Har två st zenerdioder från ett åskskydd här som behöver bytas ut. Dock hittar jag inget motsvarande på varken Elfa eller Farnell.
Båda två är c:a 1cm långa och 5mm i diameter, och ena änden är platt (som vanligt), men andra är mer som en över hälft av en kula. Hela dioden ser väl ut ungefär som en gevärkula med en grov tråd igenom. Svart dock.
Beteckningen på ena:
Låter mycket sannolikt. Men den andra då? Varför står bara siffror på den? Irriterande.
Båda tillhör ett åskskydd/överspänningsskydd från Ericsson med beteckningen NFD 49604.
Kan dock inte hitta detta åskskydd nånstans, varav jag tänkte försöka laga det som finns.
hur är dom kopplade?
många kopplade ihop dom två och två i serie och satte dom över det som skulle skyddas, och är det då opolariserat så ska dom normalt sett vara likadanna, kanske en som blivit bytt innan?
Nu drar jag upp en gammal tråd, men jag råkade hitta ett likadant överspänningskydd som Speakman hade. Sökte på google efter "NFD 49604" och trodde att det var lönlöst, men så hittade jag den här tråden.
Speakman: Är det fortfarande aktuellt så kan jag ordna lite bilder och komponentvärden att jämföra med.