Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av Zajber »

Har jobbat och slitit hela sommaren så äntligen! Nu har jag mitt Rigolskop, mitt första egna oscilloskop, riktigt nöjd.
Moddade om det till 100MHz så fort jag såg att allt funkade.

Eftersom det verkar vara ett par här på forumet som har liknande skop tänkte jag slänga ut lite funderingar kring DSO:et då jag bara kört lite analogt tidigare på skolan.

1. Går det att låsa referens-signalen till en kanal så att jag kan se förskjutningen på t.ex. en längre digital signal? Alltså jag vill att både referens-signalen och t.ex. Ch1-signalen ska flyttas lika mycket när jag ändar horizontella positionen.

2. Vilket program kan man använda för att kolla på .wfm-filer som man kan spara på usb-minnen, antar att detta även gäller för typ tektronix-skop också.

3. Enligt spec. så ska skopet "klara" 100MHz, men rent praktiskt hur snabba signaler går det att se? Om jag zoomar in max och mäter med en cursor kan jag mäta fram så små steg som 500MHz utan större problem. Är 100MHz någon form av "garanterad" frekvens med en viss nogrannhet?

För övrigt så är jag grymt imponerad av allt så går att göra med den, single shot trigger, klockrent! :bravo:
Senast redigerad av blueint 23 september 2010, 19:44:43, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Var "Rigol DS1052E"
sodjan
EF Sponsor

Re: Rigol DS1052E

Inlägg av sodjan »

Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Tänkte jag kunde dela med mig av mina fyndigheter för anda användare.

Ang. .WMF -filer så finns det ett färdigt m-program för matlab som läser in dessa och plottar dom snyggt och prydligt för analys på datorn.

Denna m-fil finns att ladda från matlab på adressen:
http://www.mathworks.com.au/matlabcentr ... -waveforms

Bra skit. Jag blir bara mer och mer nöjd över detta köp. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bra länkar Sodjan, jag lade till dom i våran wiki under sektionen "oscilloscope"
blueint
Kontakt:

Re: Frågor om Rigol DS1052E digitaloscilloskop

Inlägg av blueint »

Var köpte du oscilloskopet?, och vad gick det på?
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Köpte det av Aidetech_us på ebay. Dom skickar direkt från Kina. Med gratis express-frakt.
Dessutom så lyssnar dom på ev. önskemål om ändringar på frakthandligarna. :roll:

Hela kalaset gick nog på ca 2900kr inkl frakt och tull, för ett "100MHz" skop. Helt sjukt. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Köpte av samma säljare och det var sjukt snabb frakt också! Tyvärr (för staten) slank mitt också genom tullen :mrgreen:
jfri

Inlägg av jfri »

Zajber skrev:Köpte det av Aidetech_us på ebay. Dom skickar direkt från Kina. Med gratis express-frakt.
Dessutom så lyssnar dom på ev. önskemål om ändringar på frakthandligarna. :roll:

Hela kalaset gick nog på ca 2900kr inkl frakt och tull, för ett "100MHz" skop. Helt sjukt. :)
Har du någon länk till detta köp? Själv hittar jag bara köp med leverans från USA för Aidetech till priset $400. Var det priset du köpte för? Vad är det för önskemål man behöver uttrycka angående frakthandlingen?
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Japp $399 kostade den.
Dom fyller automatiskt i $80 och märker paketen som gåva om man inte säger något. Detta medför att du får tulla då värdet översiger 500kr. Maila dom och fråga om dom kan sänka värdet lite.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Så om värdet på paketet är märkt under 500:- slipper man tull ???

Det är inte alls i linje med mina erfarenheter, och jag har gjort åtminstonde 50 beställningar vid detta laget.

