Limiter (för ljud)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Re: Limiter (för ljud)

Inlägg av Fritzell »

Har nu labbat ytterligare och testat en hel del olika saker. Det jag kommit fram till är att det är i princip helt omöjligt att få det fungera med lysdioder, trots att man använder kondingar som gör lysdioden "trögare", precis som en glödlampa. Blev extremt underliga vågformer som påminner lite om FM-modulering med kondingar på olika ställen. Tyvärr var detta innan jag kopplade på så jag kunde höra något, skulle vara intressant att höra hur det lät :D.

Konding på transistorbasen gjorde dock susen mot alla HF-störningar med glödlampa och när jag provade att koppla bort den negativa avkänningen blev vågformen mycket finare, konstigt nog :|. Förstår inte riktigt hur det hänger ihop, men den "raka" biten på negativa halvperioden på den här försvann helt i princip. Så vid det här laget fanns det knappt något som ens med tongenerator och oscilloskop såg ut att kunna låta illa :D.

Enda problemet dock var att ett hemskt ilsket rippel som hade samma frekvens som återkopplingen ut från OPn lade sig på båda matningsspänningarna och gick inte få bort ens med stora kondingar. Vid mätning med oscilloskop utsignalen fanns inget missljud men efter förstärkaren fanns det ett hiskeligt elände som startade precis när man kommer in i tröskeln. Detta problem försvann dock vid använda av isolertrafo på utgång. Kan hända att det var virrvarret av krokodilsladdar och jordar hit och dit som ställde till det.

Nåja, kopplade upp en mp3-spelare med lite intalat ljud och körde igenom. Har inga bilder/ljudklipp på resultatet just nu men det lät iallafall mycket bra. Det var inte lätt att höra att det var en hemmabygge av den här enkelheten.

Så nästa steg är att cadda ihop ett litet kretskort att fortsätta att labba med och utgår då efter det här schemat

Bild

Det blir allt för idag :)

/Fritte
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Motsvarande mätningar som du gjorde på första versionen vore intressant att se även på denna, även om du skriver att det ser bättre ut. Verkar ju lovande att det gick att få kanske bättre resultat med ännu enklare medel.
Användarvisningsbild
GiK

Inlägg av GiK »

Fritzell@

"Skav" vidare på Ditt projekt.

Du hittar säkert en "öppning" så småningom. :tumupp:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Lysdioder lär fungera om du kan få dem att lysa proportionellt mot spänningen (d.v.s. antagligen PWM-styra med ett par hundra kHz, för att slippa interferens med ljudfrekvenser).

Glödlampan är ju mer "linjär" (även om den inte är helt linjär).
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jo allt går nog lösa, men då faller det nog lite på själva enkelheten. :)

Håller just nu på att förenkla ytterligare genom att göra om till enkelmatning. Dessutom visade det sig vara ganska enkelt att biasera upp lampan. Eftersom OPn jag använder (TL084) inte är rail-to-rail ligger den på ca 1.3V i "noll-läge" när man kör på enkelmatning. Då räcker det med att ändra basmotståndet till ett värde som gör att lampan ska lysa svagt idle.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Arbetet fortskrider. Genom att byta ut det fasta motståndet i spänningsdelaren mot en pot får man istället för en ren limiter en duglig kompressor. :idea: :tumupp:

Sen har återkopplingen blivit stabilare genom att införa en darlingtonbuffer tilll lamptändningen. Även en diod i serie till detta så att lampan ej lyser i idle läge alls. Det skapade problem att låta lampan lysa i idle pga att Vbe på effekttrissan sjunker ju varmare den blir och på så sätt får lampan att lysa starkare av sig självt. Det verkar dock fungera bra även utan lampan tänd i idle tack vara buffern.

Håller just nu på att cadda om kretskortet och lägger till förändringarna.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Mycket intressant projekt det här. Lurar på att testa den själv.
Det ska bli spännande att se resultatet.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

:tumupp: mycket kul och intressant läsning, men jag saknar uppföljande bilder från oscilloscopemätningar och labbruskor på dom nya konstruktionerna 8)
pern

Inlägg av pern »

Vad jag förstår så bygger du en Mono-version. Funderar du även på att bygga en Stereo med matchade kanaler/LDRs ?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

I nuläget är det mono som är intressant men om resultatet blir så pass bra att den går använda till musik kan det absolut bli aktuellt med en stereo version.

Det går dock lite trögt just nu. Konstruktionen må vara enkel men ju mer man labbar märker man dess nackdelar. Visst, den fungerar alla gånger men har ett par bitar som är svåra att komma över. Det blir hur man än gör störningar på signalen, även fast de är väldigt små hörs de tydligare än man tror - man märker hur viktigt det är att inte bara stirra sig blind på oscilloskopet utan lyssna. Det funkar bättre när man gör limitern "långsammare" - men då blir den istället mycket okänsligare och tappar mycket av sin effekt. Har även provat att låta LDR-motståndet ingå i en inverterande Op-baserad förstärkare och styra signalen aktivt men det blir precis samma problem.

Ett problem som skulle vara bra att komma ifrån är att den här varianten jobbar mer eller mindre digitalt. När ljudsignalen överstiger threshold går OPn hög och gainet minskas radikalt. Då går OPn ner igen men gainet upp och samma procedur upprepas. Mäter man på OP-utgången blir det en PWM-puls som blir bredare ju högre över threshold man går. Man kommer nog aldrig ifrån att denna puls lämnar spår efter sig på signalen.

Jag skulle vilja styra ner gainet mer analogt. Jag vet ännu inte hur det här ska lösas. Låg och funderade en bra stund i sängen igårkväll.. Jag tänker mig att man använder en OP eftersom de går att styra väldigt exakt jämfört med spänningsdelare och transistorer som dessutom har en ickelinjär Vbe-kurva. När man går över threshold styr den inte ut maximal signal utan har någon slags återkoppling som gör att den fortsätter på den spänningen som går in. Ex threshold är ställd på 1V. Utgången ligger på 0 tills ingången går över threshold men när den gör det kommer utgången vara lika med skillnaden mellan threshold och den överstigande delen. Vid 1.1V in är alltså utgången 0.1V. Genom att göra det motstånd som bestämmer återkopplingen (i detta ex = 1) till en potentiometer borde denna då kunna styra Ratio.

Det känns som detta borde kunna gå att lösa med en differentialförstärkare på något sätt men har inte kommit fram till hur än. Tips mottages givetvis! Men tills vidare tror jag det här projektet får mogna lite. Det skulle vara trevligt att behålla konstruktionen enkel. Men samtidigt känns det lite fel att bygga en dålig limiter, bara för att. Särskilt när man har ganska höga ambitioner och har provat fina kompressorer. Jag tror helt enkelt jag vill uppnå lite bättre resultat innan jag börjar bygga något... :).
Skriv svar