Limit och Home switchar till G540/Mach3
Limit och Home switchar till G540/Mach3
Ska sätta limit och home switchar på mitt fräsbygge. Tre axlar styrda via G540 och mach3.
Kan ingenting om switchar och således heller inget om vad som passar eller är bra. Har, efter att ha läst drLove's tråd, fått för mig att det är enklare med mekaniska isf optiska. Min tanke är att ha en home (såklart) på resp axel till tot 3 ingångar samt två limit på resp i axel i serie till en ingång. Någon som har ett bra förslag på switchar?
Kan ingenting om switchar och således heller inget om vad som passar eller är bra. Har, efter att ha läst drLove's tråd, fått för mig att det är enklare med mekaniska isf optiska. Min tanke är att ha en home (såklart) på resp axel till tot 3 ingångar samt två limit på resp i axel i serie till en ingång. Någon som har ett bra förslag på switchar?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Limit och Home switchar till G540/Mach3
Ska du inte ha alla 3 axlarna med limit/home?
Du kan klara dig med 2 ingångar totalt om du kör home med separata homeing sekvenser för Z/X/Y. Ingångar har vi ont om i en P-port.
Du kan klara dig med 2 ingångar totalt om du kör home med separata homeing sekvenser för Z/X/Y. Ingångar har vi ont om i en P-port.
Kanske var otydlig. Min tanke är att ha 1 home och 2 limit på resp axel. Då G540 har tot 4 ingångar så var min tanke att sätta en home för resp axel på de första tre ingångarna samt alla limitswitchar i serie på den fjärde.
Men förslaget med separata sekvenser låter ju som ett bra förslag för att spara ingångar till nåt annat bra. Hur funkar detta då?
Men förslaget med separata sekvenser låter ju som ett bra förslag för att spara ingångar till nåt annat bra. Hur funkar detta då?
- tecno
- Kontakt:
Jag kör mina homeing så att Z körs först sen då den är klar körs nästa axel osv. Står i Mach manualen under sektion 4.6 hur du ska göra.
Ok, tack för tipset.
Vad använder ni för brytare då? Har hittat allt mellan 3 och 300kr, blir ju mer förvirrad än vanligt av detta
Vad använder ni för brytare då? Har hittat allt mellan 3 och 300kr, blir ju mer förvirrad än vanligt av detta

- tecno
- Kontakt:
I svarven, högkvalitativa mekaniska nockar
I portal fräsen, AGUT mekaniska med rulle
I Aldrinen, induktiva NAMUR
I CombiMillen, högkvalitativa mekaniska nockar
Allt har ju med placering att göra, skyddade för spånor osv.. osv... vilket val du gör. Ta min lilla Aldrin, där fick jag inte plats med vad som helst så där föll valet på små Ø4 NAMUR givare.
Snåla inte är mitt tips
I portal fräsen, AGUT mekaniska med rulle
I Aldrinen, induktiva NAMUR
I CombiMillen, högkvalitativa mekaniska nockar
Allt har ju med placering att göra, skyddade för spånor osv.. osv... vilket val du gör. Ta min lilla Aldrin, där fick jag inte plats med vad som helst så där föll valet på små Ø4 NAMUR givare.
Snåla inte är mitt tips
Hur fungerar det här med homebrytare och stegmotorer?
Nollar maskinen på närmaste helsteg, när den går på nock eller?
Man tycker det skulle vara svårt för en brytare att repetera lika bra som upplösningen på maskinen.
Nollar maskinen på närmaste helsteg, när den går på nock eller?
Man tycker det skulle vara svårt för en brytare att repetera lika bra som upplösningen på maskinen.
Maskinen går med reducerad matning mot brytarna, när den bryter så stannar den och backar sakta tills brytaren sluter igen.
På det sättet brukar det inte vara några problem att hålla sig någon hundradel med "vanliga" mekaniska brytare.
I denhär filmen kan du se hur det gårtill vid 1:20.
http://www.youtube.com/watch?v=WXjSIT1LssM
På det sättet brukar det inte vara några problem att hålla sig någon hundradel med "vanliga" mekaniska brytare.
