Optisk varvräknare för RC-plan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kaggen

Optisk varvräknare för RC-plan

Inlägg av Kaggen »

Halloj!

Tänkte bygga en optisk varvräknare för RC-flygplan med hjälp av en PIC, några LEDs och ett billigt fotomotstånd från Claes Ohlson.

Iden är att fotoresistorn skall kompletteras med elektronik som gör att den ger ifrån sig logisk 0 och 1 till PIC:en beroende om propellerbladet skymmer eller inte. Tror det är så befintliga kommersiella varvräknare funkar.

Frågan är hur får jag enklast fotomotståndet att trigga 1 eller 0 till PIC:en?

En variant är ju att kolla gränsvärdet för 1/0 för inspänningen till PIC:ens ingång och koppla detta motstånd i serie med ett annat från matningen och ta ut signal till PIC:en mellan dessa?

Kod: Markera allt

PIC:RAx
             |
             |
+5V----[R1]--+--[Ro]--->Jord

Där RAx = PIC:ens ingång.
R1 = Anpassat motstånd.
Ro = Optiskt motstånd.

Kommentarer, ideer?

mvh Mats
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag tror fotomotstånd är ganska slöa, så du kanske får fundera på en annan sensor.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

cyr skrev:Jag tror fotomotstånd är ganska slöa, så du kanske får fundera på en annan sensor.
Jag fruktade det. Fanns väl en anledning till att de var billiga :)

Du vet inte något som kanske skulle funka (optiskt)?

Mats
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför citerar du? Här citerar man bara när inlägget man svarar på är en bit tillbaka.

En LDR är på tok för långsam till detta, du ska använda en fotodiod eller fototransistor. Ytterligare behöver du lite elektronik för att anpassa nivå, det rör sig om en op-amp. Med lite klurighet kan man fixa så att den fungerar inom ett ganska brett ljusområde.

På PIC-en ska du komma ihåg en omkopplare mellan 2, 3 eller 4-bladig, sen är det bara att tuta och köra.
Rollo

Inlägg av Rollo »

Varför inte IR?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

IR har väl aldrig uteslutits?
Fototransitorer/dioder är ju som regel känsligast inom IR-området, så en IR-lysdiod + fototransistor ligger ju närmast till hands.

Sedan behövs som sagt en OP, några motstånd och kanske en pot för att ställa in känsligheten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag ville förvisso använda en dagsljus-sensor, då kan man, med rätt förstärkar, anvanda propellerns brytning av det omgivande ljus till att greja pulserna och därmed behöver man ingen "gaffel" vilket kan vara bra ur säkerhetssynspunkt.

Montera sensorn i botten av ett kort mattsvart rör och sen peta dit förstärkaren med automatisk nivå-justering.

En sån grej har jag i övrigt sett i katalog för modellbyggare..........
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Hmm.. det finns ju färdiga reflexdetekorer. En sådan kanske går att använda direkt med användning av minimal kringelektronik.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Eh! Jag hade tänkt hålla mig till KISS principen. Jag justerar nog till en början manuellt med vridpott/motstånd. Tänkte mest på detta eftersom jag har en PIC över som jag ville göra något lärorikt och kul med.

OP-förstärkare är inte min starka sida. Är det nån som har en länk till nån bra sida som kan förklara dess olika funktioner/kopplingar för en "dummie"? Eller nån bra nybörjarbok att rekommendera.

Mats
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du skulle kunna använda IS486 istället för fotomotstånden, hyffsat snabba och och bara att koppla till din PIC.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Hade man inte kunnat använda en läsgaffel?
De motorer jag tittat på har en liten distans mellan själva vevhuset och propellern. isf hade man kunnat limma på en liten flärp som sticker ut och placera läsgaffen över. Den kräver bara ett motstånd och 5v, så hade man kunnar räkna pulserna förhoppningsvis.

ifs kanske den kleggar igen av bränslet, men det gör väl de flesta optiska sensorer.

ananrs kanske du hade kunnat använda nån form av halleffekt sensor genom att klista på en liten magnetbit på distansen och få ut pulser på det viset. Det borde vara fritt från störningar. Har ingen egen erfarenhet av halleffekt, så jag vet inte hur mycket elektronik som behövs
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför skulle man?

Det går såklart men det är väl en "aning" bättre att kunna mäta på behörigt avstånd beröringsfritt.

Med den rätta elektroniken kan man använda propellerns brytning av omgivande ljus om man ser till att den optiska sensorn är smalvinklad nog. Detta vill ge ett mätavstånd på minst 1 dm, jag har testat att få en smäll av en propeller och jag kan lova att 1 dm är trevligt att ha som avstånd! Det smäller av bara fan!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Så här gjorde jag!.
Använder mottagaren i en reflexdetektor, & brevid en IR-diod från en gammal fjärr!. Signalen renas av en vanlig schmittrigger & skyfflas in i en 4040 binäräknare under 6sek eller 0,6sek som bestäms av en 555a. Sedan läser jag av binärräknaren med HC11an & visar värdet på displayen, & sedan resettar HC11an binärräknaren & triggar igång 555an för en ny mätning!.
Som jag har satt ljuskällan & detektorn nu, sä är focus avståndet ca 1-2cm

Bild
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Det borde även gå att lösa med ett minimum av kringkomponenter.
Jag vet inte vad en modellmotor har för normalt RPM, men om man antar att de ligger på 10000 RPM så har man 3ms på sig per impuls (2-bladig propeller), och det är ju massor av tid.

Om man använder en PIC, är ju en variant att koppla detektorn till RB0/INT och starta en timer när detektorn registrerar passage av ett propellerblad.
Skriv svar