Programerbar IR-fjärr med Intervalltimer, time lapse foto
Re: Programerbar IR-fjärr med Intervalltimer, time lapse foto
Hittade några riktigt fina time lapse filmer på en sida:
Rörande film.
Vackra bilder.
Även många komiska bilder tyckte jag, eftersom tilt-shift objektivet gjorde att det liknade makrofotografi. Bilder ur puttenuttlandet.
Vackra bilder.
Även många komiska bilder tyckte jag, eftersom tilt-shift objektivet gjorde att det liknade makrofotografi. Bilder ur puttenuttlandet.
I väntan på timer så provade jag manuellt igen, barnen fick ställa upp på lite favoritsysslor:
Rita av mormor
Äta favoritmaten
Det är knappt så man behöver öka farten på gröt-ätningen, hon slänger i sig den på nolltid
Den här gången var det manuell skärpa på kameran och det blev ju bättre!
skulle tro att det är ca 3sek mellan bildern, jag tog bara så fort det gick.
Rita av mormor
Äta favoritmaten
Det är knappt så man behöver öka farten på gröt-ätningen, hon slänger i sig den på nolltid

Den här gången var det manuell skärpa på kameran och det blev ju bättre!
skulle tro att det är ca 3sek mellan bildern, jag tog bara så fort det gick.
-
- EF Sponsor
Re: Programerbar IR-fjärr med Intervalltimer, time lapse fot
Nåt sånt här hade jag tänkt mig att en enkel timer med rätt stora inställningsmöjlighter skulle kunna se ut.
Tyvärr har rattarna alldeles för liten diameter så det blir att beställa nya.

Tyvärr har rattarna alldeles för liten diameter så det blir att beställa nya.

Senast redigerad av thepirateboy 4 augusti 2012, 10:34:08, redigerad totalt 1 gång.

Ser ju ut som en kommersiell produkt, snyggt!!

för bara ett par dagar sen släpptes ett CHDK (Canon Hack Development Kit) till SX1
och såklart så kan man lägga in ett eget script som fixar timelaps-foto!
Efter nån timmes läsande och uppdaterande av mjukvara så har min canon nu timelaps-foto inbyggt!!

Tyvärr så behöver jag ju inte nån extern fjärr till kameran nu.
Fan va snålt av canon att inte ha det i sin egen mjukvara och det är ju massor av andra saker som dom inte heller har med.

Det finns massor av nya grejer i den hackade mjukvaran.
Så kan det gå! nu får jag hitta på nått annat med min nya timer.
Den från electrokit kommer jag sälja om nån är intresserad, den andra funderar jag på att sätta på nån billig kamera som man kan lämna utan att behöva vara så orolig för att den ska komma bort.
Men jag kan väll fortsätta att spam´a tråden med filmer!

-
hur har det gått med byggandet? jag har läst tråden och förstått att detta är precis vad jag är ute efter. Problemet är att jag inte har tillräcklig kunskap att bygga ihop den här intervalltimern med fjärren... ingen kunskap alls faktiskt =). Tror ni att jag kan fixa det ändå? Kan någon tipsa om ställe där jag kan läsa på mer om ämnet, eller kanske berätta om hur intervalltimern fungerar?
Det finns en färdig produkt att köpa med exakt samma funktion som heter Pclix, kostar ca 140 dollars. Men jag känner att det är för mycket pengar med tanke på vilken funktion den har.
Det finns en färdig produkt att köpa med exakt samma funktion som heter Pclix, kostar ca 140 dollars. Men jag känner att det är för mycket pengar med tanke på vilken funktion den har.
Jag la ju i princip mer projektet att styra en programerbar fjärrkontroll med timer med det funkade bra när jag provade.
Det är bara att skaffa en timer och en fjärr, ta lite bilder och lägg upp en tråd så får du nog den hjälp du behöver.'
Jag har ju en sån här över

Det är bara att skaffa en timer och en fjärr, ta lite bilder och lägg upp en tråd så får du nog den hjälp du behöver.'
Jag har ju en sån här över

