Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
linkan222

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av linkan222 »

:bravo: Måste bara tacka för två kvällars finfin underhållning...

Läst igenom hela tråden från början till slut och imponerats av det mesta.

Har ivrigt läst alla 750(?) inlägg trots att jag inte har några som helst kunskaper om amatörradio och få (eller inga i dessa sammanhang) i elektronik. Kan egentligen inte riktigt förstå tjusningen med att prata med folk över en sprakig radio när internet och telefoni finns :roll: . Men jag är inte trångsynt jag inser att jag har många intressen som folk tycker är skittråkiga.
Vill inte stöta mig med någon nu, utan mer framhäva trådens underhållningsvärde.

Imponerande bygge som jag kommer fortsätta följa.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag ska försöka förklara hur jag känner det runt amatörradion...

Det är för mig relativt ointressant att prata med folk på radion, dvs sitta och dösnacka om väder och vind, det tycker jag är rätt trist och blir fort uttråkad. Däremot är det skoj att jaga nya länder, försöka få kontakt med expeditioner som åker ut på någon liten ö utanför Australien, försöka få det landet på så många frekvensområden som möjligt. Dvs det är utmaningen som är grejen, inte kontakten i sig. Mina favoritfrekvensband har växt ut med åren till att vara 160 och 80m, de två tuffaste banden på kortvåg att köra långa distanser och anledningen till detta är givetvis utmaningen.

Jag tycker dock det roligaste är allt runtom, dvs det som den här tråden egentligen beskriver. Att sätta upp master, stora antenner, bygga slutsteg osv. Ett sätt att hela tiden förbättra sin möjlighet till att få starkare signal och därmed prestera bättre i tävlingar. För den tävlingsinriktade är tävlingarna ett sätt att få tävla, för byggaren är tävlingarna ett sätt att få bekräftelse om hur grejorna fungerar, även om en stor del även bestäms av solens aktivitet.

Det finns sedan en massa olika häftiga moment i radion där det mesta i slutändan involverar att få kontakt med någon annan radioamatör. Månstuds tycker jag är ett väldigt bra exempel på häftiga saker man kan göra. Tänk att använda månen som reflektor för att du ska göra det möjligt att ha kontakt med folk på andra sidan jorden, på de högre frekvenserna där reflektioner i atmosfären inte är möjligt och man i normalt bara kan få kontakt på längre avstånd än t.ex. via tropokonditioner eller sporadiskt E. Eller varför inte att reflektera signalerna mot meteorer. Förr i tiden använde de rullbandspelare som de spelade in telegrafimeddelanden på och spelade sedan upp dessa i en rejäl fart eftersom du har väldigt kort tid på dig att ha kontakt via en meteor. Det verkar ha varit enormt skoj, stressen när bandet går av, att få ihop det så man inte missar någon kontakt. Då spelade de sedan in svaren med hög hastighet och spelade sedan upp dem långsamt för att läsa meddelandet. Nu gör man detta med datorer men det verkar inte alls vara i närheten av lika skoj.

Och vågutbredning är en väldigt fascinerande del av hobbyn, något jag tror man aldrig kan bli fullärd och folk blir konstant förvånande om hur saker och ting fungerar. Här är 160m ett väldigt bra exempel på ett band som man aldrig riktigt blir klok på. Trots att det enligt alla soldata bör vara perfekta förutsättningar för långväga kontakter på 160m så kan det ändå vara totaltstopp, varför? Jadu...ännu en gåta.

Visst hade man varit intresserad av att prata med folk kan man lika gärna sitta vid datorn och chatta eller surra. Men med radio så tror jag att de flesta tycker att utmaningen och tekniken är tjusningen.
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

sm2wmv

Gillar din förklaring, tycker lika som du bara det att jag inte sänder :D
Att försöka lära mig hur en radio funkar, det kommer säkert att ta
hela mitt liv eller resterande :lol:

MVH Roger
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Tack för den väldigt fina förklaringen. Då tycker jag din hobby verkar precis som vilken annan som helst, kanske lite mer spännande än många andra :wink: Det handlar mer om utmaningar och skaparglädje än att prata med en australiensare. Då förstår jag genast lite bättre vad som driver radioamatörer.

Hade ju faktiskt en som granne som var radioamatör (SM5?? tror jag) under hela barndomen och det var ju spännande att titta på hans apparater ända upp i vuxen ålder, kanske ännu mer då.

Är ju snickare och vet ju vilket sjukligt byggande det är här året om och vilken budget det får.

Edit: Bättrade på svenskan något.
Pajander

Inlägg av Pajander »

Brukar titta till tråden ibland för o se vad som händer och tycker det har varit alldeles utmärkt beskrivet och underhållande att följa detta enorma projekt. keep up the good work.
ElectricMan skrev:Fick ju nästan svindel när du vinklade kameran ner första gången. :D
Samma här, gillar inte höjder själv. Fick en länk skickad till mig på en video med några tokar till mastarbetare som klättrar. Fick svindel bara av att se videon. kanske varit uppe tidigare men värt att repetera länken.
SM2XJP

Inlägg av SM2XJP »

Jag hjälper Micke lite med uppbyggnaden av stationen, men delar inte han intresse för testkörande, tycker det är roligare surra bort ett par timmar med andra amatörer rund om i världen. Tycker tester är skit bara en massa dårar som skriker rakt ut i etern utan disiplin :D :D :D
Men ammatöradio är ju så mycket mera än att prata radio en del gillar byggandet, men man kan skicka bilder eller köra digitala moder där man sänder med datorn, eller köra på höga frekvenser där man tex stutsar på flygplan för att nå lite längre.

