Hur lång kan man en ha HDMI-kabel utan försämringar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur lång kan man en ha HDMI-kabel utan försämringar?

Inlägg av tecno »

Ja det där tror jag lika mycket på som tomten på julafton att du har fullt ut på det avståndet dvs 60m med dussinkabel. Har en viss erfarenhet i bagaget med att bygga videoredigeringar i den högre divisionen, men vad vet jag som hållit på i drygt 20 år med dylika jobb.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Har du nånsin provat att skicka vga så långt då? Vad har videoredigering och att skicka signaler på långa avstånd med varann att göra?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag var med när några kopplade en projektor med 30 m VGA-kabel. Det såg risigt ut, trots att projektorn antagligen inte klarar mer än 800x600, eller max 1024x768.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Ok, det verkar alltså bara vara att testa, ta ett par steg tillbaka och se vad som händer. Ungefär som vanligt alltså ...... :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har tidigare använt VGA 2048*1536*70Hz i 24/32 bitar färgdjup (nu kör jag med 2560*1600 i 60Hz på en 30 tum Dell LCD via dual-link DVI och där är det definitivt också skillnad på dual-link kabel och annan dual-link kabel med en dålig kabel så får man drop outs).

Nå åter till VGA lösningen det gick inte med vilka kablar som helst (snarare så att det gick aldrig med någon "köpe-kabel" jag har genom året provat med en sju åta stycken olika från olika leverantörer.
Så jag lät tillverka kablar med 75 Ohm koaxer för de 5 snabba signalerna R+G+B+Hsync+Vsync (BNC in mot monitorn (Nokia 445XPro sista 21 tums CRT´n som inte var Trinitron med dess störande två trådar horisontellt över skärmen)).
Efter bytet till specialgjorda kablar så försvann alla skuggningar och liknande så det funkade helt perfekt tills det var dags för byte till större/bättre skärm .
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om en kabel fungerar bra eller inte på längre sträckor beror till största delen hur väl den är kontakterad i kabeländarna och därmed god impedanskontroll.

Vid en övergång mellan 62 Ohm till 75 Ohm (i tex kontakt) i karaktäristisk impedans så får man en reflex som ligger ca 20 dB under huvudsignalen - för att en reflex inte skall synas på en dator/videoskärm så måste reflexen vara mer än 40 dB svagare under huvudsignalen i effekt - dvs lägre än 1/10000 i effektnivå.

i verkligheten så är det inte den direkta reflexen man ser i monitorn utan ser reflexen av reflexen - dvs. reflexen som studsar i monitorn går till baka till avsändaren (videokortet) och där studsar igen tillbaka till monitorn och avståndet mellan kontrastomslag och skugga är alltså två hela kabelländer i tidfördröjning. Skall skuggan inte synas så måste anpassningen vara bättre än 20 dB returdämpning i både monitorn och i grafikkortet. (signalen tappar styrka 20 dB vid varje övergång dvs. 20 dB + 20 dB dämpning = 40 dB dämpning) och tur är väl det för att göra kontakter med bättre än 40 dB returdämpning skulle vara väldigt kostsamt tom. inom radio-världen då impedansmatchningsprecisionen mellan övergångarna måste vara lägre än 1 Ohm - och då kan man defintivt glömma bort D-SUB-kontakter som överföringsgränssitt.

Köper man billigast möjliga kablar så är det monteringen i kontakten som man prutar på eftersom det är den delen som är arbetsintensiv och kräver skicklighet (dvs kortas möjliga uppskalningar och förläggning av ledarna rätt gentemot varandra mm. i redan supertrångt utrymme) om man skall hålla impedanserna på så bra kontroll som möjligt.

Själva kabelsn egenskaper är av mindre vikt på dessa relativt korta distanser (< 100 meter) så länge den håller angivna impedanser och inte har för hög dämpning med längd - detta är väldigt mycket materialberoende och ju grövre man gör kabeln, silvrad skärm och mittledare för samma impedans och ju mer luft i isolermaterialet man har mellan ledare och skärm (koax), ju lägre dämpning och högre våghastighet får man.

På lägre frekvenser så är det skinneffekten som är dominerande medans på högre frekvenser så börja dielektriska förluster i tex isoleringen på twisted pair kabel bli klart synliga.
zyberzero

Inlägg av zyberzero »

Jag kör en billig (140 spänn!) 15 m HDMI-kabel av det fina kvalitetsmärket Deltaco mellan HTPC:n och min projektor i full-HD. Aldrig vart några problem.
bearing

Inlägg av bearing »

Kan det vara så att vissa hdmi-/dvi-sändare inte driver tillräckligt hög differentiell spänning för att få signalen att anlända intakt i andra änden av en lång billig kabel?
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag kör en 10m Deltacokabel för en femtiolapp mellan projektorn och Popcorn-maskinen. Visserligen "bara" 720P, men det fungerar utmärkt.
Skriv svar