Hur triggas en foto blixt?? Jag håller på att bygga en trigger till min blixt som skall reagera på saker som faller mellan en ir diod och en fototransistor.
Jag har koplingsschemat här http://www.hiviz.com/tools/triggers/makeown.htm#pg Eftersom jag inte har jobbat så mycket med elektronik så har jag nu läst en del böcker där jag försöker lära mig hur varje detalj fungerar i denna krets.
Tror jag har ett hum om hur det skall funka.
Jag har mätt strömmen till gaten på tyristorn och detta är över trigger strömmen på min tyristor (om jag förstår databladet rätt). Men jag kan inte få ut något värde på min output mot minus antar nämligen att det är här som jag skall koppla min blixt.
Jag hoppas på att få en slutning när något bryter ir strålen men inget händer mellan output och minus.
Någon som kan peka mig i rätt riktning??
Hur fungerar en fotoblixt?
Re: Hur fungerar en fotoblixt?
från gamla tider så funkade blixten mekaniskt inne i kameran, det blixtrade till när man kortslöt trådarna till blixtrn, den ena var nästan alltid i chassit , kalla det - eller noll volt
den andra var ofta ganska hög spänning, flera hundra volt
sedan så använder man sig av en tyristor som strömbrytare, pålitligare, men den kortsluter ändå på exakt samma sätt
för att det ska hända något på utgången måste du koppla på något
som till exempel en lampa och till den ett batteri
lämpligt är en 3-5w lampa och ett 12v batteri, men det funkar med ficklampslampor och bvanliga batteri, men det måste vara något sånär med ström och spänning
ex så funkar det inte med 3v och en lysdiod med låg ström
när du sedan triggar den, sä börjar den lysa, tills du kopplat ur lampan , det är så en tyristor fungerar
prova på det sättet
den andra var ofta ganska hög spänning, flera hundra volt
sedan så använder man sig av en tyristor som strömbrytare, pålitligare, men den kortsluter ändå på exakt samma sätt
för att det ska hända något på utgången måste du koppla på något
som till exempel en lampa och till den ett batteri
lämpligt är en 3-5w lampa och ett 12v batteri, men det funkar med ficklampslampor och bvanliga batteri, men det måste vara något sånär med ström och spänning
ex så funkar det inte med 3v och en lysdiod med låg ström
när du sedan triggar den, sä börjar den lysa, tills du kopplat ur lampan , det är så en tyristor fungerar
prova på det sättet