Keppe Motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Keppe Motor

Inlägg av hubben »

Eftersom att inga "experter" konstaterat att den faktiskt fungerar så kommer det inga offentliga testresultat - det brukar fungera så.

Men hörni grabbar, ni har ju faktiskt inte fattat någonting. Magin ligger i MAGNETERNA! Magneter är väldigt mystiska saker, och om man placerar dem i rätt konfiguration kan man få dem att vibrera utan att tillföra nån energi. Den vibrationen kan man sedan överföra till elenergi utan att den upphör! Eller så kan man göra discar som roterar med bara lite magneter och nån spole som hjälp, eller fördela runda magneter jämnt runt en ferritkärna - helt av sig självt!

Den enda "free-energy" prylen jag sett som faktiskt fungerar var en smart kille over-there som tatt en glödlampa som han fick att lysa helt utan att koppla in något batteri. Istället hade han den kopplad till en motor, som han byggt en vev på, och så satt han och handvevade som en galning. Han var helt lyrisk över att det var "free-energy"... och det är klart, killen behövde banta så lite energi utvann han nog utan kostnad...

Det stora problemet är att vissa politiker är så jädra puckade att de ger statliga bidrag för utvecklingen av såna här produkter. Termodynamik borde vara en obligatorisk kurs att ha läst om du ska... tja... leva?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jo... jag var i Florida med en polare och hoppade fallskärm och då var det ett gäng killar på DZ som hade nån film de körde om och om igen. Den handlade om att man kunde bygga en energiväxlare, som fungerar på samma sätt som en bergvärmepump, men den tar energi från en annan dimension/parallellt universum/gud och suger in den till vår dimension. Det betyder ju att vi kan ha en verkningsgrad på över 1. De hade en prototyp på gång och oberoende forskningslabb som analyserade och testade. Eftersom att oljebolagen gjorde ALLT för att stänga ner projektet utvecklades det på ett universitet som var anonymt, men inom 6 månader skulle de släppa sina forskningsresultat.. Är det denna motor månntro?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Verkar i allafall vara en konstruktion som gör folk (åtminstone här) på bättre humör... :mrgreen:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Fattar inte vad man ska med en effektiv elmotor till när (V) redan har lösningen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Lite kul att kalla Tesla bortglömd, helt bortsett från att han inte är det så har han ju sitt namn i en SI-enhet, har man det så har man ju ett visst mått av berömmelse redan där :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

! Ja, varför inte köra med en dynamo på elbilen? Bevisar ju bara att man kan vara politiker även om man inte förstår mer än en fiskmås!

Tesla har varit bortglömd, men sen gjordes ju nyligen en hollywoodfilm där en magiker tog hjälp av Tesla för att klona sig själv (vad den nu hette) så nu är han ju ihågkommen igen. ;-)

Det kan vara rätt underhållande att lyssna på dessa muppar, men börjar man tro att någonting de säger är sant så är man rätt illa ute. ;-)

[edit] The prestige: http://www.imdb.com/title/tt0482571/[/edit]
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den hadde jag inte sett innan, och den kvaliten på personer ska vi ha som bestämmer över hela riket, suuuuuck

v-g skrev:Fattar inte vad man ska med en effektiv elmotor till när (V) redan har lösningen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

hubben: filmen heter "The prestige" och är faktisk bra. Just Tesla-biten visar väl mer hans lite sträva yta, resten får man ta med en nypa salt.

Men motorn detta handlar om är rolig, jag har kul varenda gång.

Alla dessa "vetenskapliga" undersökningar som refereras till, hur kommer det sig att de BARA är kända just på dessa sites?

Men JAG har faktisk gratis energi till att ladda min mobil! För en del år sedan installerade jag något elektronik som utbyte för en äldre enhet, den äldre enhet blev nerplockat för att göras plats - och den hade en solpanel! (Siemens M10, 12V) Detta tog jag hand om. Senare hittade jag en skrotat elektrisk sparkcykel där allt fungerade, jag tog hand om den också.

