Övervakningssytem (Video) 2.4Ghz

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla

Övervakningssytem (Video) 2.4Ghz

Inlägg av Perkla »

Vet inte om jag sätter ut detta nu i rätt avdelning.. men testar o se vad som händer...

Köpte ett videoövervakningssystem på Media Markt, ett kitt med en 7 tums skärm med inbyggd mottagare för dom fyra trådlösa kamerorna, jag öppnade förpackningen och såg direkt att det verkade vara bra grejer, höljen i metall osv, ja även skärmen såg bra ut faktiskt..

Tänkte att jag skulle testa en kamera i samma rum som jag satt.. det funkade klockren, inga störningar alls och perfekt bild, så testade jag att gå ut och sätta ena kameran vid garaget som ligger 8 meter bort och hade mottagaren (skärmen) i köket som ligger närmast garaget och bilden blev skit dålig.. gick knappt att se nåt alls. Satte mottagaren i fönstret för att få fri sikt och då blev bilden bra igen... men så testade jag att ta in kameran igen för att undersöka vad som kunde blivit fel eftersom det inte funkade så bra som jag hoppats på.. jag menar alla hus har ju väggar och dörrar..

Satte kameran i rummet intill där jag satt och stängde dörren.. då var bilden så kass att man heller inte såg nåt.. avståndet var då ca 3 meter och imellan var en trävägg som är ca 7cm tjock och byggd av regelvirke i trä samt vanliga spånskivor och gullfiber imellan... hehe tänkte jag... sicket jävla skit.. funkar ju för faan sämre än en vanlig video babysitter som man kan köpa för 399:- i en vanlig bäbis affär... hehe..

Testade en sista grej... satte mottagaren (skärmen) på ena sidan av en innerdörr här hemma.. och kameran på andra sidan.. ja dörren var ju såklart stängd, nää.. skitdålig bild och gick knappt se nåt alls på skärmen... o då hettade jag till och tänkte vad faan ska man slänga ut massa tusen på sånt här skit... bättre att köpa 3 video babysitters för faan... tänkte jag..

Ringde till Media Markt o försklarade som det var.. dom sa: Detta system är bra.. och ska funka igenom träväggar och innerväggar i ett normalt hus... för att kunna övervaka rum i byggnaden.. samt att det åxå ska funka igenom tunna betongväggar åxå.. och att dom inte haft några reklamationer på dessa kit.. ja men vad bra sa jag... jag kommer in och byter då.. för nåt fel måste det ju vara... nä det går inte sa han... vi har inga kvar och vi kommer inte ta in fler sånna.. men du kan få pengarna tillbaka.. o jag sa men det vill jag inte.. jag vill bevaka mitt hem..

Så nu är frågan... kan det vara nåt enkelt fel jag själv kan fixa.. ? det är ju 2.4Ghz så det ska ju inte vara så mycket som stör ut denna typen av grejer.. och kablar osv sitter som dom ska åxå.. ja jag kan inte hitta nåt fel alls... skulle ju vara bra om jag kunde få till det då jag vill ha en kamera på varje husknut samt vid ytterdörren...

Dessa grejer är det
http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=1160

Nån som har några förslag om vad som kan vara fel.. jag vill inte ha pengarna tillbaka... jag vill ha ett fungerande övervakningssystem.. dessa går ju inte att använda, funkar ju inte ens igenom en vanlig innerdörr med ca 2-3 meters avstånd mellan mottagare och kamera... det är verkligen skitdåligt.

Tacksam för hjälp...

// Perkla
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Övervakningssytem (Video) 2.4Ghz

Inlägg av netrunner »

- Har du kollat att antennen sitter på och inte glappar?

- Antennerna ska peka rakt upp, dvs "bredsida mot varandra".

- Du kan testa detta på kamerorna (inte mottagaren). "Skålen" ska då "sikta" med öppningen mot mottagaren: http://www.freeantennas.com/projects/te ... index.html
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

>det är ju 2.4Ghz så det ska ju inte vara så mycket som stör ut denna typen av grejer..
2.4Ghz bandet är det fria(ISM) band som är mest fullt av skit, alla wlan,bluetooth,många tagentbord/möss och microvågsugnar (vilket man iof inte kör så länge åt gången)

Vi körde en fölövervakning med horsecam (vilket egentligen bara är brandat kina skräp..). Fördelen är att det sitter SMA kontakter för antennen på både mottagare och kamera. På så sätt lyckades vi placera antennen så att det blev fri sikt ca 150 m. Vad vi då upptäckte var att den rena mottagningsboxen gav en mycket sämre bild med mycket störningar än om vi tog ut bilden från den handhållna enheten med intern antenn. ( http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=1155 är exakt samma enhet med en annan kamera.) Problemet verkade inte vara signalstyrkan utan något i videodemoduleringen.

Försökte importera ett direkt från kina, men dealextreme.com hade "lite" leveransproblem. Så jag har nu beställt en wlan kamera istället (vilket borde ligga på posten idag typ, kan återkomma med en review senare).
De har för övrigt liknande kit som det du köpt på MediaMarkt med...

http://www.dealextreme.com/products.dx/ ... 20wireless
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Perkla skrev: ... jag vill ha ett fungerande övervakningssystem..
Då får man helt enkelt sikta in sig på något som inte har analog trådlös överföring, och för att vara lite elak så är det väl knappast rätt att kalla det där för "övervakningssystem" Billiga trådlösa CMOS-kameror, 7" skärm, ingen inspelning...
Man kan likagärna vara utan....
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag fick min kamera idag, mycket gediget hus.
Funkar bra med wpa, ger bra bild och inga störningar, just nu är det dock bara ett golv/tak mellan kamera och AP.
Dock verkar linsen tyvärr ganska tele

Känns kanske inte helt seriöst när "drivrutiner"/manual kommer på en CD-R skiva som har typ hello kitty figurer på sig...
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

AndLi: Vad blev det för kamera? Är själv i tankarna om att införskaffa en wlan-kamera. Men jag tycker alla verkar så dyra, kanske slutar med att jag köper en vanliga webbkamera och drar kabel till servern istället...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44329

Clas Ohlsson har nu också trådlösa kameror för samma pris (tror inte de är wlan dock)
Skriv svar