Vi har även ett system som heter APRS där positionen raporteras från en GPS till en radio som sänder ut data var man befinner sig och en basstation som tar emot den och skickar informationen vidare till internet, kolla på www.aprs.fi Praktiskt då polarna är på väg då kan man hålla koll på dom så man vet när man ska ha kaffet varmt :D

Finns även repitrar på framförallt 145 och 434 mhz som länkar signalen vidare, där kan man hålla kontakt med sina polare då man sitter i bilen eller är ute på promenad, tex jag bor i Burträsk då finns det en repiter ca 1 mil väster ut den är i sin tur länkad till 2 andra repitrar den ena i Umeå och den andra i Vännäs, så med 0,5 watt kan jag surra med en polare i Umeå, fiffig eller hur :D

MVH Peter
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Liten uppdatering från helgen. Blev en del gjort nu också, testade nya effektmätaren lite fort och upptäckte jag måste ändra lite hur det visas och implementera peak mätning. Vi byggde även lite på ett slutsteg, lånade lokala åkeriets L70 som Peter (SM2XJP) elegant styrde runt, så vi fick en hel del städning gjort på tomten. Vi lyfte bort en massa sten och fyllde igen ett hål så nu ska det gå fint att skotta i vinter utan massa bråte i vägen.

Jag for en sväng till grannen (som har ett eget sågverk) och plockade ihop lite virke till ett rum jag ska bygga till i ladugården som blir isolerat med grundvärme på så man kan vara där under vintern. Bra med grannar, han körde t.o.m. hem det åt mig så jag lastade in det i ladugården så det ligger rakt och fint.

Här är lite bilder,
Bild
Peter förklarar något för mig, förmodligen något med traktorn.

Bild
Jag lastar i stenar

Bild
Maffig traktor, sådan skulle man haft!

Bild
Peter kommer med ett halv dike han slet upp för att vi skulle lägga igen det sista på kabeldiket jag grävde för två år sedan :)

Bild
En till sten från kabeldikgrävningen

Bild
Zed behöver raka sig...kanske även klippa sig.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nytt svenskt rekord i helgen i Scandinavian CW Contest! Skoj att hårt arbete lönar sig.

Dock märkte jag att den lilla effektmätaren jag har inte ens pallar 1kW keydown, så nu måste jag bygga om den lite. Trodde den iaf skulle klara 1500w men tydligen inte. Kände på kärnorna och den ena blir rätt varm.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

:bravo: Grattis
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Grattis! Då får vi se hur det går i SAC foni också då...

Jag har nog ingen möjlighet att vara med, men jag önskar alla andra lycka till, och jag hoppas Sverige klår finnarna i år igen!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, nu finns här ju åter litet muskler att sätta emot deras nya jätteantenn... 8)
Men Det är väl inte storleken utan frekvensen som räknas... :mrgreen:
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Som alltid intressant att följa dina förehavanden Micke! Och, jag tycker att du beskrev tjusningen med vår hobby, några inlägg upp, på ett mycket bra sätt! I alla fall stämmer det för mig. Utmaningar, skaparglädje och tävlingsmoment triggar!

Har förresten studerat ditt PA-schema och det ser helt riktigt ut!

Keep up the good work!
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

JimmyAndersson skrev:MiaM:
"Uttaget för transcievern är ju trots allt ingång vid sändning och utgång vid mottagning..."

Så sant!
Det blir iofs inte lika rörigt som när man märker kontakterade kablar med "in" och "out".
Jag får alltid myror i huvudet då. "Ok... ska den här till In, eller kommer den från In?" :wacko:
Så jag kör med pilar istället för "in" och "ut", plus ett namn så man vet vad det är för funktion.
Jag kommer att tänka på kablar med scart till 3xRCA där man med en omkopplare på scart-kontakten kan välja in/ut.
Jag lär mig aldrig om in betyder in i scart-kontakten (från apparaten) eller in i apparaten (från sladden).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tumregeln för vad som är in och ut är väl att det avser den apparat som är närmast märkningen.

Bättre är egentligen att ha pilar, fast det funkar ju inte alltid.

(appropå Scart så är ju signalerna där faktiskt definerade som in och ut, d.v.s. de hade tur när de tänkte. De som specade bandspelaranslutning med 5-polig din hade däremot lite otur när de tänkte, för där är det istället specad vad som är inspelning och vad som är uppspelning, vilket betyder att man måste ha en rak kabel för att koppla ihop bandspelare med förstärkare/radio, och en korsad kabel för att koppla ihop två bandspelare med varandra eller två förstärkare/radio med varandra. För att röra till det så är en apparat med både bandspelare och förstärkare att betrakta som "förstärkare" om den har en riktig ingångsväljare (alltså ett AUX-läge eller liknande) medan den är att betrakta som "bandspelare" om man måste trycka in REC för att använda den som förstärkare. Ett undantag är de där Tandberg monobandspelarna som ofta förekom t.ex. i skolor på 80-talet, de är kopplade som "bandspelare" trots att man kan lyssna på ljud från din-kontakten utan att trycka in REC. Nattens värdelösa vetande förmedlat :) ).
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kanske kul att kolla på.
Skriv svar