Jonas FogBuster kopia

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
alvestjo

Jonas FogBuster kopia

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Jag har äntligen efter mycket letande av komponenter och fixande lyckats fått ihop min FogBuster kopia. Jag lyckades hitta en lite mindre vattenfilterbehållare som är mer lagom för hobby-bruk tyckte jag.

Tyvärr visade sig den lilla Airbrushkompressorn jag hade tänkt använda var för klen så jag har inte kunnat testa den ännu. (Kanske naivt att tro den skulle orka med - men jag hoppades iaf.) En ny "riktigt" kompressor på 2HP är beställd och borde levereras till mig de närmaste dagarna.

Lite bilder:
IMG_3342.JPG
IMG_3343.JPG
IMG_3344.JPG
Min tanke är att sälja paket med alla delar alternativt sälja färdiga monterade sprutor till folk här på forumet. Jag återkommer med mer info när jag testat den. Finns det något intresse?

//Jonas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Jonas FogBuster kopia

Inlägg av dar303 »

Absolut, beroende på pris så klart!
perra_e

Inlägg av perra_e »

Kan vara intressant här med. Jag har varit inne på flood kylning, men beroende på hur bra det fungerar och hur mycket luft som går åt kan detta vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Klart intresse finns!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Beror som sagt på priset, sen är jag inte helt 100 på att min fräs och miljön den kommer stå i klarar någon vätskekylning :(
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Kul att det finns intresse. :-)
Jag skulle tro att priset hamnar på runt 1000-lappen eller kanske lite över. Beronde lite på hur många paket jag kan beställa på en gång.

Men återkommer när jag vet att den funkar. :-)
//Jonas
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Klart intressant!
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Nu har jag fått kompressorn kunnat testa min FogBuster-kopia. Ser ut att funka jättebra tycker jag! :-)

En liten film:
Bild
http://www.youtube.com/watch?v=4WWxjxVYMtk
Man kan inte se vattendropparna i luften men om man sprutar mot handen känner man att man blir lite fuktig. I filmen kan man se att det blir blött på bordet.

För er som inte hört talas om "Fog Buster principen" tidigare är det alltså en pruta för att spruta minimalt med skärvätska på verktyget eller det man bearbetar. Skillnaden på denna och en "mist-spruta" är att dropparna inte blir så små att dom skapar en dimma (som man inte vill andas in) men dom är ändå mycket mindre än att man kan se dom i luften. Samtidigt hjälper luftströmmen till att blåsa bort spån och kyla lite. Minimalt med kladd men ändå tillräckligt för att smörja/kyla kan man säga. Med nålventilen på sprutan kan man ställa in mängden skärvätska eller helt stänga av om man bara till ha tryckluft.
Här är en länk till orginalet: http://www.fogbuster.com/

Som jag nämde tidigare tänkte jag plocka ihop ett par prutor och sälja:
Jag har räknat lite och kommit fram till priset 1150kr för en färdig monterad spruta med allt som ni ser på bilderna ovan. Den lilla vätsketanken rymmer knappt 5dl vilket jag tycker är lagom (det borde ju inte gå åt så mycket). Dock kan jag mot ett tillägg på 150kr leverera med en dubbelt så stor tank. Slangarna är 2,5m i standardpaketet men om du vill ha längre kostar det 10kr/m extra.
Det går bra att hämta på Södermalm i Stockholm annars tillkommer frakt 100kr. Jag väntar till på torsdag morgon med att beställa material så jag måste få era beställningar senast onsdag kväll (den 29/9). Räkna med ca 2 veckors leveranstid. Om ni inte skulle vara nöjda när ni fått den går det bra att skicka tillbaka så får ni pengarna tillbaka (dock ej frakten).

Vill du beställa skriv här i tråden eller skicka PM senast onsdag kväll. Glöm inte att ange om du vill ha längre slangar eller större tank.

//Jonas
perra_e

Inlägg av perra_e »

Blir detta en engångsgrej nu?
--Per
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Nja, det är möjligt att jag kommer sälja även i framtiden men då kan priset ev bli lite högre och leveranstiden lite länge. Beror ju på intresset. Det blir ju billigare om jag köper hem fler på en gång. Samtidigt vill jag ju inte köpa på mig en massa som inte blir sålt.

//Jonas
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag har som sagt inte bestämt mig om jag skall köra med "flood" kylning eller dimma/fogbuster. Jag får se om jag kan bestämma mig innan Onsdag då. I värsta fall får jag göra en egen.
--Per
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-snygga grejor, skall du ha den till vatten o sprit eller annan lösning?
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Min tanke från början var att använda t-sprit men flera på forumet påpekade att det var ohälsosamt att andas in ångorna. Så jag har i först hand tänkt att testa med skärvätska. Köpte en flaska på Jula:
http://www.jula.se/metallbearbetningsvatska-130178

Eftersom man sprutar så lite skärvätska borde det bli minimalt med kladd tycker jag. Men vi får se.

Men självklart fungerar det att använda vilken vätska ni vill i sprutan.
//Jonas
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Första beställningen är mottagen via PM! :-)

//Jonas
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

vad är det för böjradie på slangen? den ser ganska styv ut.
Skriv svar