Skärvätska till gammal Mikron

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mora Trådgnist AB

Skärvätska till gammal Mikron

Inlägg av Mora Trådgnist AB »

Goddag!

Rikard heter jag och är ny här på forumet.
Jag håller på att starta upp en gammal Mikron WF41 C. Den är inkopplad och klar, allt funkar som det ska.
Nu behöver jag skärvätska till denna skönhet och det gör mig en smula osäker. Jag har ett vagt minne av att någon sagt att
fel skärvätska kan få plastbelagen på gejdrarna att svälla alt. lossna och det låter inget vidare.

Är det någon här som är insatt i ämnet och kan rekommendera något bra skärvätska.
Jag kommer bara använda maskinen sporadiskt, det får gärna vara någon hyfsat "underhållsfri" sort
som inte surnar direkt.

Medan jag ändå har er på tråden så kan jag passa på att fråga om någon sitter på ett gäng verktygshållare till denna och gärna vill
sälja dem. Det är ISO 40 med invändig M16 samt med det utvändiga spåret för fasthållningen.

Tack på förhand!
/ Rikard
Användarvisningsbild
säter

Re: Skärvätska till gammal Mikron

Inlägg av säter »

När det gäller upplösning av klistret till belagen är det väl gejdoljan som kan vara problemet.
Är det belag i en Mikron?

Skärvätska och gejdolja diskuterades flitigt i denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... 56#p486556
Själv kör jag med Castrol BiocutG, resp. Shell TonnaS68.
Dock har jag nu 2st hinkar TrimE925 som jag ska testa.

Verktygshållare är idag så billiga nya, att det knappast är värt besväret med begagnade.
I alla fall så länge vi pratar om ER-chuckar, Weldon-hållare och Mk-hållare.

Kul att få en trådgnistare till forumet, då vi är flera som försöker komma igång med gnistning.
Mora Trådgnist AB

Ja, det kanske är så det är ja. Vi hade en likadan maskin på en tidigare arbetsplats och jag
vill minnas att operatören var noga med de där plastbelagen. Jag fick för mig att det gällde skärvätskan men det kanske var oljan.

Har ni frågor om gnistning så ska jag såklart försöka hjälpa till. Jag kan inte allt om alla maskiner förstås
men en hel del om AGIE och en del om Mitsubishi också.

Tack för svaret!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad som är minst lika viktigt för belagen är att avstrykare är i gott skick.
Kommer det smuts och spånor in här, förvandlas belagen snabbt till "smärgelduk".
persa

Inlägg av persa »

Hej,

Utan att kunna vara specifik så har jag hört talas om att det även finns kylvätskor som äter belag :(

Vad gäller hållare så ska du troligen köpa vanliga DIN2080 40-konor om dom ska passa direkt i maskinen

Men mitt förslag är att tänka ett steg framåt

Köp istället DIN69871 40-kona för maskin med verktygsväxlare och lös den cylindriska delen med spåret genom att köpa till en dragtapp (normalt benämnd OTT-adapter). Den har även en invändig M16-gänga

DIN69871 tillverkas numera i MYCKET större serier än DIN2080 vilket ger billigare hållare och bättre lagerhållning. Dessutom om du i framtiden köper en fleroperationsmaskin med standard DIN69871 40-kona så kan du använda hållarna även i den efter att ha köpt in nya dragtappar
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Persa har, som vanligt, helt rätt när det gäller verktygshållare.
Satsa på DIN69871 + OTT-adapter.
Kom ihåg att du måste demontera, alt. slipa av, en av medbringarkilarna på spindeln.

I den när tråde var det en del skriverier om just detta.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 38#p521038

Edit:
En bild på maskinen hade varit kul.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Jag har gjort exakt så som persa beskriver till min Maho.
Saknar oxå växlare men kan man nu välja vore det dumt att måla in sig i ett hörn.

Köpte mina konor från PS Maskin i Vetlanda till helt ok pris.
Har inte mätt upp dom men okulärbesiktningen ger mig ingen anledning att tveka på utlovade toleranser.
Ser väldigt bra ut. Min ringa erfarenhet i ämnet taget i beaktande.

Leveransen var ruggigt snabb och gick på nga få dagar från Tyskland, via Småland och hem till mig.

Tror det börjar bli dax för en kompletterande beställning snart för min del nu när jag börjar få lite mer koll på vad jag behöver.

Lycka till med maskinen!

EDIT: säter var snabbare. :tumupp:
Mora Trådgnist AB

Lysande idéer om verktygshållare, så långt har jag inte tänkt. Oerhört smart.

Nu har jag precis köpt en borrchuck med DIN 2080-fäste men det må väl vara hänt.

Jag ska försöka få med kameran i morgon så ska jag lägga in en bild på skönheten.
Vi hade som sagt en likadan på min tidigare arbetsplats och det var en väldigt noggrann
och trevlig maskin även om den inte är raketsnabb precis.

/ Rikard
Mora Trådgnist AB

Godmorgon,

Här kommer ett par bilder på skönheten som utlovat. Det är något visst med mossgröna
Schweiziska verktygsmaskiner från åttiotalet....

/ Rikard
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ser ut att vara en välskött maskin du har fått tag på Rikard.
Mora Trådgnist AB

Jag tror det. Min farsa har faktiskt jobbat på samma ställe som maskinen stått på och han säger att den är skött som ett spädbarn..
De har aldrig kört vändskärsfräsar i den enligt honom.
persa

Inlägg av persa »

Kanonfin maskin :) . Vad jag kommer ihåg så är ju C-maskinerna också dom finaste modellerna. Det fanns också en billigare maskinserie som hette D i slutet
Skriv svar