I denhär filmen kan du se hur det gårtill vid 1:20.
http://www.youtube.com/watch?v=WXjSIT1LssM
Ingen som har ett elfa art.nr på någon passande switch? Är helt nollad på vad som skulle kunna funka och behöver alla tips jag kan få
Hur stor får den vara, behöver den vara tät mot damm och vätska, hur ska den monteras etc. Sök på mikrogapströmställare på ELFA så hittar du en drös.
Finns "enkla" IP40 t.ex 35-825-32, vill man gå upp ett snäpp till IP67, t.ex 35-730-22 eller dom lite rejälare grejerna t.ex 35-855-00 (jag märkte att bilderna inte nödvändigtvis motsvarar modellen, dvs rulle, nock osv.) Om du inte vet vad du vill ha så funkar det nog med den förstnämnda men den andra är som sagt lite "bättre" i och med IP67. Kolla datablad för reperterbarhet etc.
OMRON's D5Averkar en trevlig brytare, 1um reperterbahet - vet inte vad den kostar....
EDIT: Ska du ha "inditriprylar" så titta t.ex på Balluff's grejer.
Finns "enkla" IP40 t.ex 35-825-32, vill man gå upp ett snäpp till IP67, t.ex 35-730-22 eller dom lite rejälare grejerna t.ex 35-855-00 (jag märkte att bilderna inte nödvändigtvis motsvarar modellen, dvs rulle, nock osv.) Om du inte vet vad du vill ha så funkar det nog med den förstnämnda men den andra är som sagt lite "bättre" i och med IP67. Kolla datablad för reperterbarhet etc.
OMRON's D5Averkar en trevlig brytare, 1um reperterbahet - vet inte vad den kostar....
EDIT: Ska du ha "inditriprylar" så titta t.ex på Balluff's grejer.
Väcker liv i en gammal tråd med en följdfråga...
Någon som har tips på lämplig kabel till limit/home switchar? Har hittat denna 55-823-09 på elfa...men det blir inte så mkt pengar över till julklappar om jag köper den
Någon som har tips på lämplig kabel till limit/home switchar? Har hittat denna 55-823-09 på elfa...men det blir inte så mkt pengar över till julklappar om jag köper den

Vad tillför homefunktionen egentligen?
Jag är med på att det är ett sätt att positionera bordet i ett känt läge men då arbetsstycket och verktyget ändå inte är relaterat till den positionen förstår jag inte riktigt vitsen?
Jag är med på att det är ett sätt att positionera bordet i ett känt läge men då arbetsstycket och verktyget ändå inte är relaterat till den positionen förstår jag inte riktigt vitsen?
Jag använder någon partvinnad och skärmad fyrledare från Elfa, kolla under "Signal- och datakabel".
- tecno
- Kontakt:
Jaha, och varifrån har du fått det att så inte skulle vara fallet?men då arbetsstycket och verktyget ändå inte är relaterat till den positionen
Klippt från http://www.machsupport.com/docs/Mach3Mill_1.84.pdf
Dessa fixturer ska ju relateras till något och lämpligaste är ju maskinen HOME position.10.4.3 Coordinate Systems
The machining system has an absolute coordinate system and 254 work offset (fixture) systems.
You can set the offsets of tools by G10 L1 P~ X~ Z~. The P word defines the tool offset number to be set.
You can set the offsets of the fixture systems using G10 L2 P~ X~ Y~ Z~ A~ B~ C~
The P word defines the fixture to be set. The X, Y, Z etc words are the coordinates for the origin of for the axes in terms of the absolute coordinate system.
You can select one of the first seven work offsets by using G54, G55, G56, G57, G58, G59.
Any of the 255 work offsets can be selected by G59 P~ (e.g. G59 P23 would select fixture 23). The absolute coordinate system can be selected by G59 P0.
You can offset the current coordinate system using G92 or G92.3. This offset will then applied on top of work offset coordinate systems. This offset may be cancelled with G92.1
- tecno
- Kontakt:
Om kablaget ligger i en släpkedja och rör sig mycket bör man vara observant på att ha en kabel som tål tänkta radien och antal böjningar.