Jag har fått tag i en liten smidig Diasonic "digital voice recorder". Det finns ett litet DC-jack för 3 volt in på den. Enligt uppgift är det runda jack-hålet 2,6 mm med en pinne på 0,65 mm mitt i. Till en gammal oanvänd i övrigt passande nätadapter som jag har liggande i sin orginalkartong, finns ingen så pytteliten DC-propp med och när jag kollat runt på webben har jag inte sett någon propp med exakt de måtten heller.
Är det kanske så att sådana där DC-proppar aldrig anges ha exakt samma mått som jackens, utan istället säljes med andra måttangivelser - alltså med något mindre ytterdiameter, och något större innerdiameter?
Vilken DC-propp?
Re: Vilken DC-propp?
Kanske finns nån DC-propp till nån mobilladdare som passar? Nokia har ju DC-proppar vet inte hur det är med andra märken.
När jag Googlade idag efter "DC-plug" och angivande måtten för ytter- och innerdiametern jag nämnt fann jag på en sida som handlade om en helt annan produkt än min följande mening:
"- Deliver the power through a small 0.65mm diameter center pin / 2.6mm outer diameter DC plug (like the one often used in cellular phone AC adaptor)"
Men det är tyvärr praktiskt taget den enda uppgift om just den dimensionen jag funnit. Används den kanske inte i Sverige?
"- Deliver the power through a small 0.65mm diameter center pin / 2.6mm outer diameter DC plug (like the one often used in cellular phone AC adaptor)"
Men det är tyvärr praktiskt taget den enda uppgift om just den dimensionen jag funnit. Används den kanske inte i Sverige?
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Du kan få en sladd men den DC-pluggen är 3.0 mm, kanske kan vara värt att
testa. Du får PM'a mig din adress om du vill ha den.
Edit: Har även en 3.4 mm.
testa. Du får PM'a mig din adress om du vill ha den.
Edit: Har även en 3.4 mm.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Det stämmer, detta är två Nokia sladdar. Den minsta Nokia DC-pluggen är bara
1.9 mm så den tror jag inte att det är. Vill han testa så skickar jag dessa två.
Edit: Dessa tre mått är de enda DC-pluggar Nokia har använt som jag vet.
1.9, 3.0 och 3.4 mm. Det kan ju finnas något mått emellan också men dom har
inte jag.
1.9 mm så den tror jag inte att det är. Vill han testa så skickar jag dessa två.
Edit: Dessa tre mått är de enda DC-pluggar Nokia har använt som jag vet.
1.9, 3.0 och 3.4 mm. Det kan ju finnas något mått emellan också men dom har
inte jag.