Inför nästa sommars planerade cykelcamping dök det lilla problemet upp med hur man ska hålla alla dessa moderna smartphones som kommer vara med, som har runt en dags batteritid levande i åt minstånde en vecka. Valet stod mellan solceller och generator, det senare är vad som provas nu.
Än finns inget av batteriladdaren, hitils har vi bara utvärderat genomförbarheten.
4/9-10:
Första montering av dynamo med multimeter för att få en uppfattning av hur hög spänningen kan bli obelastad, för att få en uppfattning om vad komponenterna bör dimentioneras för.

Provosorisk montering av dynamo.

Provosorisk montering av multimeter.
Spänningen peakade på 46VAC och under "normalt" cyklande runt 25VAC. Över 10km/h verkar den ge ut runt (km/h + 5) VAC.
46VAC kommer i sin tur bli runt 65VDC efter likrikting, så allt bör alltså dimentioneras för minst 65VDC tills efter regulatorn.
5/9-10:
I dag har jag gjort mig besväret att slänga ihop en likriktare (med glättring och lysdiod, bara för att..) för att kunna mäta spänning under belastning.

Multimetrar

Förbättrad montering av dynamo.

Sladdhärva

Improviserad variabel belastning.
Dagens test visade att man under vanligt glidcyklande kunde nå runt 6VDC 0.5A. Med mindre belastning gick det uppåt 20~25VDC när belastningen var 100mA. Värderna gör det praktiskt genomförbart att ladda ett litet MC-batteri under dagen genom trampande, men ett batteri med färre celler skulle nog underlätta och göra laddkretsen simplare.
Vad tror ni är passande värden på kondensator för glättring? Lär nog ta ut upp till 700mA. Jag har ärligt ingen aning om hur spänningen ser ut efter likrikting, vad kan frekvensen på strömmen från en dynamo ligga på? Har inget oscilloskåp, men antar att jag kan hänga på en liten högtalare och se om jag kan höra frekvensomfånget.