
Mina funderingar så här långt:
1. mjukstart med H-bryggan för att inte få whiplash (dom är svaga i nacken dom små liven)
2. funktion tillräckligt enkel för att en 2-åring ska förstå (hur får man dom att förstå en steglös gaspedal?)
3. Kretsen kräver 12V och bilen är nu för 6V (inga större problem då man kan ställa maxhastighet=max medianspänning till motor)
4. Bygga nytt fäste för H-brygga och sätta en pott till gaspedalen... (behövs oavsett för att förstärka plasten lite som redan är spräckt)
Nu när jag sitter och funderar på hur jag ska lösa det visar det sig att nuvarande gaspedal bara har en slaglängd på ca 10mm (av/på switch). 10mm slaglängd är inte mycket att hurra för om man ska styra en pot (den går ju nästan ett varv på axeln för 0-100%



Om man nu resonerar så att det är okej att gå från 0-100 (med mjukstart) så behöver man ju inte en så pass dyr och avancerad H-brygga överhuvud taget, man kan ju lika gärna låta motorn gå genom ett eller ett par effektmotstånd som man kortluter med ett relä efter någon sekund, man får en halvmjuk start för några tior och kan nyttja befintlig fotswitch

Principskiss (det är styrenheten som blir kommande projekt):

Så vad tror ni, är det overkill med H-bryggan eller är det dömt att misslyckas med att sekventiellt koppla förbi ett par effektmotstånd? På något vis ska ja också få till en "fail safe" för spaken till back/fram. Det sitter idag en lapp som säger att man inte får byta riktning medans man kör (försök få en 2-åring att komma ihåg det när han kör för fullt
