Mysko Zenerdiod

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
speakman

Mysko Zenerdiod

Inlägg av speakman »

Har två st zenerdioder från ett åskskydd här som behöver bytas ut. Dock hittar jag inget motsvarande på varken Elfa eller Farnell.
Båda två är c:a 1cm långa och 5mm i diameter, och ena änden är platt (som vanligt), men andra är mer som en över hälft av en kula. Hela dioden ser väl ut ungefär som en gevärkula med en grov tråd igenom. Svart dock. :)
Beteckningen på ena:

Kod: Markera allt

BZX
70
C56
PH
8135
Och andra:

Kod: Markera allt

592
976
56
8335
Någon som kan tänkas veta vad detta är för något, och kanske vad som skulle kunna ersätta dessa?

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara snabbt tänkt så känns kapslen igen från tidigt sjuttiotal

bzx70c56 borde vara en 56v zener på en ungefär 5w, kan det stämma med spänningarna på resten av kretsen?
jbtvservice
Kontakt:

Inlägg av jbtvservice »

BZX70C56 =

Zenerdiod 56V: 5%: 2,5W

Den andra vet jag inte.
Janne
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Låter mycket sannolikt. Men den andra då? Varför står bara siffror på den? Irriterande. :)
Båda tillhör ett åskskydd/överspänningsskydd från Ericsson med beteckningen NFD 49604.
Kan dock inte hitta detta åskskydd nånstans, varav jag tänkte försöka laga det som finns.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hur är dom kopplade?
många kopplade ihop dom två och två i serie och satte dom över det som skulle skyddas, och är det då opolariserat så ska dom normalt sett vara likadanna, kanske en som blivit bytt innan?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu drar jag upp en gammal tråd, men jag råkade hitta ett likadant överspänningskydd som Speakman hade. Sökte på google efter "NFD 49604" och trodde att det var lönlöst, men så hittade jag den här tråden. :)

Speakman: Är det fortfarande aktuellt så kan jag ordna lite bilder och komponentvärden att jämföra med.
Skriv svar