett något, men igår så började jag igen.
Montering av X-vagn med drivning, kalibrering av vinklar och lite diverse småpill. Stegmotor monterad: och närbild: Sen kunde jag inte hålla mig, så jag tejpade fast en penna med silvertejp i y-vagnen, la en liten vikt ovanpå och provkörde maskineriet på en bit papper (Räkning från telia, den var närmast)
pennan svajade lite. Från början var det bara några mm, sen började tejpen sakta men säkert ge vika och den svajade mer o mer .. Ni ser resultatet.
Kvalitet och precision, javisst!: Dock känns det bra att den har högre precision än min flickvänns lillasyster (nyproducerad sen ett år tillbaka). Men jag får nog skynda mig så jag inte blir omsprungen av henne.
Nu ska jag gå och klura på infästningen av Z. Fästning av rör i Y, avgasklammer med kullager, gängstång, islagsmutterfäste samt vinklarnas (med kullager) storlek ska tas med i beräkningen. Det blir nog lite trixigt då jag just nu är osäker på hur mycket det kommer bygga, dessutom vill jag ha plats för upgrade till 30mm axel så småningom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.