Elektronikenhet till Primus 2480 husvagnspanna
Elektronikenhet till Primus 2480 husvagnspanna
Någon som har lagat sk. svarta lådan som sitter på en sådan panna? många husvagnsägare sliter sina hår då de går sönder då prislappen är märkt 4500kr. Jag har lött loss kretskortet och konstaterat att det är 2 eller 3 st transistorer som brunnit. Grejjen är bara att en av dessa går det inte att tyda texten på, så då undrar jag om det är någon som vet något om dessa?
Har pratat med 2 husvagnsägare och de är samma komponenter som brunnit för dem av någon anledning.
Har pratat med 2 husvagnsägare och de är samma komponenter som brunnit för dem av någon anledning.
Re: Elektronikenhet till Primus 2480 husvagnspanna
Foto med skärpa? Anslutningar? Kretskortsfoto? Schema? Symptom?
Foto kan jag ordna imorgon då lådan ligger på jobbet, anslutningar tja. det går en kabel till en cirkulationspump och en till en temostatenhet inne i husvagnen. Sedan finns en tråd till ett glödstift som tänder pannan och två trådar som går till varsin magnetventil som ska släppa gasol till pannan.
Slutligen en eller två trådar som går till en pyrostat som känner av om pannan tänt efter en viss tid. Schema finns ej och symptomen är att pannan lägger av helt och hållet då transistorerna verkar gå till en av magnetventilerna (konstigt att det inte är ett relä men det är väl för att spolen drar mer ström än en transistor).
Kan en transistor brinna isf. om det är kortis eller avbrott i magnetventilen?
Slutligen en eller två trådar som går till en pyrostat som känner av om pannan tänt efter en viss tid. Schema finns ej och symptomen är att pannan lägger av helt och hållet då transistorerna verkar gå till en av magnetventilerna (konstigt att det inte är ett relä men det är väl för att spolen drar mer ström än en transistor).
Kan en transistor brinna isf. om det är kortis eller avbrott i magnetventilen?
Den första åtgärden är väl att försöka byta transistorerna. Och kolla om anslutningarna för cirkulationspump och magnetventil har backspänningsdioder.
Schema kan ev återskapas med detaljfoto av kretskortets båda sidor.
Annars låter det som att det skulle gå att konstruera ett ersättningskort relativt enkelt. Om försäkringsbolagets villkor tillåter egenkonstruktion (explosions- och kvävningsrisk).
Anslutningar:
* Temostatenhet (in - inomhustemperatur)
* Pyrostat (in - flamsensor)
* Glödstift (ut - tändning)
* Cirkulationspump (ut)
* Magnetventil (ut - gasolregulator)
Schema kan ev återskapas med detaljfoto av kretskortets båda sidor.
Annars låter det som att det skulle gå att konstruera ett ersättningskort relativt enkelt. Om försäkringsbolagets villkor tillåter egenkonstruktion (explosions- och kvävningsrisk).
Anslutningar:
* Temostatenhet (in - inomhustemperatur)
* Pyrostat (in - flamsensor)
* Glödstift (ut - tändning)
* Cirkulationspump (ut)
* Magnetventil (ut - gasolregulator)
Jo jag tänkte byta dem bara jag/någon vet beteckningen på transistorn som brunnit. Till storlek är den transistorn som brunnit lika som en av de som är hel så man kan ju alltid chansa.
Sedan återstår frågan varför de brinner? att börja nytillverka sådana kretrskort tror jag inte skulle vara lönsamt, volymerna är nog för små.
Sedan återstår frågan varför de brinner? att börja nytillverka sådana kretrskort tror jag inte skulle vara lönsamt, volymerna är nog för små.
Fick du ordning på din värmare, och vad var problemet från början. Har själv två värmare som startar utan problem men stänger av sig efter 20-25 sekunder.
-
Om ni båda fotar många och bra bilder på det hela, kan vi nog hjälpa er båda.
