Mvh Love
DrLove's CNC-bygge och projekt
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Efter en lång dag på resande fot fick jag trots allt ny energi när jag kom hem å fick träffa frun å äta Sushi så slängde ihop ett nytt I/O-kort för ändlägesgivarna och lite annat (probedrivning, signal, kylningssytemet osv), nu med en Schmitt trigger och mosfet transor så nu ska det väl funka som det ska hoppas jag. Vet inte när jag hinner/orkar montera men lite tid hittar jag nog i veckan även till det.

Mvh Love
Mvh Love
... och när jag löder gör tjejen ngt helt annat tydligen, leker med bilder på mig... Hmmm, hon hittade då de finaste bilderna 
Lite tisdagshumor: Love dansar nice
Jag bjuder iaf på mig själv

Lite tisdagshumor: Love dansar nice
Jag bjuder iaf på mig själv

Kan inte tänka mig att profilerna kan kröka sig efter att E/G härdat, att försöka böja en av mina gjutprover är som att försöka böja en sten av samma tjocklek.drlove skrev:Ja ni som följt mig här ett tag vet nog att jag kommer landa på E/G till slut iafDelvis ditt fel Krille356 att jag tror så mycket på E/G
Du har gjort ett hästjobb med dina tester, kul att se, följer med spänning.
Tack för tipsen, ska klura vidare på detta, bra idé med röret. Måste hitta en lokal med högt i tak bara, de är ju 1800mm långaTror du att profilerna kan krökna av egentyngd även efter E/G härdat? Bör ju vara stabilt nog då hoppas man ju..
//L
Däremot tror jag att det kan vara vettigt att ha förberett en hyfsat plan yta som du kan lägga dem på efter att du fyllt dem. Nu är väll sådana profiler väldigt styva i sig själv så det är kanske inte ett problem. Går ju rätt lätt att räkna ut vikten av den E/G som du får plats med i profilen, blir kanske inte så många kilo?
Nä det var det jag tyckte, blev lite orolig där 
Jag kommer nog isf låta dem vara stående tills de härdat fullt ut, har ingen brådska. Jag kommer inte kunna värmehärda dock
För stor konstruktion, måste dess utom erkänna att iom att den är byggd på plats så är den för stor för att ta ut genom dörren
iaf på bredden, på högkant går det dock.
Frågan är om man ska strippa bort allt från ramen innan, dvs ta av gantryt, X-skruvar med tillbehör osv, det blir ju mindre kul. Tror jag siktar på att resa den upp med allt på plats, ska ju inte spela ngn roll egentligen.
Får ta å beräkna volymen på hålrummen i profilerna så man kan uppskatta vikten på E/G-fyllningen. Vet Du krille356 vad Du har för densitet ungefär på dina testbitar? Du har inte testat gruset Kompositfabriken saluför oxå? Jag tror den kornstorleken vore lämplig i mitt fall, iom att E/Gn inte är primära byggmaterialet så behöver jag inte jaga absolut största hållfasthet utan E/Gn är mer som komplement till alu't lixom.
Mvh Love

Jag kommer nog isf låta dem vara stående tills de härdat fullt ut, har ingen brådska. Jag kommer inte kunna värmehärda dock

