Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Borre
Inlägg: 4574
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av Borre »

Nej det var inte det jag syftade på egentligen, jag har själv skickat in paypal-kvitto utan problem. Det jag tänkte på var om värdet nedskrivet till låt säga $50 och paypal-kvittot säger $400, det är ju ett uppenbart "fusk", men tullen kanske inte kan göra så mycket åt sånt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4914
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av ToPNoTCH »

Framför allt, det är ju inte du som fuskat :tumupp:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av sodjan »

> Och om dom anger värdet $80 borde då inte tullkostnaden bli 25% på detta dvs 20$ vilket inte är så mycket.

Det finns nästan ingenting som har en tullavgift på 25%, ett par % är mer normalt.
Däremot har en MOMS på 25% på i princip allting.
ToPNoTCH
Inlägg: 4914
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av ToPNoTCH »

jfri skrev: Fick själv betala moms och tullavgift på böcker från USA och dom var knappast värda mer än 500 kr. Och om dom anger värdet $80 borde då inte tullkostnaden bli 25% på detta dvs 20$ vilket inte är så mycket.
Dessutom så måste det gjorts ett misstag för böcker är tullfria, och momsen bara 6% på just böcker.

Se http://www.tullverket.se/innehallao/t/t ... 00927.html
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av Henry »

En mindre nogräknad persson kan säkert "redigera" kvittot och komma undan med det, om man nu tycker att det är värt att begå skattebrott.

Frågade Tullen om just detta en gång eftersom det ju är ok att man skickar in en digital kopia som bevis, har gjort det själv några ggr utan problem. De sa att om de så bara som har en liten lätt misstanke om att det inte stämmer så kan de be att få en direkt utskrift från något som är styrkt som bevis för detta och som inte går att ändra på och skicka det brevledes. Ser de då att den summan man först gav inte stämmer med den nya så blir man anmäld för bedrägeri/skattebrott.

Den tonen han hade som jag pratade med när jag frågade om detta var definitivt att han menade fullt allvar om det så bara hade varit 50 öre och visst det är bedrägeri/skattebrott oavsett summa.


Vad en Ebay säljare däremot skriver som värde på ett paketet är ingenting som köparen får skit av utan det är säljaren som får det men Tullen här lägger inte ner resurser på att anmäla den personen så de behöver inte bry sig som sådant.
jfri
Inlägg: 174
Blev medlem: 1 februari 2010, 21:41:20

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av jfri »

Borre skrev:Jo det är ganska lätt att räkna ut vad det kommer kosta. Totala priset inkl. frakt plus 25% moms plus eventuellt en hundring eller två för tullhanteringen. Slipper du momsen får du se det som en ren vinst, men räkna inte med att du ska göra det.

Sen det där med att skriva ner värdet, det är fungerar väl kanske, men tänk på att fraktförsäkring och sånt också baseras på det värdet så försvinner eller går något sönder får du inte ut så mycket. Kan tänka mig att det blir lite krångligt om tullen inte tror på värdet som är angivet och kräver ett kvitto av dig.
Om man inte räknar med att slippa momsen så finns detta bättre pris. Vad tror ni?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30573
Användarvisningsbild
Zajber
Inlägg: 449
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:07:16
Skype: Andreas.fridh85
Ort: Rödön
Kontakt:

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av Zajber »

Sitter med min Iphone nu så jag fattar mig kort. Om paketet är en gåva OCH värdet understiger 500 kr så slipper man tull. Ibland krånglar dom ändå och vill ha ett bevis för värdet vilket är märkligt om det är just en gåva. Jag uppmanar absolut inte till skattebrott men i stort sett alla säljare från Asien har som regel att skriva ett mycket lågt värde vilket kan ställa till det ibland om man t.ex. Ska sälja något vidare blir vinsten på varan mycket högre än vad den egentligen är.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av PeterH »

Om du vill sälja vidare har du ju alltid möjlighet att uppdatera uppgifterna för att få rätt värde. Det går att i efterhand betala in mer moms om man så önskar, då med en förklaring om att avsändaren skrivit fel värde (att reglera summan uppåt går lättare än neråt :D )
jfri
Inlägg: 174
Blev medlem: 1 februari 2010, 21:41:20

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av jfri »

v-g skrev:Köpte av samma säljare och det var sjukt snabb frakt också! Tyvärr (för staten) slank mitt också genom tullen :mrgreen:
Bad du dom att skriva ner värdet och isåfall till vad?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av v-g »

Nej, jag bara betalte och väntade. Köpte dessutom ett "äkta" 100MHz så mitt gick ju på ännu mer :vissla: 4750 inkl frakt men men tjänat mig väl :mrgreen:
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av HåkanO »

Tänker köpa ett likadant :-) 3 års USA garanti? Någon som vet vad det betyder i praktiken. Man får betala frakt förstås både dit och tillbaka om den går sönder. Vad kan det gå på?

3 års garanti i USA betyder väl också förstås att kvalitén är ganska bra. :roll:

Du gör ju bra reklam för det Zajber :)

Håkan
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av HåkanO »

Spela roll då.....Man måste leva litet farligt ibland. Har skickat efter ett idag. Ska bli spännande att se hur lång tid det tar och hur stor slutnotan blir. 2,728.68 SEK hittills :)

Håkan
Användarvisningsbild
Zajber
Inlägg: 449
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:07:16
Skype: Andreas.fridh85
Ort: Rödön
Kontakt:

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av Zajber »

HåkanO skrev: Du gör ju bra reklam för det Zajber :)
Håkan
Hehe, jag är sponsrad av rigol :)
Egentligen så har jag inte så mycket att jämföra med då vi bara kör med "gamla" tektronix skop på skolan. Men 3000kr för ett "100MHz" skop som har fått bra betyg av eevb-dave måste ju vara ett riktigt kap.

Jag jobbar för fullt just nu med att bygga upp ett litet elektroniklabb hemma på skrivbordet. Köpte mig en gammal funktionsgenerator igår kväll av en äldre herre här i Göteborg, jag älskar denna stad.. :)
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av HåkanO »

Hur lång tid tog det innan du fick ditt oscilloskop Zajber? En vecka sedan jag betalade och har inte hört ett pip. Men pengarna har de tagit.
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge
:eh: :-P
Användarvisningsbild
Zajber
Inlägg: 449
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:07:16
Skype: Andreas.fridh85
Ort: Rödön
Kontakt:

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av Zajber »

Det tog nog runt en vecka skulle jag tro. Du borde ha fått ett tracking-id där du kan följa paketet hos DHL.
Men Aidetek är riktigt snabba på frakten om du jämför med andra utländska leverantörer. Så den dyker säkert upp snart.
En fråga, köpte du den på Ebay eller direkt av Aidetek och betalade du med paypal?

Hehe, jag har börjat insett att jag nästan gillar att vänta mer än att ha själva prylen. När man väl sitter där med sin nya mobil/oscilloskop/dator så blir man snabbt nöjd och letar sedan vidare efter nästa fynd. Kanske något som kommer med åldern :)
Skriv svar