Dina mini-projekt!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Clas Ohlson sålde ut 2N3055 för oemotståndligt lågt pris så jag köpte flera påsar.
När jag kom hem så började jag leta efter något intressant projekt med 2N3055 och hittde en
bok ur Elektors serie 301 kretsar eller något i den stilen på ett bibliotek. Där fanns ett schema på
en 40W förstärkare med 2st. 2N3055 som effekttrissor. Den ena fungerar som PNP med hjälp av
några andra vanliga transistorer. Lite udda så jag tyckte det kunde vara kul att testa.
Caddade ett 100x80 kort och allt fick plats. Snickrade två små trälådor och skruvade kylare
på gavlarna för 2N3055. Det hela är väldigt kompakt och jag har använt dom i bilen fastsatta
med kardborreband i min Volvo 240. Matas med +/-35V från min 12V till +/-35/2x5A dc-dc.
Just nu använder jag en av dom att driva min 2m Voight-pipa som har ett 100Hz 24dB LP-filter
i signalvägen. För hela registret så är ljudet inte alls lika varmt och mysigt som min Arcam men
när signalen är LP-filtrerad så märks ingen skillnad. Har tänk mig att koppla de två i bryggkoppling
men då måste jag fixa till lämplig drivning först.
Kan tillägga att jag först använde 0.33 ohms trådlindade effektmotstånd men efter att ha testat
uteffekten mha oscilloskop och effektresistorer som last så bytte jag ut den mot kolresistor.
När signalen klippte så blev det fula spikar men med kolresistorn så blev det mjuk klippning.
Mycket man kan lära sig med mätning!

När jag kom hem så började jag leta efter något intressant projekt med 2N3055 och hittde en
bok ur Elektors serie 301 kretsar eller något i den stilen på ett bibliotek. Där fanns ett schema på
en 40W förstärkare med 2st. 2N3055 som effekttrissor. Den ena fungerar som PNP med hjälp av
några andra vanliga transistorer. Lite udda så jag tyckte det kunde vara kul att testa.
Caddade ett 100x80 kort och allt fick plats. Snickrade två små trälådor och skruvade kylare
på gavlarna för 2N3055. Det hela är väldigt kompakt och jag har använt dom i bilen fastsatta
med kardborreband i min Volvo 240. Matas med +/-35V från min 12V till +/-35/2x5A dc-dc.
Just nu använder jag en av dom att driva min 2m Voight-pipa som har ett 100Hz 24dB LP-filter
i signalvägen. För hela registret så är ljudet inte alls lika varmt och mysigt som min Arcam men
när signalen är LP-filtrerad så märks ingen skillnad. Har tänk mig att koppla de två i bryggkoppling
men då måste jag fixa till lämplig drivning först.
Kan tillägga att jag först använde 0.33 ohms trådlindade effektmotstånd men efter att ha testat
uteffekten mha oscilloskop och effektresistorer som last så bytte jag ut den mot kolresistor.
När signalen klippte så blev det fula spikar men med kolresistorn så blev det mjuk klippning.
Mycket man kan lära sig med mätning!

Här kommer en chu moy klon!
Hade tyvärr ingen stereo potentiometer så det fick bli två separata, en för varje kanal.
Kretskortet är egen design och etsades sedan i skolans lokaler. blev kompakt och bra tyckte jag.
På bilden saknas op förstärkaren och kablage. Men blev överlag nöjd med den.
Drivs med ett 9V batteri.
Hade tyvärr ingen stereo potentiometer så det fick bli två separata, en för varje kanal.
Kretskortet är egen design och etsades sedan i skolans lokaler. blev kompakt och bra tyckte jag.
På bilden saknas op förstärkaren och kablage. Men blev överlag nöjd med den.
Drivs med ett 9V batteri.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knåpade ihop en lite temperaturstyrd "on/off" fläktkontroll med hjälp av en 741 op kopplad som komparator.
Transisorn är ett darlington par, fruktansvärt överdrivet men det var det jag hade hemma.
ntc-motstånd för tempmätning.
Tanken är att kretsen ska monteras i ett slutsteg där fläktkontroller saknas, vilket är lite jobbigt om man bara slölyssnar lite på musik och fläkten överröstar musiken
Transisorn är ett darlington par, fruktansvärt överdrivet men det var det jag hade hemma.
Tanken är att kretsen ska monteras i ett slutsteg där fläktkontroller saknas, vilket är lite jobbigt om man bara slölyssnar lite på musik och fläkten överröstar musiken

