Spännings referens

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dangraf

Spännings referens

Inlägg av dangraf »

Hej!
Jag skulle vilja mäta en spänning från en syrgassensor där utsignalen ligger mellan 0.8mV upp till ca 300mV.

Helst hade jag viljat slippa OP förstärkare och koppla sensorn direkt till en AD omvandlare.
Just nu har jag en AD på 12 bitar och har hittat en referens regulator på 1.184 V som jag tänkte koppla in.
Jag hade helst viljat ha en referens på ca 0.5V för att få bättre upplösning på signalen, men hittar inga sådana kretsar. Den minsta jag hittat är på 1.024V.

Så nu till min fråga. Vad tror ni om att man spänningsdelar utsignalen från regulatorn med 2st exakt lika stora resistorer? Om de påverkas av temperaturen borde väl båda påverkas lika mycket och därmed alltid få ut halva spänningen?

Jag vill ju inte att det på något sätt ska kunna diffa nån mv på grund av nått som jag inte tänkt på. Det gör inget om referensen inte är exakt halva utsignalen, bara den håller sig konstant.

Vad tror ni om min lösning? Kommer det hålla?
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

visst kan det hålla, men först att hitta två "exakt" likadana resistorer är ju ett projekt för sig :?
-kanske skulle försöka hitta på nåt TCXO-liknande med en transistor som värmer motstånden med en jämn temperatur för minsta drift kanske.. :shock:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vet du om din AD fungerar bra med en så låg referens? Kan hända att prestandan försämras så det inte är mycket lönt...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kommer att ge problem!

Inte för referensdelningen osv. men för att alla A/D-konvertere har brus i sig. Ditt sätt kommer att ge så pass mycket brus i signalen att det är dumt, dina effektiva bits sjunker till kanske 5-6 bit.

Jag vet att detta är ett problem redan vid 3V och jag tror inte att den blir bättre vid lägre spänninger *ironi!*

Enda vettiga lösningen är en op-amp om du ämnar att använda dina 12 bit.

Och som cyr påpekar: det är tveksamt om det ens kan fungera.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Hmm. Detta låter ju inte bra... Jag tänkte köra processorn på 3.3V, menar ni då att jag kan få problem med mina AD ingångar?
Jag tänkte använda AD omvandlarna i en DSPic30f6012. Tittar i databladet efter några gränser för Vref+ och Vref-, men hittar det inte. Benämns de som Vrefh och Vrefl, eller är det nått annat?? Jag behöver inte använda 12 bitars upplösning men 9-10 bitar hade varit önskvärt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då så, det är bara att peta dit en op-amp då. Vad du måste tänka på är att all elektronik ger brus och ju lägre spänning varje A/D-steg är ju mer bruskänslig är den såklart. Jag tror att du klarar 12 bit på 3,3V om du väljer en hygglig op-amp.

Vad ref'en benäms framgår av databladet men oftast ingår 'ref' som en del av namnet.
frejo

Inlägg av frejo »

Kör du med t.ex. en AVR så har du ju inbyggd opamp som kan sättas till 10x eller 200x, 10x verkar väl lämpligt för att få 0-3v.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Nu har jag kollat med microchip, och vrefh = vref+.
Enligt databladet är min vrefh = vss+2.7 vilket blir 2.7 volt för min del.

2.7V med 12 bitars upplösning ger att man kan mäta spänningar i steg om ca 660uV. Jag hade viljat mäta i steg om ca 200uV till 500uV.

eftersom sensorn är ganska slö och har 6 sekunders responstid att nå 90% av sitt värde, har jag ganska lång tid på mig att göra en mätning.

Skulle man kunna göra ett gäng mätningar och därefter ta medelvärdet för att få högre upplösning på sitt resultat? eller ser ADCns arkitektur ut så att den gör systematiska fel vid låga spänningar?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vad har du emot OP egentligen då?

Förstärk t.ex. 8ggr så kan du använda AD:n fullt ut. En pytte-kapsel och ett par motstånd är allt som tillkommer...
dangraf

Inlägg av dangraf »

Jag litar inte riktigt på OP förstärkarna att de ska ge en helt linjär spänning. Jag har simulerat lite i pSpice och tycker det e svårt att hitta en förstärkare som duger när man har en signal på några millivolt. de som finns i pSpice library finns inte att köpa i verkligheten o vise versa..
jag har 0-5v att röra mig med så det måste vara en rail to rail.
Skriv svar