PeterH skrev:Varför då be någon att skicka den till Gotland?
jo, men elfa gör det gratis om man ber dom i butiken...
sen har bara min morsa på fastlandet...
EDIT: hon ska ju bjuda mig o min syrra på en kryssning till tallink som går den andra september och då kan jag ju passa på att köpa några sånna också...
Rifakungen skrev:okej, jag tyckte jag hittade en massa byggsatser på variabla labbaggregat
jo, jag hittade också många variabla men inga som har in spänningen 12v(13.8v)
Nej. men oftast kan man mata dom med variabel inspänning. bara det att man får ut lägre spänning.
jo, men ifall jag köper en potentiometer och en liten voltmätare(från 0 till 15v) så kan jag ju göra labbagget själv, jag ska ha en liten låda i väskan med ett gelbatteri i o 4 st 12v ciggpluggar o en batteritestare samt en reglerad utgång på 0-13,8v med en analog volt mätare med 2 st banankontakter som anslutning...
det behöver inte vara så noga bara man ser ungefär hur mycket ström det e kvar i batteriet men sen till den utgången med banankontakter ska det ju va en voltmätare med en visare så det blir lite mer exakt...
Voltmätare med PIC,
Räkna på spänningsdelningen och vad du behöver för mätområde.
PIC:en klarar väl 0-5 v mätområde på en AD ingång.
Börja med ngt PIC exempel / tutorial som läser av en pot och styr tex antalet lysdioder som skall tändas.
Har du det klart så är det "bara" en spänningsdelning för att anpassa nivån till ditt mätbehov.