Så nu laddar panelen en av ackumulatorerna och jag laddar mobilen via en biladapter som jag fick i present så det är gratis energi! Och den kommer från ett av de kända dimensioner i detta universum! Förvisso misstänker jag att det egentligen är ett troll i en parallell dimension som vevar en generator som via en flux-kapacitor skickar energin in i ackumulatorn, jag har nämligen sett trollet i en dröm och då måste det ju vara verkligt!

I drömmen var trollet ganska trött på att veva så jag lovade att bara ladda när mobilen behövde det.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

v-g skrev:Fattar inte vad man ska med en effektiv elmotor till när (V) redan har lösningen: :mrgreen:
Stämpling till brott mot termodynamikens lagar FY!! :badgrin:
Laddning är något kapitalet har kommit på :D

(fast iofs det han vill åstdakomma är väl laddningsprocedur som tar 5 minuter istället för 15 timmar?)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev: Alla dessa "vetenskapliga" undersökningar som refereras till, hur kommer det sig att de BARA är kända just på dessa sites?
Mer seriösa siter kanske kräver repeterbarhet ? :)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

- VTT från Finland har precis publicerat sitt test som bekräftar att en fläkt gjord med keppemotorn inte följer varken AC eller DC-kurvor, har högt rpm, väldigt lågt ampere, inte blir varm och bara förbrukar en sjättedel av en konventionell fläkt i samma kategori. http://keppemotor.com/kmresearch.php
VTT är en statlig forskningorganisation i Finland, och som Finländare blev jag lite orolig att VTT skulle ha skämt ut sig här.
Så jag måste bara läsa igenom testraporten och kan konstatera att VTT inte gjort bort sig. VTT har fått i uppdrag att mäta energiförbrukningen och varvtal på en specifik bordsfläkt, vilket de också gjort. De har använt bra mätutrustning och redig mätmetod. Jag kan inte se något osakligt i raporten.

Det osakliga i sammanhanget är att testrapporten tydligen används i syfte att "bevisa" att den här fläkten skulle vara effektivare än en annan fläkt. Testrapporten gör inga som helst jämförelser överhuvudtaget! Ingenstans nämns något om "har högt rpm, väldigt lågt ampere, inte blir varm och bara förbrukar en sjättedel av en konventionell fläkt".
Jag antar keppe-dårarna avser att lura sig själv och andra noviser eftersom de inte förstår vad testrapporten faktiskt innehåller. Man kan ana sig till att fläktkonstruktören (som nog inser fakta) beställt testrapporten av VTT i syfte att vilseleda noviser i ämnet.

Edit: ändrade lite
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med VTT:s rapport i näven, presterar motorn signifikant bättre än annat?
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

min bordsfläkt (250mm) drar 25W på maxflås... vet inte om varvtalet.. får väl koppla upp å mäta... men det hela är HELT ointressant egentligen eftersom man borde ha DERAS propeller (eller likadan).
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

PLU skrev:Där man igen påstår sig kunna få mer energi än vad man tillför
/Pelle
I det citatet så finns svaret. Det är fake.
Det vore en evighetsmaskin, och sådana finns inte. Eller om man vill vara lite snällare så kan man säga "tro / önskedrömmar / falska förhoppningar". Har läst om Keppe-motorn förut, blev en hetsk debatt efteråt av en person som inte riktigt förstod. Lite svårt att förklara det där med energiprinciper och att alla omvandlingar medför förluster av energi och att det inte plötsligt blir _mer_ energi.

Det närmaste "fri energi" man kan komma är väl vacuumenergi. Den är möjligen detekterbar, men inget man bara utvinner sådär hur som helst. Stirlingmotorer går annars är ju faktiskt på fri energi (eller....den drivs värmekillnaden, t. ex. skillnaden mellan handflatan och luften) som i den här youtubevideon.

Stöter ni på någon virrpanna som pratar om Keppe så ge dem länken till nån Stirling-motor. Det finns och fungerar till skillnad från hokus-pokus och önskedrömmar.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

En bergvärmepump som drivs av en stirlingmotor vore ju vägen att gå för att värma kåken.... problemet är ju bara att om man vill ha ut lite effekt ur dem behöver du värmeskillnader på helst ett par hundra grader, och så varmt har man ju inte inne...
Skriv svar