Om man kan se NÅGOT mönster så hävdar jag att:
- Små paket slipper tull oftast och stora fastnar oftast.
- Vissa transportföretag = alltid tull.
- Stora (tunga) paket beläggs ofta med en frakt från posten ÄVEN om frakten är betald till säljaren eller om säljaren hävdar "Free Shiping"

Det varierar ofta beroende på speditionsföretag. Från hongkong/kina har faktiskt vanliga "Hongkong post" varit det minst "tullade" leveranssättet.
jfri

Inlägg av jfri »

Zajber skrev:Japp $399 kostade den.
Dom fyller automatiskt i $80 och märker paketen som gåva om man inte säger något. Detta medför att du får tulla då värdet översiger 500kr. Maila dom och fråga om dom kan sänka värdet lite.
Jag har för mig att jag har hört att gränsen är lägra än 500 kr och att mjukvara behöver man inte betala tull för men däremot på hårdvara. Fick själv betala moms och tullavgift på böcker från USA och dom var knappast värda mer än 500 kr. Och om dom anger värdet $80 borde då inte tullkostnaden bli 25% på detta dvs 20$ vilket inte är så mycket.
jfri

Inlägg av jfri »

ToPNoTCH skrev:Så om värdet på paketet är märkt under 500:- slipper man tull ???

Det är inte alls i linje med mina erfarenheter, och jag har gjort åtminstonde 50 beställningar vid detta laget.

Om man kan se NÅGOT mönster så hävdar jag att:
- Små paket slipper tull oftast och stora fastnar oftast.
- Vissa transportföretag = alltid tull.
- Stora (tunga) paket beläggs ofta med en frakt från posten ÄVEN om frakten är betald till säljaren eller om säljaren hävdar "Free Shiping"

Det varierar ofta beroende på speditionsföretag. Från hongkong/kina har faktiskt vanliga "Hongkong post" varit det minst "tullade" leveranssättet.
Så är ett sådant här oscilloskop stort eller tungt? Det verkar som om man inte vet från början vad ett köp av detta kommer att bli.
Borre

Inlägg av Borre »

Jo det är ganska lätt att räkna ut vad det kommer kosta. Totala priset inkl. frakt plus 25% moms plus eventuellt en hundring eller två för tullhanteringen. Slipper du momsen får du se det som en ren vinst, men räkna inte med att du ska göra det.

Sen det där med att skriva ner värdet, det är fungerar väl kanske, men tänk på att fraktförsäkring och sånt också baseras på det värdet så försvinner eller går något sönder får du inte ut så mycket. Kan tänka mig att det blir lite krångligt om tullen inte tror på värdet som är angivet och kräver ett kvitto av dig.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

"Räkna med det värsta men hoppas på det bästa" gäller.

Handen på hjärtat är det väl ändå få prylar man kan "hamna fel med" prismässigt vad jag kan se, i synnerhet så länge dollarn är låg (eller kronan stark beroende på hur man ser det).

Sedan är det klart att vi alla har olika syn på värdet av att ha en "nationell leverantör" om vi stöter på problem och vill åberopa garanti osv.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Borre skrev:Kan tänka mig att det blir lite krångligt om tullen inte tror på värdet som är angivet och kräver ett kvitto av dig.
hehe Borre hann emellan...samma andemening

Tänkte bara kommentera det där med krångligheten.
Det har hänt mig 4 ggr.
Du får ett brev hem som säger att du skall bekräfta värdet av leveransen genom kvitto eller motsvarande.

Det jag gjort är att göra en PDF av PayPal kvittot (Använd Cute PDF som är klockren till detta) och E-posta till på brevet angiven adress.

Jag har även i någotfall visat en utskrift från min internetbank med samma metod. = Funkade

Vid ett tillfälle har jag även skickat PayPal kvittot och talat om att allt INTE är med i leveransen (vilket var sant) och angivit beloppet på det skickade, och dom godtog den angivna summan.

I samtliga fall har dom "släppt" försändelsen dagen eftar jag mailat kvittot.

Slutsatsen är att det är inte så "vetenskapligt" när dom ber om bevis. En mindre nogräknad persson kan säkert "redigera" kvittot och komma undan med det, om man nu tycker att det är värt att begå skattebrott.

DET har jag inte provat och heller ej för avsikt att göra :|
Skriv svar