Hur känna av vinkel mot marken?
Hur känna av vinkel mot marken?
Har funderat på en kul grej några år nu, utan att egentligen komma någon vart. Tänker mig en navkapsel med en jeffla massa lysdioder i. Det hela styrs av en µCU, och någon fiffig vinkelsensor ser till att µCUn hela tiden vet vinkeln mot marken, så "bilden" kan justeras därefter.
Är detta görbart?
Ett vanligt däck på en 16" fälg har ca 190 cm i omkrets, i 110km/h blir det ca 16 varv per sekund om jag inte räknar helt fel. Kan en vanlig accelerometer, om man placerar den något excentriskt, hantera den acceleration som blir av snurrandet? Rent teoretiskt så borde man ju enkelt kunna veta var på varvet man är, eftersom accelerationen borde bli som minst när sensorn är på väg ner, och som störst när sensorn är på väg upp. I.o.f.s. så jobbar väl de flesta accelerometrar i en riktning, men om man använder en dubbel-accelerometer (X/Y) så borde man väl kunna hålla koll på gravitationen, så man hela tiden vet riktningen mot mark?
Är detta görbart?
Ett vanligt däck på en 16" fälg har ca 190 cm i omkrets, i 110km/h blir det ca 16 varv per sekund om jag inte räknar helt fel. Kan en vanlig accelerometer, om man placerar den något excentriskt, hantera den acceleration som blir av snurrandet? Rent teoretiskt så borde man ju enkelt kunna veta var på varvet man är, eftersom accelerationen borde bli som minst när sensorn är på väg ner, och som störst när sensorn är på väg upp. I.o.f.s. så jobbar väl de flesta accelerometrar i en riktning, men om man använder en dubbel-accelerometer (X/Y) så borde man väl kunna hålla koll på gravitationen, så man hela tiden vet riktningen mot mark?
Re: Hur känna av vinkel mot marken?
Nåt i den här stilen alltså?
http://www.ledwheels.com/ledwheels.htm
eller
Man kan kanske sätta någon sensor som känner av någon icke roterande del som tex bromsoket.
http://www.ledwheels.com/ledwheels.htm
eller
Man kan kanske sätta någon sensor som känner av någon icke roterande del som tex bromsoket.
Senast redigerad av Gimbal 12 september 2010, 21:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur känna av vinkel mot marken?
Haha, ja, exakt så!
Självklart är någon annan före, så är det alltid
Men billigare att göra det själv, kanske 



Re: Hur känna av vinkel mot marken?
Varför inte en magnet på en del som står stilla och en givare som ger en puls när den passerar magneten. Då får du ju frekvens och en nollpunkt och borde kunna räkna ut resten därifrån... visst, det tar ett helt varv att korrigera när hastigheten ändras, men även bilden i youtubeklippet gungade ju lite. Vill du ha bättre "upplösning" slänger du dit fler magneter jämt fördelade så får du fler nollpunkter och bättre uppdateringsfrekvens på rotationshastigheten?
Re: Hur känna av vinkel mot marken?
Trådtöjningsgivare för däcket deformeras alltid lite mer när det
vilar mot underlaget. Borde räcka att placera givaren ganska närma fälgen.
vilar mot underlaget. Borde räcka att placera givaren ganska närma fälgen.
Re: Hur känna av vinkel mot marken?
Jag tror nog på accelerometer vägen. Sätter du den i centrum så är det i princip tyngd accelerationen den känner av. Att det lutar lite vid acceleration och inbromsning gör kanske inget.
Re: Hur känna av vinkel mot marken?
Vad är fördelen med accelerometer över magnet med halleffektswitch, som hubben föreslog?
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4736
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Hur känna av vinkel mot marken?
"Sätter du den i centrum så är det i princip tyngd accelerationen den känner av. Att det lutar lite vid acceleration och inbromsning gör kanske inget "
Det kommer att inverka rejält då man accelererar / retarderar.
Å andra sidan kanske det blir coolt då hela bilden lutar då man gasar
och tippar framåt då man bromsar.
Skall det vara stabilt så är hallsensor lösningen troligtvis bäst
Swech
Det kommer att inverka rejält då man accelererar / retarderar.
Å andra sidan kanske det blir coolt då hela bilden lutar då man gasar
och tippar framåt då man bromsar.
Skall det vara stabilt så är hallsensor lösningen troligtvis bäst
Swech
Re: Hur känna av vinkel mot marken?
Många bra idéer!
Magnet och hallsensor verkar vara en bra lösning, det är bara att ha en motvikt inuti "navkapseln" som snurrar fritt så står den hyffsat still i förhållande till marken. Den lär ju dock också påverkas av acceleration och retardation, men det vore nog bara ballt
I.o.f.s. skulle ju hela prylen egentligen se för taskig ut..men det vore skoj
Magnet och hallsensor verkar vara en bra lösning, det är bara att ha en motvikt inuti "navkapseln" som snurrar fritt så står den hyffsat still i förhållande till marken. Den lär ju dock också påverkas av acceleration och retardation, men det vore nog bara ballt

I.o.f.s. skulle ju hela prylen egentligen se för taskig ut..men det vore skoj

Re: Hur känna av vinkel mot marken?
Är tveksam till en accelerometer med tanke på hur ett hjul rör sig, mycket vibrationer och rörelser upp och ner. Men det kanske går att filtrera bort?
Re: Hur känna av vinkel mot marken?
Kan man inte ha optiska avståndsgivare givare? mäter på så sätt lutningen mot underlaget,
Man måste kanske dock ta en funderare om uppför och utförsbackar hur det påverkar samt trottoarkant.
Man måste kanske dock ta en funderare om uppför och utförsbackar hur det påverkar samt trottoarkant.
Re: Hur känna av vinkel mot marken?
Har du en bil med abs sitter ju redan en induktiv givare och läser av ett tandhjul. Det går ju att använda. Sedan måste man ju föra över signalen till hjulet på något sätt.
Re: Hur känna av vinkel mot marken?
fast den givaren sitter ju normalt sett på spindeln, och sen sitter det ett tandhjul där alla tänder är likadana i hubben..
Blir nog bra bökigt det..
Blir nog bra bökigt det..
Re: Hur känna av vinkel mot marken?
I något nummer av Elektor (tror det var sena 2008) hade de gjort en LED-snurra.
Den triggade varje varv mha en spole och en opamp (eller två opampar till och med
).
Jordens magnetfält räckte tydligen för att inducera pyttemycket spänning i spolen som kunde förstärkas, och med den andra opampen kunde en fin fyrkantsvåg levereras.
Vet inte hur det fungerar när det roterar sakta dock...
Den triggade varje varv mha en spole och en opamp (eller två opampar till och med

Jordens magnetfält räckte tydligen för att inducera pyttemycket spänning i spolen som kunde förstärkas, och med den andra opampen kunde en fin fyrkantsvåg levereras.
Vet inte hur det fungerar när det roterar sakta dock...