Det är tänkt att bli en scanner ungefär som c-pen som ska kunna tolka text. Målet är att man sedan ska koppla in ett par hörlurar till den och höra texten med röstsyntes. Lite galet projekt men det kan gå, har ju kommit en bit redan:

Lite info:
Mikrokontroller: Atmel AT91SAM7S128, ARM 128kbyte Flash, 16kbyte RAM
Bildsensor: Köpt på elfa HIT ME
Egentligen är det helt fel bildsensor, den är på 256*256 pixlar plus att den skickar ut ett medelvärde från x och y kolumnerna. Jag har tejpat för större delen av ytan så att det bara är en strimma kvar... Jag använde en lins från en vanlig billig tv-kamera som man kan köpa överallt, sedan gjorde jag ett litet hus i plast och det fungerar ganska skapligt.
Nu tänkte jag ta ett par vita lysdioder som aktivt ska regleras för att få lagom ljusstyrka, just nu är scannern ganska tjurig när det gäller ljusförhållandena.
Sedan ska bokstäverna separeras automatiskt. När det är klart ska jag spara ett stort antal inscannade bokstäver och köra dem genom backpropagation (på pc:n) i ett artificiellt neuralt nätverk och implementera detta nätverk i ARM-kretsen så att den kan känna igen bokstäverna.
Man scannar ett ord i taget genom att hålla inne knappen på scannerns sida. Det är tillräckligt svårt att skilja på bokstäverna...
Hur jag sedan ska lösa röstsyntes har jag fortfarande ingen aning om! Några idéer ?
MVH