Frågan är om man ska strippa bort allt från ramen innan, dvs ta av gantryt, X-skruvar med tillbehör osv, det blir ju mindre kul. Tror jag siktar på att resa den upp med allt på plats, ska ju inte spela ngn roll egentligen.
Får ta å beräkna volymen på hålrummen i profilerna så man kan uppskatta vikten på E/G-fyllningen. Vet Du krille356 vad Du har för densitet ungefär på dina testbitar? Du har inte testat gruset Kompositfabriken saluför oxå? Jag tror den kornstorleken vore lämplig i mitt fall, iom att E/Gn inte är primära byggmaterialet så behöver jag inte jaga absolut största hållfasthet utan E/Gn är mer som komplement till alu't lixom.
Mvh Love
Jaha, en hysteres på ~0,8v verkade inte ha ngn effekt på det skumma beteendet, givarna står fortfarande och fladdrar på brytpunkten. Jag börjar misstänka att jag valt lite väl känsliga lärgafflar, valde dem med minst apertur givetvis, trodde dem skulle vara mest exakt, vilket dem säkert är iof men de har en mycket brant gradient och 0,8v är inte stor förflyttning på dem, uppskattar 0,8v till ca ~0,04mm förflyttning. Jag borde nog köpt dem med lite större apertur.
De olika versionerna av samma givare ser ni nedan. Jag har den längst ned nu, borde köpt den översta, då skulle jag få ett avstånd mellan till/från på ~0,12 mm vilket borde vara safe. Repeternoggrannheten borde inte förändras speciellt mycket så länge övrig elektronik är stabil och inte driver med tiden.

EDIT: Slängde iväg en order på en bunt TCST2103 till Farnell, dem med större spaltbredd. Med lite tur har jag dem innan helgen. De skickar med UPS från GB el. DE så brukar ta 2 dagar med lite tur även om de lovar "nästa dag" på hemsidan men det verkar inte gälla Norrland
Kikade även lite på Hall-effekt sensorer men dem kräver en massa ombyggnad för de fysiska detektorerna och av elektroniken så stannar med optiska givare av samma tillverkare for now.
//Love
De olika versionerna av samma givare ser ni nedan. Jag har den längst ned nu, borde köpt den översta, då skulle jag få ett avstånd mellan till/från på ~0,12 mm vilket borde vara safe. Repeternoggrannheten borde inte förändras speciellt mycket så länge övrig elektronik är stabil och inte driver med tiden.

EDIT: Slängde iväg en order på en bunt TCST2103 till Farnell, dem med större spaltbredd. Med lite tur har jag dem innan helgen. De skickar med UPS från GB el. DE så brukar ta 2 dagar med lite tur även om de lovar "nästa dag" på hemsidan men det verkar inte gälla Norrland

Kikade även lite på Hall-effekt sensorer men dem kräver en massa ombyggnad för de fysiska detektorerna och av elektroniken så stannar med optiska givare av samma tillverkare for now.
//Love
Du har väl för avsikt att provfräsa innan du börjar gjuta inne i profilerna?drlove skrev:Frågan är om man ska strippa bort allt från ramen innan, dvs ta av gantryt, X-skruvar med tillbehör osv, det blir ju mindre kul. Tror jag siktar på att resa den upp med allt på plats, ska ju inte spela ngn roll egentligen.
Det vore ju synd om du åkte på någon omkonstruktion.
Jo lite min tanke, lagt ev fyllning som sista etapp på bygget. Tyvärr är jag ju otålig av naturen så blir det luckor i planen vill jag ju fylla dem med ngt, ska dock försöka hålla mig med fyllningen av profilerna. Därför det kan komma att bli bökigt att ta av gantryt innan fyllning. Men det ska ju inte behövas egentligen.
//L
//L
Har för mig att om man inte värmehärdar så förlorar man 10-20% i styrka, men om det är 40 ggr starkare än betong har det ingen som helst betydelsedrlove skrev:Nä det var det jag tyckte, blev lite orolig där
Jag kommer nog isf låta dem vara stående tills de härdat fullt ut, har ingen brådska. Jag kommer inte kunna värmehärda dockFör stor konstruktion, måste dess utom erkänna att iom att den är byggd på plats så är den för stor för att ta ut genom dörren
iaf på bredden, på högkant går det dock.
Mvh Love