Hej
Jag har också samma brännare som ni den slutade att fungera av sista turen i höstas. När jag trycker på återställningsknappen på pannan så är det helt dött, det är bara cirkulationspumpen som surrar. Nu hör det till saken att min cirkulationspump för lite oljud och jag misstänker den är dålig, kan den påverka så att pannan inte går igång. Jag hör inte nåt från magnetvenilerna och ingen gas eller att det blir nåt tändförsök. Jag har bytt elektonikenheten tidigare men som sagt 4500 kr är svindyrt. Hur kollar man magnetvetilerna, glödstift, eletrod m.m. Det hade varit suveränt ifall vi gemensamt kan hjälpas åt att finna lösningarna.
Vänliga hälsningar
Bosse
Jag har också samma brännare som ni den slutade att fungera av sista turen i höstas. När jag trycker på återställningsknappen på pannan så är det helt dött, det är bara cirkulationspumpen som surrar. Nu hör det till saken att min cirkulationspump för lite oljud och jag misstänker den är dålig, kan den påverka så att pannan inte går igång. Jag hör inte nåt från magnetvenilerna och ingen gas eller att det blir nåt tändförsök. Jag har bytt elektonikenheten tidigare men som sagt 4500 kr är svindyrt. Hur kollar man magnetvetilerna, glödstift, eletrod m.m. Det hade varit suveränt ifall vi gemensamt kan hjälpas åt att finna lösningarna.
Vänliga hälsningar
Bosse
Jag har min utbytta elektronikbox liggande här, den är helt visuellt helt ok så behöver någon
ha komponentbeteckningar så kan jag troligen utläsa det på komponenterna.
ha komponentbeteckningar så kan jag troligen utläsa det på komponenterna.
Att transistorerna sticker kan bero på att dioderna över reläerna har gått åt pipan vilket isåfall gör att hela backspänningen från spolen slår sönder trissan, kolla dessa också. Har själv trilskats med detta system, styrenheten i vagnen var defekt, löstes genom att byta någon av kretsarna, kommer inte ihåg vilken. Svarta lådan har jag fått fart på hjälpligt men inte helt, ska byta 4001:orna i denna nu, transistorer och annat är kollat. En av dessa har jag konstaterat är trasig, men jag byter alla tre kretsar på en gång för enkelhetens skull....
Funderar faktiskt även på att kika igenom om man skulle sätta något kraftigare trissor som driver reläerna.....
Som det ser ut idag funkar hela systemet utan gasol, dvs elpatron fungerar med en liten omkoppling så svärfar kan vara ute iallafall.
Frågan om att kolla gasventiler, glödstift od: Kolla i manualerna, där finns felsökningshjälp.
Pumpen: Ska inte påverka funktionen, den får spänning antingen från att gasolvärmen slår på eller att man kör igång elvärme.
EDIT:
Har tagit ur 4001:orna och testat dem i en ic-testare, två av tre var defekta..... Har bytt dem och skall testa kortet i morgon i svärfars husbil. Håller tummarna....
Funderar faktiskt även på att kika igenom om man skulle sätta något kraftigare trissor som driver reläerna.....
Som det ser ut idag funkar hela systemet utan gasol, dvs elpatron fungerar med en liten omkoppling så svärfar kan vara ute iallafall.
Frågan om att kolla gasventiler, glödstift od: Kolla i manualerna, där finns felsökningshjälp.
Pumpen: Ska inte påverka funktionen, den får spänning antingen från att gasolvärmen slår på eller att man kör igång elvärme.
EDIT:
Har tagit ur 4001:orna och testat dem i en ic-testare, två av tre var defekta..... Har bytt dem och skall testa kortet i morgon i svärfars husbil. Håller tummarna....
Hejsan!
Ser att det är länge sedan nån skrev något i denna tråd men jag hittade lite info nu när jag skulle hjälpa brorsan med hans primuspanna !
http://karavaanari.org/index.php/topic, ... tml#msg304
mvh/Roger
Ser att det är länge sedan nån skrev något i denna tråd men jag hittade lite info nu när jag skulle hjälpa brorsan med hans primuspanna !
http://karavaanari.org/index.php/topic, ... tml#msg304
mvh/Roger