-
okej. Intervalltimern beställd =). Fjärren har jag sen tidigare. Detta blir klockers! Tack för hjälpen
-
Hoppas jag inte stör den här tråden. Och ursäkta om jag slänger med uttryck som inte stämmer, är verkligen lekman på detta området.
Bifogar en bild på den isärskruvade fjärren. Har numrerat de olika komponenterna om någon vill förklara vad de har för funktion, om det nu är relevant.
Om jag nu har förstått det här rätt med intervalltimern så skickar den en ström på 3 v. Batteriet i fjärren är också just 3 v. Kan jag då bygla avtryckaren på fjärren och koppla intervalltimerns utström direkt till fjärrens strömkontakter?
Det jag listat ut själv är
1 IR...
2. De 2 ledarna (heter det ledare?) som går från den röda prylen är avtryckaren som sitter på baksidan av kortet. Jag förstår dock inte vad den röda prylen har för funktion.
Bifogar en bild på den isärskruvade fjärren. Har numrerat de olika komponenterna om någon vill förklara vad de har för funktion, om det nu är relevant.
Om jag nu har förstått det här rätt med intervalltimern så skickar den en ström på 3 v. Batteriet i fjärren är också just 3 v. Kan jag då bygla avtryckaren på fjärren och koppla intervalltimerns utström direkt till fjärrens strömkontakter?
Det jag listat ut själv är
1 IR...
2. De 2 ledarna (heter det ledare?) som går från den röda prylen är avtryckaren som sitter på baksidan av kortet. Jag förstår dock inte vad den röda prylen har för funktion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2. Keramisk resonator
3. Någon form av microprocessor
4. Elektrolytisk avkopplingskondensator
5. Strömbegränsningsmotstånd för IR-lysdioden.
11. Gate-/basmotstånd för mosfeten/transistorn
6, 7. Kondensatorer (lastkapacitans till resonatorn)
8, 9. Skulle troligen ha suttit motstånd här men de kanske kom fram till att det inte behövdes
10. Transistor/mosfet. Microprocessorn orkar inte själv driva IR-lysdioden så den drivs av denna istället.
12. Kondensator. Avkoppling till microprocessorn?
Så tolkar jag komponenterna i alla fall. Någon med mer erfarenhet får gärna rätta mig.
Tror att det skulle hjälpa att se den andra sidan också för att se om knappen sluter strömmen till hela kretsen eller agerar insignal till processorn för att veta bästa sätt att "fejka" en tryckning.
3. Någon form av microprocessor
4. Elektrolytisk avkopplingskondensator
5. Strömbegränsningsmotstånd för IR-lysdioden.
11. Gate-/basmotstånd för mosfeten/transistorn
6, 7. Kondensatorer (lastkapacitans till resonatorn)
8, 9. Skulle troligen ha suttit motstånd här men de kanske kom fram till att det inte behövdes
10. Transistor/mosfet. Microprocessorn orkar inte själv driva IR-lysdioden så den drivs av denna istället.
12. Kondensator. Avkoppling till microprocessorn?
Så tolkar jag komponenterna i alla fall. Någon med mer erfarenhet får gärna rätta mig.
Tror att det skulle hjälpa att se den andra sidan också för att se om knappen sluter strömmen till hela kretsen eller agerar insignal till processorn för att veta bästa sätt att "fejka" en tryckning.
-
baksidan av fjärren
Nej den styr ett relä av/på.Om jag nu har förstått det här rätt med intervalltimern så skickar den en ström på 3 V
Du byter i princip ut fjärrens tryckknapp mot relät.
Leta rätt på ett bra ställe att löda på två sladdar från tryckknappen, prova att kortsluta dom, då ska fjärren triggas.
Sen är det bara att koppla dom sladdarna mot relät!
-
Jag försöker nu löda på knappen på fjärren men tennet fäster inte.. Hur ska jag göra då? Är det någon som har någon bra lösning? Jag har inga andra lödverktyg.
-
Här är mitt färdiga resultat. Den är stor som en tegelsten och väger bly och jag ser inte fram mot att byta batteri i fjärren då eltejp och buntband håller ihop allt... dock så fyller den sin funktion väldigt bra...