Det står vilken densitet jag haft i min tråd på vissa av recepten, densiteten varierar ju lite med receptet men om du räknar med den densiteten jag haft kommer du ju troligen närmare än med rena gissningar. Innan du fyller några profiler så gör några provgjutningar så att du får lite känsla för materialet och kan se hur ditt recept fungerar.
Angående gruset som kompositfabriken saluför så är det vanlig sand, inget speciellt med den förutom att frakten blir dyr. Jag frågade när jag ringde för att beställa mitt epoxy.
Du får leta runt på lite byggkedjor eller akvarieaffärer om du ska ha liten mängd, troligen lättaste stället att hitta små runda stenar på. Skulle tro att det viktigaste för din del är att max ha 5mm som största aggregat och sen 2-3 storlekar jämt fördelade på aggregatet ner till 0.1mm. Du måste ha olika storlekar för att det ska bli vibrationsdämpande samt för att minimera innehållet av epoxy.
Djuraffärer/Zoobutiker/Akvariebutiker har allt från "Engelsk sjösten" på upp till 50mm i diameter till "sand" i storleksordningen 0.5mm (och mindre eftersom det slipas i påsen under frakt
)

Tack för tipsen.
Jo att skippa värmehärdning och ev introducera bubblor bör inte vara ett problem, E/G är oavsett det starkaste jag kan fylla med gissar jag.
L
Jo att skippa värmehärdning och ev introducera bubblor bör inte vara ett problem, E/G är oavsett det starkaste jag kan fylla med gissar jag.
L
Nu är det väl inte styrka på fyllmaterialet man är ute efter i ditt fall?
Det är styvhet, vikt och dämpförmåga som är intressant.
Det blir skillnad om man bygger en maskin helt i betong.
Det är styvhet, vikt och dämpförmåga som är intressant.
Det blir skillnad om man bygger en maskin helt i betong.
Ja då var ytterligare en helg till ända, å inget vettigt har man fått gjort heller. Om man inte räknar det som vettigt att måla källargolv x2, laga god mat å dricka gott vin/öl 
Fräsen har dock fått vila i helgen, trots att det legat ett gäng TCST2103 å väntat på montage sedan i fredags. Man måste ju göra annat ibland oxå.

Har dock räknat lite och testat datablad mot verkligheten med de nya givarna i testbänken och dem verkar helt klar vara mindre brant i sin respons, bådar gott. Men iom högre CTR (Ic/If) för dessa givare (20% mot 2,5% för de gamla) så ska jag nog minska resistansen på pull up resistorerna på det lilla I/O-kortet med Schmitt triggern, har 10k nu och kan utan problem gå ner på 560ohm (enligt teori och tester) så dem ska oxå bytas ut. Tur jag inte förseglade kortets yta med smältlim som jag gjorde med det första försöket, då hade jag fått börja om med kortet igen.
Får se när det finns tid för dessa lekar i framtiden, ganska snart hoppas jag.
Mvh Love

Fräsen har dock fått vila i helgen, trots att det legat ett gäng TCST2103 å väntat på montage sedan i fredags. Man måste ju göra annat ibland oxå.

Har dock räknat lite och testat datablad mot verkligheten med de nya givarna i testbänken och dem verkar helt klar vara mindre brant i sin respons, bådar gott. Men iom högre CTR (Ic/If) för dessa givare (20% mot 2,5% för de gamla) så ska jag nog minska resistansen på pull up resistorerna på det lilla I/O-kortet med Schmitt triggern, har 10k nu och kan utan problem gå ner på 560ohm (enligt teori och tester) så dem ska oxå bytas ut. Tur jag inte förseglade kortets yta med smältlim som jag gjorde med det första försöket, då hade jag fått börja om med kortet igen.
Får se när det finns tid för dessa lekar i framtiden, ganska snart hoppas jag.
Mvh Love
Ingen tid över till lekar idag, dock har det lödits lite här hemma men jag fick bara titta på 

- Mizzarrogh
He he, några sådana har man ju gjort i skolan.
Måste erkännas att mysfaktorn är rätt hög i denna tråd. Trevlig att sitta vid till morgonkaffet/kvällsfikat. 

Kul att Du tycker det, har svårt att hålla mig till ämnet och ventilerar gärna andra ämnen här i tråden. Blir lite mer personligt då tycker jag. Ser tråden lite som en "Blogg" 
Mvh Love

Mvh Love