
Tänk dig att du har ett kort med 10 nycklar. Första gången du använder den skickas första nyckeln. Bussen känner av det och spärrar den (endast lokalt på just den bussen). Nästa gång du kliver på en buss skickas nyckel två. Nästa gång nyckel tre osv...
Sen när bussarna åker in i garaget, eller kanske bara åker förbi någon basenhet kommer de tala om vilka nycklar som är spärrade och synca den lokala databasen på bussen.
Kortet håller själv koll på vilka nycklar som används och använder den bara en gång, samtidigt som databasen i bussen vet vilka som är giltiga och ej giltiga.
Låt oss leka med tanken att någon har två "markeringar" kvar och precis åkt slut dom. Om personen skull "återuppliva" markeringarna och åka igen på andra bussar skulle det funka så länge bussen inte var syncad med den riktiga databsen. Frågan är om det är värt besväret att ta med en laptop eller liknande och sparka liv i nycklarna mellan varje tur bara för att få åka gratis några turer.
Annars kan man ju som sagt använda sig av typ GSM/RF eller liknande för att kommunicera mednågon form av basenhet eller med bussarna intill. Rimligtvis kliver man nog av vid en hållplats och kliver på en annan buss. Då är ju den bussen inom räckhåll för att ta emot signalerna från bussen man precis åkte på.
Nu sitter jag förstår bara här och hittar på lite så räkna med inte att det är så här det fungerar i verkligheten.

EDIT: Ett annat sätt att kommunicera är att bussarna knyter ihop ett NÄTverk precis som ett nät. Så datan kanske får skickas via flera bussar för att nå fram till centralen som håller koll på läget