Testade att koppla upp två radiomoduler för seriell kommunikation som jag köpte för länge sedan från Sure Electronics. Cy2196R heter de.
Funkade finfint. 19200 baud överföringshastighet. Ska använda dem i ett lite större projekt som kommer upp senare...
Om ni undrar vad spartan eval kortet gör så använder jag den som en usb-till-lvttl-serial dongle. Har lagt in en enkel bit-fil i den som direkt mappar den virtuella serieporten, som sätts upp mot fpgan när man ansluter kortet, till två externa pinnar.
Funkade finfint. 19200 baud överföringshastighet. Ska använda dem i ett lite större projekt som kommer upp senare...
Om ni undrar vad spartan eval kortet gör så använder jag den som en usb-till-lvttl-serial dongle. Har lagt in en enkel bit-fil i den som direkt mappar den virtuella serieporten, som sätts upp mot fpgan när man ansluter kortet, till två externa pinnar.
Kretskortet etsat och monterat.
Var tvungen att placera en last över ingångskondensatorerna då jag
använde en 2x12V trafo som gav 2x19V ut i tomgång/liten last,
741 har max +/-18V. Det hela fungerar fint med 78L05 och 79L05.
Har inte testat med 7805/7905. Jag kan ställa spänningen mellan +/-5V
och +/-15.5V.
Med 7805/7905 och ett par kvalitétspottar plus panelinstrument skulle
det kunna bli ett bra labaggregat. Fast jag skulle nog vilja ha strömbegränsningsfunktion
också plus kanske högre utspänning.
Dioderna, 741 och bryggan plockade jag från skrot. Bryggan är en AEG B60 C 220 150KP
som passade perfekt i DIL-hålen.

Var tvungen att placera en last över ingångskondensatorerna då jag
använde en 2x12V trafo som gav 2x19V ut i tomgång/liten last,
741 har max +/-18V. Det hela fungerar fint med 78L05 och 79L05.
Har inte testat med 7805/7905. Jag kan ställa spänningen mellan +/-5V
och +/-15.5V.
Med 7805/7905 och ett par kvalitétspottar plus panelinstrument skulle
det kunna bli ett bra labaggregat. Fast jag skulle nog vilja ha strömbegränsningsfunktion
också plus kanske högre utspänning.
Dioderna, 741 och bryggan plockade jag från skrot. Bryggan är en AEG B60 C 220 150KP
som passade perfekt i DIL-hålen.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det gör mig halvt knasig att leta och mäta korsettstålen i min samling för att hitta rätt längd. I den här hållaren ska stål stå väl sorterade och uppmärkta så jag kan hitta rätt utan att ta fram måttband. De fyra rören längst till höger ska innehålla planchetterna. Rören kommer från jobbet och har innehållit linjärmotorer.

Bilder på Universella Spänningsregleringen.
Har funderingar på att göra den ännu mer universell genom att
lägga till enkel förreglering innan regulatorerna så att spänningen
inte kan överstiga max för OP-förstärkarna. Som det är nu så är
absolut max sekundärspänning från trafon 2x12V och alla 12V trafos
håller inte den spänningen.

Har funderingar på att göra den ännu mer universell genom att
lägga till enkel förreglering innan regulatorerna så att spänningen
inte kan överstiga max för OP-förstärkarna. Som det är nu så är
absolut max sekundärspänning från trafon 2x12V och alla 12V trafos
håller inte den spänningen.

Intressant, har du tänkt göra någon projekttråd så att man kan ta del av schemat?filipw skrev:Knåpade ihop en lite temperaturstyrd "on/off" fläktkontroll med hjälp av en 741 op kopplad som komparator.
- Klas-Kenny
Då min multimeter saknar transistor-test tog jag och byggde ihop en liten väldigt simpel transistor-testare

Ett serieinterface för att programmera en Crouzet Millenium 3 PLC
Ber om ursäkt för den risiga mobiltelefon bilden.
Ett särskilt tack till peter555 som gjorde grundforskningen här
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&start=15
och f.petrini som levererade optokopplarna

Den går som ett spjut, nu måste man bara lära sig FBD eller vad det heter.....
Ber om ursäkt för den risiga mobiltelefon bilden.
Ett särskilt tack till peter555 som gjorde grundforskningen här
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&start=15
och f.petrini som levererade optokopplarna

Den går som ett spjut, nu måste man bara lära sig FBD eller vad det heter.....