Håller på att återfalla i en hobby, privatradio. Jag har radioutrustningen ute i förrådsboden på tomten. Har nu funderingar kring om det inte skulle gå att fjärrstyra radion till datorn jag har inne i huset.
I boden finns det även en dator så min tanke var att använda lokala LAN:et för överföringen, koppla in datorn via någon typ av relä till trafiksättsomkopplaren samt även till några(4-5) knappar. Det finns även potentiometrar, en för finkalibrering vid SSBmottagning samt en för squelsch som måste kunna fjärrändras.
Själva displayen kanske är den mest knepiga att överföra så den tänkte jag helt enkelt sätta en webkamera framför

Vad jag läst finns det en hel del programvaror och hårdvara till amatörradioutr. men nu rör det sig om lite billigare grejer utan CATsystem/RS232 uttag etc så jag har förhoppning om att kostnaden inte skall springa iväg för mycket.
Audion/mic borde man väl kunna lösa det med någon VoIPlösning typ skype på båda datorerna....
Tacksam för hjälpsamma pekfingrar/länkar/kommentarer då jag själv inte har full koll på gränssnittsmöjligheterna mot datorer, finns kanske något labkort som kan användas för ändamålet ...