Jag hjälper Micke lite med uppbyggnaden av stationen, men delar inte han intresse för testkörande, tycker det är roligare surra bort ett par timmar med andra amatörer rund om i världen. Tycker tester är skit bara en massa dårar som skriker rakt ut i etern utan disiplin
Men ammatöradio är ju så mycket mera än att prata radio en del gillar byggandet, men man kan skicka bilder eller köra digitala moder där man sänder med datorn, eller köra på höga frekvenser där man tex stutsar på flygplan för att nå lite längre.
Vi har även ett system som heter APRS där positionen raporteras från en GPS till en radio som sänder ut data var man befinner sig och en basstation som tar emot den och skickar informationen vidare till internet, kolla på
www.aprs.fi Praktiskt då polarna är på väg då kan man hålla koll på dom så man vet när man ska ha kaffet varmt
Finns även repitrar på framförallt 145 och 434 mhz som länkar signalen vidare, där kan man hålla kontakt med sina polare då man sitter i bilen eller är ute på promenad, tex jag bor i Burträsk då finns det en repiter ca 1 mil väster ut den är i sin tur länkad till 2 andra repitrar den ena i Umeå och den andra i Vännäs, så med 0,5 watt kan jag surra med en polare i Umeå, fiffig eller hur
MVH Peter