Vakumram?

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Vakumram?

Inlägg av grym »

90 kr för frakt, men jag får plocka bort kultunnlen och ventil för att få ner vikten under 5kg
dom behövs ändå inte för funktionen
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Låt mig grunna litet. En polare lovade bygga om en kylkompressor då vi åt lunch i dag :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lugnt för min del

hur har du tänkt dig tätningen mellan glasskivorna?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Lika som jag testat med plexi. Fönstertätningslist i gummi.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om man har kylskåpskompressor typ TL2A (2 cc slagvolym) så är det inte någon vidare drag luftvolymmässigt i den, kan man lugnt säga... även med en fryskompressor med 4 cc slagvolym så blir det inte mycket till blås där heller, med andra ord så måste det vara ganska tätt i fixturen redan från början innan det tar vakum sas.

En sak till är att fixa någon form av oljefälla av den vita oljeröken som kommer ur kompressorn när den börja ha ganska bra undertryck - och jag lovar - den jäkla oljedimman är svårfångad och tränger igenom precis allt och bör gå in i någon kanister hårt packad med polertrassel varvat med fin träkol kanske - minst en läskburks storlek, så kanske du får bort 95% i allafall - se till och väg den då och då så att du vet hur mycket olja som försvinner ur kompressorn och fyller på då och då. (vanlig biltema kompressorolja duger här)

kan vara bra att väga hela kompressorn med rätt oljemängd etc. som referens då det är svårt att kolla på annat sätt mer än just att tappa ur innehållet - det brukar vara mellan 200 - 300 ml olja i en sådan kompressorn (men sällan står det något alls på etiketten) och jag har ingen aning hur lågt ner i oljenivå man kan köra innan konan som suger oljan tappar kontakten med oljan i kompressorn - för oljan kommer att sakta försvinna vid användning, den saken är klar.

Jag själv använder biltemas 175010 till både julapumpen och Edward-pumpens utblås, vilket tar bort ca 90% av oljan med hjälp av sintern, men utblåset bör ändå ledas ut så att kvarvarande oljeröken/luften inte släpps ut i lokalens luft om tillämpningen hela tiden läcker in luft eller kör med ballastventilen öppnad (för tvåstegs lamellpumpar).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ah... Kanske det är enklare att använda centraldammsugaren ändå? ;)

Nu behövs det inte så sanslöst mycket undertryck för att hålla filmerna plana. Har du ngt annat förslag på pump?
xxargs

Inlägg av xxargs »

kylskåpskompressor suger väldigt lite i volym men suger hårt till en liten bit under 1/10-dels atmosfär (ca 0.1 Bar absoluttryck).

Du kan alltid prova med dammsugaren och se om det drar ihop fixturen tillräckligt, Philipsdammsugaren FC9171 jag testade på nyss (med biltema 15-1366 som mätare) började med lägsta fart och blockering vid ca 5 kPa och vid fullgas och full blockering suger till ca 30 kPa under atmosfärstrycket (dvs 70 kPa, 0.7 bar absoluttryck) - vilket var mer än jag trodde och en damsugare har ju inga bekymmer med det där med luftkapacitet/volymflöde... sedan behöver man inte köra på full gas om man har damsugare som kan varvtalsstyras och nöjer sig med 5 - 10 kPa i undertryck gentemot lufttrycket. (dock måste man ha viss luftläcka så att motorn kyls)

du får kolla om dammsugarlösningen ger tillräcklig vakum för att lösa uppgiften (och försöka bedöma hur mycket luft som läcker), sedan blir det att titta efter en tystare och energisnålare alternativ.

sidkanalpumpar används ofta för sugkoppar i lyftdon som skall lyfta (även ganska tunga) kartonger med produkter mm. men de är inte speciellt tysta de heller....

Har du någon gammal avlagd Weller avlödningsstation så sitter det ofta en liten lamellpump för vakumsugningen - de suger på i alla fall med lite flöde. Annars jula vakumpump med två kubikfot i minuten och går ned till ca 1 - 0.5 mBar absoluttryck - dock pumpen bör vara strypt till mindre än 0.5 bar absoluttryck vid längre körning så att smörjningen fungerar (pumpen använder vakumet på sugsidan för att dra in olja i pumphuset)

Jag misstänker att du skall belysa i 5-10 minuter och då gäller det att pumpen pallar för detta (vilket gör att det blir tveksamt med weller-pumpen... - och även damsugaren om man inte får till luftläckan rätt)

mebrankompressorer har du ju redan titta på, luftpump till akvariepump (om sugsidan går att koppla in) ger ganska låg tryckdiff och liten flöde, så dessa går nog bort...

vanliga fläktar är nog i allafall att glömma.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag misstänker att du skall belysa i 5-10 minuter och då gäller det att pumpen pallar för detta (vilket gör att det blir tveksamt med weller-pumpen... - och även damsugaren om man inte får till luftläckan rätt)
Jo, men var förståndig och köpte en CD som inte kyldes av sugluften :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Hur mycket vakuum skall man behöva då? Conrads har en manometer, graderad från 0..-1bar
Skriv svar