Min Åsbrink-svarv, numera såld till Zealotry

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: Köpte visst en Åsbrink: Den lever!!!

Inlägg av X-IL »

Nu har jag kommit en bra bit med min bollsvarvningstillsats. Se bilderna nedan. Har gjort en del misstag men därmed lärt mig massor också. Nu återstår att göra en L-formad stålhållare som är 20mm tjock (spåret är så brett), samt att sätta dit riktiga insexskruvar. Skruvarna som sitter där nu är mest för att visa var de skall sitta. Handtaget sitter med gänglåsning, likaså skruven som håller ihop den statiska delen och rotorn.
Mellan pluggen och rotorn är det lite fett så att det glider hyfsat. Sen skall den ju inte gå för lätt heller tycker jag, känns som att man har mer koll om det är lite motstånd, men det kanske är bara jag?

Nå vad tycks?
Ja den är polerad på sina ställen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: Köpte visst en Åsbrink: Bollsvarven halvklar

Inlägg av X-IL »

I brist på vettigt material att göra stålhållaren till bollsvarven med så fick det bli lite annat idag (kände inte för att fräsa ner ett 40mm block till 20mm). Jag tog tag i att konvertera ett bakelit(?)kugghjul jag hittat. Så nu har jag även ett 46-tandshjul. Det som behövde göras var att svarva upp stålcentrumet lite, hyvla ett kilspår(gjordes med ett stickstål som hade rätt bredd) samt kapa av centrumet då det stack ut alldeles för långt från hjulet.
Testade att svarva lite fantasigängor med det nya hjulet(46/100*3,175=1,4605 mm stigning). Verkar knepigt att få det bra, men nu skulle jag i alla fall kunna göra en skruv och en mutter som passade ihop hyfsat. Måste plugga på mer om hur man får till det bra, har för mig att man skall snedställa toppsliden av någon anledning?
I veckan blir det till att leta lämpligt 20mm material, har haft något skrot tidigare men det verkar ha städats bort.
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Om du snedställer toppsliden så belastar du inte stålet så mycket eftersom stålet då bara skär på ena sidan. Jag brukar snedställa toppsliden 29 grader. Det går dock att gänga utan att snedställa toppsliden men belastningen blir då lite högre på stålet.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Skummade snabbt igenom de senaste sidorna i denna tråd men hittade inte vad du skulle ha "bollsvarvsverktyget" till och hur du funderar att nyttja den. Jag antar att du du ska ställa ledpunkten precis där "bollen" har sitt centrum och svarva därefter. Jag vet inte hur din svarv fungerar exakt men det finns andra metoder/verktyg som gör att du både kan svarva invändiga såsom utvändiga radier. Detta gör man genom att låsa tvärsliden med en ledad historia som gör att tvärsliden gör en cirkulär rörelse när du matar fram tvärsliden (i tvärrikningen). Beroende då på om den ledade historien befinner sig framför eller bakom tvärsliden (i längdgående riktning) så bestämmer du om denne skall röra tvärsliden i en konvex eller konkav rörelse. Dock fungerar denna metod maximalt för 180 grader, dvs. en full radie.

Vid gängning tvärställer du verktygssliden för att undvika "korsande" spån samt för att minska verktygets kontaktyta med stålet (som orsakar vibrationer). Frammatningen av stålet, för varje cykel, sker då endast med verktygssliden.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hänger inte riktigt med vad du menar med den ledade historian Fräsen :) En bild säger mer än tusen ord. Bollsvarven är bara ett kul projekt för att lära mig hantera svarven och fräsen hemma. Om jag sen kan göra lite knoppar till diverse utrustning så är det en bonus, det är resan som är målet. Min tillsats är tänkt att användas så här ungefär: Youtube-klipp

Om man använder verktygs-/toppsliden att mata in med, och har den ställd i vinkel, får man inte "breda" gängdalar då? Måste nog testa det för att se hur det hänger ihop.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Sant, en bild förklarar mer men jag orkar inte rita just nu. Kan kladda ner något i morgon kanske.

Angående gängningen så följer verktygssliden den 30 gradiga flanken och breddar därför inte ut gängdalarna. Dock blir ju hela gängan hela tiden förskjuten inåt chucken för varje cykel. Med detta menar jag att du börjar med att skära den vänstra delen av gängtoppen och sista skäret kommer att ta på höger sida om flanken. Mitt resonemang hänger på att du gängar högergäng MOT chucken...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jaha, då var stålhållaren klar. Tyvärr klantade jag mig nog lite vilket kommer att synas på bilder när jag orkar ta sådana. Sen hade jag nog trott att jag skulle klara lite större bollar, nu tror jag det hamnade på 55-60mm nånstans.
Stålhållaren fick göras i 20mm aluminium då jag inte hade 20mm stålskiva hemma. Största missen jag gjorde är nog att jag inte lämnade tillräckligt med gods ovanför stålet som M5:orna som håller fast stålet är gängade i. Jag kan köra med 1/4" eller 8mm stål, beroende på slipning och shims förstås.
Hoppas att jag kommer ut en sväng i garaget i morgon kväll så ska jag slipa till ett stål och se om jag inte kan få till lite radier.

Det är fruktansvärt roligt att hålla på med fräsen och svarven. Idag syndade jag lite och svarvade till en träplugg för att kunna gjuta mitt pelarrör till JULA-fräsen också.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Då har jag testat bollsvarven litegrand, men behöver fixa lite till för att få bättre resultat. Just nu sticker spännskruvarna ut för mycket och stålet jag testat med var för långt. Lyckades i alla fall svarva en "tulpanknopp" igår.
X-IL
EF Sponsor

Re: Köpte visst en Åsbrink: Bollsvarven klar

Inlägg av X-IL »

Så då har jag hunnit svarva lite mer och ta lite foton. Har som vanligt lärt mig saker... T ex, även om man drar åt chucken för kung och fostervatten så kan arbetsstycket vandra om man inte tänker till. Sen har jag även insett vikten av att stålhållaren är spetsig sett ovanifrån. Lite olika bilder nedan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Fick hem min tachometer/räknarmodul från DAP igår, testade med mekanisk brytare och ett sjuhelvetes darrande med fingret på brytaren (tänk track and field på Nintendo 8 bit) efter att jag konfigurerat den. Ser ut som att det ska gå bra att använda en mikrobrytare om jag inte bygger en optisk givare a la Tecno (finns redan på breadboard). Har för mig att det stod i manualen att den skulle klara upp till 20Hz med mekanisk brytare, och det är snabbare än mina 1100 varv på svarven.
Tänkte alltså använda detta till att ha koll på varvtalet på svarven. Tyvärr är inte enheten bakgrundsbelyst, i såna fall hade jag satt den en bit ifrån svarven så att jag kunde dela den med fräsen genom att slå om en switch eller två. Får se om jag gör en docka vid varje kanske, eller köper en annan räknare till fräsen.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Den här är ju nästan gratis, $14,7 ~ 99kr till dörren.
Bild
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.41842

Bara att sätta en vit tejpbit på chucken/nåt kugghjul och köra...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja visst är det billigt, billigare än det jag köpt nu, men det är itne en handhållen enhet jag är ute efter. Till fräsen kanske det blir en sån dock, vem vet.
jaras

Inlägg av jaras »

Jag kör en vanlig cykelmätare från CO som varvräknare på min Blomqvist-svarv, jag har ställt in hjulstorleken så att 1000 varv/min visas som 100. Helt okej funktion, men efter att jag monterat den så såg jag en annan som går att köra som varvräknare. 80 kr hos Biltema, RPM 0–3600 enligt manualen. Artikelnummer 270004.
Tror att den varit uppe förut på EF

Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Aha, en sån cykeldator kanske man ska köpa till fräsen då. Svårt att få dit magneten på nåt bra ställe dock tror jag. Men problem är till för att lösas.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jaha, tänkte bara uppdatera denna tråd lite. Har ännu inte monterat någon varvräknare på svarven, men planer på hur det ska göras har i alla fall smitts. Planen är att använda reflexgivare och att fästa denna med neodym-magneter (alltså den stillastående delen, den rörliga är ju bara lite vit tejp eller liknande).
Jag har sen sist också konstruerat ett enkelt stopp att klämma över kanten på bädden samt börjat svarva till en morsekona i metall. Jag får usel finish när jag matar med toppsliden så jag tänkte fixa en enkel supportslip av en Dremelkopia för att få till ytan, givetvis kommer jag att skydda svarven ordentligt från slipdammet. Får se när jag kan komma till skott med detta, jag har stort behov av att städa/organisera innan jag kan fortsätta, men det är ju såååå tråkigt.
Ja just ja, har så smått börjat bygga på utdragslådan som skall sitta under svarvbordet också.

Till sist en liten fråga, jag ska svetsa stöd mellan mina ben på bordet för att få det stabilare. Ett kryss är väl allra bäst, men vad är näst bäst? En diagonal eller vågrät stötta?
Skriv svar